Jaa artikkeli: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg thisShare on RedditShare on Tumblr

Toivon että tähän kampanjaan liittyy mahdollisimman moni. Kiitos jälleen television ja erään hurmaavan herrasmiehen, nyt meilläkin myydään koirien juoksumattoja.

Koirien juoksumatto on ehkä huonoin idea ikinä. Mitä järkeä on pitää koiraa jos ei jaksa sitä ulkoiluttaa? Juoksumatolla juokseminen ei todellakaan ole lajityypillistä käyttäytymistä, päin vastoin. Kun katsoo mitä koira tekee vapaana ulkoillessaan, se on varsin kaukana tasaisen nopeuden tappavasta hölkkäämisestä. Liikunnan kannalta juoksumattoa ei voi perustella; mitä koira tekee huippukunnolla jos omistaja edelleen makaa sohvalla?

Koiran väsyttämiseen on lukemattomia halvempia keinoja. Mene ulos, vaikka puistoon istumaan ja ota koira mukaan. Leiki sen kanssa. Vie se naapurin koiran kanssa leikkimään. Vie se vaikka koirakylpylään tai mökille. Anna sen repiä maitotölkkejä. Tee mitä tahansa muuta kuin laitat sen juoksumatolle.

Juoksumatto ei ole perusteltu väline. Se ei ole aktivointia tai virikkeellistämistä, koska se ei lisää eläimen vapaaehtoista oma-aloitteista toimintaa. Juoksumatto on uusin tapa kiusata koiria, älä osta sellaista!

Jaa artikkeli: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg thisShare on RedditShare on Tumblr

26 kommenttia kirjoitukseen “Ei koirien juoksumatoille!

  • huhtikuu 1, 2011 at 11:15 am
    Permalink

    Erityisen paljon hirvitti, kun tämä ko herra eräässä ohjelmassaan kiinnitti koiran kuristuspannasta juoksumattoon. Juokse tai kuole!

    Reply
  • huhtikuu 2, 2011 at 9:00 am
    Permalink

    Miksi ihmeessä ottaa koiran jos luonnonvastainen liikuttaminen voittaa kunnon metsälenkin, kaikkein tärkeimmän: nenän käytön?!? Tämä on just sitä koiran inhimillistämistä: kyllä meidän mussellakin täytyy olla oma pikku juoksumatto kun se niin inhoaa vesilätäköitä… Oiskohan omistaja kuitenkin se, jonka mukavuusalue ei ulotu sohvalta mihinkään? Osa Cesarin ohjeista on ihan toimivia mutta täytyy ottaa huomioon, missä tätä ohjelmaa tehdään: oi ameerika. Plääh, lenkille, hyvät koiranomistajat!

    Reply
    • syyskuu 28, 2012 at 8:04 am
      Permalink

      Meillä juoksumatto ei todellakaan ole ainoa koiran liikuttamiskeino, vaan sillä saadaan urheilukoiralle peruskestävyyttä ja aivotyötä. Lisäksi koiramme juoksevat päivittäin vapaana ja treenaavat useita kertoja viikossa mm. mäkitreenejä sekä leikkivät toisten koirien kanssa. Itse en kykenisi kahden koiran kanssa pyöräilemään näitä peruskestävyyslenkkejä eivätkä nivelrikkoiset jalkani kestä kävelyä/lenkkeilyä kovalla alustalla. Toki jos pääsemme metsälenkille, voimme niinä päivinä jättää juoksumattotreenin väliin, mutta usein se vaan ei ole mahdollista (sää, pimeys, pienten lasten hoito, lumitilanne). Käsittämätöntä miten heti ollaan tuomitsemassa jokin aktivointiväline ja luullaan että se vie jotain pois näiltä koirilta, kun asia on useimmiten päinvastoin.

      Reply
  • huhtikuu 2, 2011 at 9:44 pm
    Permalink

    No mitä se teidän perseitä kutittaa, jos jotkut haluavat käyttää koirille juoksumattoa? ”Mitä järkeä on pitää koiraa jos ei jaksa sitä ulkoiluttaa?” Eihän se, että haluaa koiransa pistää juoksumatolle, välttämättä liity siihen, etteikö omistaja jaksa koiraansa ulkoiluttaa? Entä, jos koiran omistaja vaikkapa murtaa jalkansa eikä voi täten viedä koiraansa pitkille kävelylenkeille (korkeintaan voi viedä koiran pissalenkille jne) ja ei siihen hätään saa ketään, joka voisi liikuttaa koiraa? Siinä tapauksessa juoksumatto olisikin hyvä, ja itse voisin ottaa sellaisen käyttöön, mikäli omalle kohdalleni kävisi huonosti.
    Tai no, onneksi meillä onkin jo kotona ihmisten juoksumatto, voisin laittaa koirani joskus siihen juoksemaan kokeiluksi.

    Reply
    • huhtikuu 3, 2011 at 5:54 pm
      Permalink

      Mä laitan ihmistenkin juoksumaton ”turhakkeet” -kategoriaan…

      Reply
    • huhtikuu 7, 2011 at 3:33 pm
      Permalink

      Entäs jos tällä juoksumattofanilla joka katkaisi jalkansa onkin pieniä lapsia, joille liikkuminen on yhtä tärkeää kuin koiralle, laittaako hän myös lapsensa sitten juoksumatolle? Hulluushan tietyissä määrin on hyvästä mutta idiotismi ei. Jyrkkä ei koirien juoksumatoille!

      Reply
  • huhtikuu 3, 2011 at 2:47 pm
    Permalink

    Takerruin tuohon kohtaan; ”Kun katsoo mitä koira tekee vapaana ulkoillessaan, se on varsin kaukana tasaisen nopeuden tappavasta hölkkäämisestä.”
    Kun koiralauma, (tai tässä tapauksessa on varmaan helpompi verrata susilaumaan) siirtyy paikasta toiseen, matkustavat pitkää matkaa, ne todellakin kulkevat tasaista vauhtia, pysähtymättä haistelemaan jokaista puuta ja kantoa. Ja kun koira etenee taisaista reipasta vauhtia, sen aivot työskentelevät, kun koira keskittyy pitämään vauhtia yllä ja sivuuttamaan mielenkiintoiset hajut.

    Itse en kuitenkaan kannata juoksumattoa, omistajan on kyettävä tarjoamaan koiralleen sen tarvitsema liikunta muilla keinoin, näin ollen olen samoilla linjoilla kanssasi.

    Reply
    • huhtikuu 4, 2011 at 7:48 am
      Permalink

      Näin varmasti on. Omat kokemukseni perustuvat tavallisten kotikoirien katseluun, kun ne ovat juuri viettäneet työpäivän ajan sisällä ja sitten päästetään ulos. Niillä ei ainakaan ole siirtymät mielessä 😉

      Reply
  • huhtikuu 11, 2011 at 10:30 am
    Permalink

    Loistavaa, että joku osaa ajatella omillakin aivoilla, eikä usko kaikkea, mitä television koiragurut sanovat. Olen täysin samaa mieltä koirien juoksuttamisesta sisätiloissa juoksumatolla. Tuloksena on tosiaan huippukuntoinen koira, joka tulee tarvitsemaan aina vain lisää liikuntaa purkaakseen patoutuneen energian.

    Kunnon metsälenkki tai leikkihetki lajitovereiden kanssa ja vähän aivojumppaa päälle niin kyllä on koira taatusti onnellisempi ja tasapainoisempi kuin masiinassa jolkottelun jälkeen. Ja ainakin meidän koirille tällä reseptillä uni maistuu.

    ps. ja kyllä tekee hyvää emännällekin, kun pistää lenkkitossut jalkaan, koiran hihnan vyötärölle ja lähtee ulos raikkaaseen kevätilmaan. En voisi kuvitellakaan juoksevani masinassa sisällä, toimistotyöläinen kun olen 🙂

    Reply
  • huhtikuu 23, 2011 at 11:45 pm
    Permalink

    Cesar Millan ei ole koirakuiskaaja – pikemminkin koirakiusaaja. Sarjan jaksoista sensuroidaan Cesarin väkivaltaisimmat keinot niin, että jaksot eivät riko Suomen eläinsuojelulakeja. Harvemmin sen miehen ohjeita kannattaa noudattaa…

    Reply
  • kesäkuu 4, 2011 at 10:55 am
    Permalink

    Kyllä jotenkin täytyy nyt kaikkien fiksujen koiraihmisten ottaa kantaa siihen, että Cecar pois telkusta ja äkkiä. Lahdessa olen nyyt tehnyt kaksi ilmoitusta eläinsuojelurikkomuksesta, kun on koiria hakattu ihan nahkaremmillä niin lujaa kun habasta lähtee. Kun sitten kerran menin väliin ja kysyin, että miksi hitossa hakkaat koiraasi, kuului vastaus, ”noku se puree”. Tässä on ehkä tähän mennessä huolestuttavin tapaus koiraihmisestä, tai oikeammin sanottuna, koiran omistajasta.

    En tiedä onko tuosta mitään hyötyä oikeasti mutta kokeillahan kannattaa:

    http://www.adressit.com/koirakuiskaaja_cesar_millan_pois_tvsta

    Ei enää koirakiusaajaa ruutuun!

    Reply
  • syyskuu 6, 2011 at 8:36 pm
    Permalink

    monet näistä ns.koiraihmisistä ottaa vetokoiria kerrostaloon ja muita aktiivisia koiria, sitten paasataan koirien juoksumattoa vaikka omaa koiraa tuskin tulee ulkoilutettua tarpeeksi sen rodun tarvitsemalla tavalla.. ja ollaan kauhean koiraihmisiä, vaikka sitä mattoa voisi käyttää myös oikein?! En hankkisi itselleni koiranjuoksumattoa, mutta jaksan ulkoiluttaa koirani joka ei ole niin liikunnallista sorttia, mutta se että jokainen jaksaa muka oman vuffensa juoksuttaa väsyksiin on kyllä huuhaata.. kiitos ajatuksen et koira otetaan vaan söpöyden ja imagon vuoksi..katsokaa montako sakemannia annetaan pois jo nuorella iällä esimerkiksi..!! Ja yleensä nämä sakut on riehakkuuden ja kouluttamattomuuden takia pois menossa, eihän sitä koira jaksa keskittyä koulutukseen jos perus liikuntakin on liian alhaista. Kaikkea voi käyttää väärin halloota halloo..

    Reply
  • lokakuu 22, 2011 at 4:48 am
    Permalink

    Heip, Samaa mieltä, juoksumatto joutaa turhakkeisiin. itse olen liikuntarajoitteinen mutta vien silti koirani ulos. Koirapuistossa voi koirat juosta ja leikkiä vapaina ja se on riemukasta katseltavaa. Mielestäni koirien pitäisi saada juosta vapaina myöskin sellaisilla alueilla missä ei ole liikennettä, huomioiden se, että koira on hallinnassa ja hyväluonteinen. Yleensäkin olen aina ihmetellyt koiraagressiivisia koiria. Jopa jotkut urokset ovat myöskin nartuille vihaisia (aika luonnevikaista). Miten ne oikein saavat koiristaan vihaisia? Toivottavasti Suomessa eivät nuo koirien juoksumatot yleisty, mikäli ei ole aikaa, halua tai tahtoa viedä koiraa ulos ei pidä koiraa myöskään hankkia.

    Reply
  • lokakuu 22, 2011 at 8:46 pm
    Permalink

    En olisi noin jyrkkä tuon juoksumaton suhteen. Meillä on sellainen elämänvaihe, että lapset on aika pieniä ja olen usein yksin heidän kanssaan useitakin päiviä putkeen ja tällöin pitkät lenkit koiran kanssa ovat mahdottomia toteuttaa. Lapset eivät enää ole ratasiässä, mutta eivät paljon kilometriä enempää viitsi kävelläkään eikä heitä voi lenkin ajaksi kotiinkaan jättää yksin. Meillä on labbis, joka vaatii liikuntaa paljon eikä sille riitä se, että se saa juosta pihalla ja sitä leikitetään ja viedään metsään juoksentelemaan. Aina ei mahdollisuutta ole myöskään koirapuistoon lähteä koko porukan voimin. Meillä juoksumatto on käytössä tämmöisinä hetkinä ja koira ihan vapaaehtoisesti ja innoissaan sille menee. Nyt voi tietysti joku sanoa, miksi otetaan koira, jos ei mahdollisuutta ole lenkittää. No, kun elämäntilanteet muuttuu eikä koirasta sen vuoksi luopumaankaan aleta.

    Reply
  • toukokuu 6, 2012 at 6:55 pm
    Permalink

    No jopas jotakin 😀 Onko nyt kyseessä vain se, että kun Cesar sen näyttää ja sitä suosittelee ni se on pahasta? Ihme jeesustelua.

    TOisekseen, minä oon ainakin tutustunut koirien-/hevosten juoksumattoihin ennen kun suomessa ees tiedettiin koko Cesarn olemassaolosta. Siellä ne valjakkokoirat päästeli menemään matolla vuoroin hevosien kanssa.

    Jotkut ei vaan VOI päästää koiriaan irti juoksemaan sydämmens kyllyydestä. Kaikki koirat eivät ole harmittomia puudeleita. KOiran juoksutus juoksumatolla voi helpottaa koiran koulutusta hihnalenkeillä, jos koiralla on siis jotain hihnakäytösongelmia.

    Mites tuo koirien reppu? Sekin on varmaan eläinrääkkäystä kun Cesar senkin on esitellyt yhtenä keinona tarjota koiralle työtä ja vastusta siihen lenkkeilyyn… Ainiin ja eihän ne sudetkaa reppuja kantele 😉 Sudet, eikä villikoirat myöskään syö eläinkaupan nappuloita, tai niillä ei ole sohvia joilla köllötellä, pantoja kaulassa, niitä ei kannella käsilaukuissa.

    Itse pidän Cesarista vaikka käytänkin enimmäkseen positiivistavahvistusta rotikkani koulutuksessa. Nimenomaan Cesarin kirjoista. Kyllä siellä ainakin painotetaan, että kyseessä ei ole mikään tyrannisoiva meininki, vaan selkeät säännöt koiralle jotta sen ei joka pvä tarvitsisi arpoa mikähän nyt oli salittua ja mikä ei.
    Sähköpannathan eivät ole kiellettyjä amerikassa, Cesar itsekkin on kertonut että hän opastaa ihmisiä käyttämään OIKEIN niitä välineitä joita heillä on käytössä. Jotkut eivät vain suostu luopumaan turvallisuussyistä(?) tietyistä asioista. Kuten minä en ihan hevillä luovu kuonopannasta vaikkei se varmasti ole kovin niskaystävällinen.

    Valitettavasti sivustollasi on vähän sellainen ”kukkahattutätiviba” joka ei anna hirveän hyvää kuvaa positiivisestakoulutuksesta. Kaikki pakote on pahasta, ei ole muita oikeita vaihtoehtoja kuin aina vaan nami. Menee vähän samaan syssyyn Pevin kanssa jossa vain ja ainoastaan heidän tapansa on oikea. Ja niinkin typerästä asiasta jaksetaan pappattaa kuin JUOKSUMATONKÄYTÖSTÄ??? Haloo?? Se koira varmasti ei siihen kuole ja voin veikata että matolla kävely/juokseminen on koiran nivelillekkin ystävällisempää kuin asfaltilla taapertaminen.
    Kannattaa suunnata energiaa vähän muualle kuin Cesarin jokaikistä liikettä boikotoida.. Kai olet tehnyt jo Adressin ”Juoksumatot kiellettävä koiratalouksista!” ?

    Reply
    • toukokuu 6, 2012 at 7:05 pm
      Permalink

      Niin, ja kuka sanoo, että juoksumatonkäyttäjät makaavat sohvalla?

      Ainakin valjakkokoiria olen nähnyt juoksutettavan matolla valjakkon kuntoa ylläpitäen ja samalla ilmeisesti tutkittiin sykkeitä/palautumisia.

      Olen vanhanliitonkoirankouluttajaystäviäni puhunut positiiviseenkoulutukseen ja konkreettisia , mutta tätä sivua en voi näyttää. Eivät varmasti muuta käsitystään moisesta kiihkoilusta. Harmi, kun jotakin asiaakin löytyy, mutta sitten tulee nämä typerät postaukset ihan typeristä aiheista. Silkkaa vainoa.

      Reply
    • toukokuu 7, 2012 at 7:22 am
      Permalink

      Kiitos näkemyksistäsi. Kirjoitan blogiin omia mielipiteitäni, niistä toki saa olla eri mieltä. Olen miettinyt, että mitäköhän kirjoittaisin jos yrittäisin olla ottamatta kantaa mihinkään menetelmään tai laitteeseen, puolesta tai vastaan? Oletko sinä löytänyt kirjoituksista yhtään sellaista, joka sinua miellytti?

      Reply
      • toukokuu 7, 2012 at 11:45 am
        Permalink

        Olen löytänyt paljonkin mielenkiintoisia juttuja, mutta harmittaa tämä ylimenevä vauhkoaminen turhista asioista joka pilaa fiiliksen sitten koko sivua kohtaan jossa on paljonkin mielenkiintoista asiaa.

        Hyvää keväänjatkoa kuitenkin 🙂

        Reply
  • lokakuu 10, 2012 at 4:14 pm
    Permalink

    Koiran vapaana juoksuttamisesta: Koiraa ei saa pitää irti taajamissa, järjestyslaki sen kieltää. Ja kaikilla paikkakunnilla ei ole koirapuistoja, joissa koira voi juosta vapaasti. Metsässäkään koiraa ei saa pitää irti kuin maanomistajan luvalla. Moni kuvittelee, että meillä on jokamiehenoikeus myös koirien irtipitämiseen. Ja yleensä koira EI ole hallinnassa, kun se on irti.
    Juoksumatolle on käyttöä, kun on kovat pakkaset eikä itsekään pistä nenäänsä 10 min pidemmäksi aikaa ulos. Samoin olisi hyvä metsästyskoirilla kohottaa kuntoa ennen metsästyskauden alkua. On myös elämäntilanteita, jolloin ei voi itse tai kukaan läheinenkään ulkoiluttaa koiraa. Tällöin pidän tyhjää parempana vaihtoehtona juoksumaton käyttöä. Kyllä se koira kärsii enemmän liikkumattomuudesta kuin liikkumisesta juoksumatolla. Juoksumattoa käytetään myös koiran kuntoutukseen vamman, leikkauksen tms. jälkihoidossa. Minusta on ihan turha kiihkoilla tällaisista asioista. Joku tykkää käydä kuntosalilla, toinen ei. So what?
    Mitä McMillaniin tulee, on turha syyttää häntä suomalaisten eläinrääkkäystapauksista. Eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa on täällä ollut satoja vuosia ennen McMillania.

    Reply
    • lokakuu 11, 2012 at 8:19 am
      Permalink

      Kiitos näkemyksistäsi.

      Pysyn edelleen mielipiteessäni. Keksin lukemattomia parempia tapoja liikuttaa koiraa kuin juoksumatto. Meillä Suomessa on esim. suurkaupunkeihin verrattuna ihan kivasti tilaa ja mahdollisuuksia ulkoiluttaa koiriamme niille luontevalla tavalla.

      Toipilaat ovat tottakai eri asia.

      Juoksumatto ei lisää eläimen omaehtoista toimintaa, eikä se näin ollen ole virike. Siksi sitä ei ainakaan tulisi käyttää ns. käytösongelmien ratkaisukeinona.

      Reply
  • marraskuu 26, 2014 at 1:28 pm
    Permalink

    Huoh.. ei kaikkia koiria vaan voi pitää vapaana.
    Itsekkin omistan korkea prosentteisen koirasuden.
    Sillä on älyttömästi energiaa, se kuluttaa sitä välillä matolla kipittäen. Eikä se siitä kärsivänkään näytä, eikä sitä nopeutta tarvitse säätää niin että se juoksee hulluna siihen….
    eikä se tietenkään normaalia ulkoilua korvaa, se on mukavana lisänä.

    Reply
    • marraskuu 26, 2014 at 1:37 pm
      Permalink

      Jokainen tekee mielensä mukaan. Matolla juokseminen on kuitenkin kaukana lajityypillisestä liikkumistavasta. Varsinkin kahden eri lajin risteytykselle?

      Reply
  • heinäkuu 28, 2017 at 8:44 pm
    Permalink

    Tämä on niin tyypillistä ”laput silmillä”-ajattelua Jaana Pohjolalta, niin hevosten kuin koirienkin kanssa. Kaikki eivät makaa sohvalla ja laita koiraansa juoksumatolle vaan juoksumaton käyttöön voi olla ihan muitakin syitä. Pitäisikö hevostenkin juoksumatot kieltää tai ihmisten. Kun asuu peräkylällä niin ajatusmaailma käy kapeaksi.

    Reply
    • heinäkuu 28, 2017 at 8:49 pm
      Permalink

      Kiitos ilkeästä palautteestasi.

      Reply
  • heinäkuu 31, 2017 at 9:38 am
    Permalink

    Hei. Olen Jaana sama mieli kun sina!
    on omistanu aina kaytolinjasia sakemaneja ja harastanut palon.
    nyt on eelen 2 sakua toine nartu 12v ja toine poika 3,5v enerkiapakaus.
    nyt vain on olu kovin houno tuuri terveys kansa. sai elokuu 2015 aivoinfakti ja aiheutus puhehairio ja siks myos ei osaa kunola kirotus toivoo eta saa selva mun kirotus :/
    sit joutu on pyoratuoli kun oikea puoli kasi ja jalka kovin heiko. palon kayny teparioisa ja just kun alko autaa ni sit…
    eka puoli vuosi sit tuli jalkijutuna panikihairio ja oli pako lopetus teparit kun ei uskala pihasta pois eika naha ihminen. ja sit nyt 1kk sit sai aivoverivuoton sihen sama infakti kohtan 🙁
    aiheutus et kaiki palas enalen iha ku ei ois tepareisa kaynyka ja puhe tas huononi. oneks senta sai laake se panikihairio et toivoo et se paraneis ja pasis tas tepareihin.
    meila kyla 1,5h tonti iso muta kun ei uskala pois piha 🙁 sit poika yksin juoksuu talo ympari. ja ku ei ma voi es heita palo kun kasi heiko (vaika ei tykakan palon heito ylensa).
    Halukin nyt kysya kun ei tosiankan aio osta mika juoksumato ni onko vinkeja mila saa enrkinen poika purkaa se enerkia? mita ma voi teha pyoratuoli ja heiko kasi?
    kitos etukaten!
    ira

    Reply
    • heinäkuu 31, 2017 at 10:16 am
      Permalink

      Moikka,
      Niillähän on paljon tilaa liikkua. Ehkä kannattaa kokeilla aivotyötä, kuten nappuloiden tai esineiden etsintää tuossa vapaana liikkumisen ohella. Hyväkuntoista koiraa on todella vaikea väsyttää fyysisesti, mutta päätä voi sen sijaan väsyttää melko helposti. Lisäksi kannattaa miettiä, mistä koiran päivä koostuu ja tarjota erilaista tekemisen mahdollisuutta. Kouluttaminen on hyvä kognitiivinen virike, johon voi liittää fyysisiä harjoitteita, kuten tasapainoilua, kivien päälle hyppimistä ja niin edelleen.

      Reply

Mitä mielessä?