Koiran uni

Koiran uni on vasta äskettäin nostettu tarkasteluun. Koira tarvitsee paljon lepoa ja levon määrä vaikuttaa koiran käyttäytymiseen samalla tavallak uin ihmiselläkin. Lepo on koiralle tärkeää.

Koira tarvitsee enemmän unta kuin ihminen

Meillä ihmisillä on usein säännöllinen unirytmi. Olemme yleensä päivällä noin 16 tuntia valveilla ja yöllä nukumme keskimäärin kahdeksan tuntia. Koirilla ei ole aivan samanlaista rytmiä; ne viettävät vuorokaudesta keskimäärin 20 % hereillä ja aktiivisina, 30 % hereillä ja passiivisina ja 50 % nukkuen. Koiralle on aivan normaalia olla passiivinen 80 % vuorokaudesta. Koiranomistajat potevat monesti syyllisyyttä koirien laiskasta arjesta, mutta aktivointikin voi joskus mennä yli. Koira tarvitsee enemmän lepoa kuin ihminen. Lepo on oleellinen osa palautumista.

Koira kaipaa syvää unta

Ihmisen unesta 20-25 % on rem-unta. Koiran unesta sitä on noin 10 %. Rem-unen (rapid eye movement) aikana nähdään unia ja se on syvin unen muoto. Koira tarvitsee paljon lepoa saadakseen riittävästi tärkeää rem-unta. Koiranpennut, vanhukset ja suuret rodut nukkuvat enemmän kuin muut – vanhalle koiralle tyypillistä voi olla jopa 20 tuntia vuorokaudessa lepoa. Rem-uni on elintärkeää eläimille, rotilla on rem-unen puutteen havaittu lyhentävän elinaikaa merkittävästi. Syvän unen aikana keho ja mieli palautuvat. Syvän unen määrä on tärkeä erilaisissa käytösongelmissa – tuloksia koulutuksesta ei tule, jos koiralla on nukkumisvaikeuksia tai epätasapainoa levon suhteen. Koirat kärsivät melko harvoin unen puutteesta, mutta joskus stressi voi vaikuttaa siihen, että uni ei riitä palauttamaan kaikista rasituksista. Unella on vaikutusta myös oppimiseen ja päinvastoin. Uuden asian opettelun jälkeen temppu jäi koirille paremmin muistiin, kun ne ottivat tirsat. Uusien asioiden opettelu vastaavasti muutti unen laatua.

Mistä voit tietää, nukkuuko koira tarpeeksi?

Perinteisesti uni, kuten muukin palautuminen on jätetty koiran omalle vastuulle. Tähän liittyy jatkuvan aktivoinnin ajatus, eli ajatus siitä, että mikään määrä liikuntaa tai aktiivisuutta ei koskaan ole koiralle riittävää ja olemme aina sille jotain velkaa. Tästä ja muistakin syistä johtuen koiran uni ei ole välttämättä kiinnostanut omistajaa lainkaan, mikäli koira vain nukkuu öisin eikä herättele.

Oma näkemykseni on se, että unen laatu ja määrä vaikuttavat olennaisesti koiran käyttäytymiseen. Toisaalta kun koira saa riittävästi lepoa, se on paremmalla tuulella ja kaikki on silloin helpompaa. Toisaalta univajeesta kärsivät koira on kärttyisä, ärhäkkä ja huonotuulinen – silloin mikään ei oikein etene.

Voit pohtia näitä asioita, kun mietit oman koirasi unta:

1. Osaako koira nukkua ja rauhoittua lepäämään? Useimmat koirat nukkuvat heti, kun niille antaa siihen mahdollisuuden. Se on normaalia. Osa koirista taas vaikuttaa käyvän ylikierroksilla, eikä nukkumisesta tule mitään. Joskus uni katkeaa, eikä koira pääse rem-uneen asti. Koirille tyypillistä on ottaa useita torkkuja päivän aikana. Koiran pitäisi nukkua myös päivällä, jotta se saa vuorokausitasolla riittävästi unta.
  2. Nukkuuko koira rauhallisesti? Mikäli koira tuntee olonsa epämiellyttäväksi, se ei välttämättä pysty nukkumaan kunnolla. Epämukavaa tunnetta voi aiheuttaa kipu, kuumuus, alusta tai levoton ympäristö. Koira kannattaa käyttää eläinlääkärissä, jos sen uni muuttuu. Kun kipu on suljettu pois, voidaan muuttaa muita olosuhteita tarpeen mukaan. Osa koirista pitää pehmeistä nukkumisalustoista, osa taas viihtyy lattialla. Joskus koira haluaisi pehmeän alustan yhdistettynä lattian viileyteen. Näiden mieltymysten tunnistaminen on tärkeää. Meille ihmisillekään ei ole aivan sama missä ja miten me nukumme.
  3. Näkeekö koira unta? Syvimmän ja palauttavimman unen aikana koiran silmät liikkuvat, kuono väpättää ja jalat nykivät. Tämä on tärkeää palautumisen kannalta. Syvän unen määrään voi vaikuttaa monella pienellä keinolla. Vaikka koira torkkuisi paljon ja olisi passiivinen, se ei välttämättä saa tarpeeksi syvää unta. Syvän unen määrää voi ja kannattaa tarkkailla.

Huolehdi koiran nukkumismukavuudesta

Kesän lähestyessä haluan kannustaa kaikkia paksuturkkisten koirien omistajia harkitsemaan klippausta. Varsinkin vanhemmilla koirilla lämmönkesto voi alentua ja jokainen voi itse miettiä, kuinka paljon mukavampaa on nukkua, kun päällä on pari-kolme villapaitaa vähemmän. Itse huomasin aikanaan klippauksen vaikutuksen heti vanhan koiran kohdalla; enemmän syvää unta, vähemmän paikan hakemista, vähemmän juomakupilla käyntejä öisin, vähemmän läähätystä.

Itse asiassa kannattaa yrittää asettua koiran rooliin hetkeksi muutenkin ja pohtia, haluatko nukkua helteellä toppavaatteet päällä. Entä haluatko nukkua kovalla lattialla, jos kärsit nivelkivuista? Tai kuinka vastaanottavainen olet muutaman valvotun yön jälkeen? Koiran lepo ja univaje pitäisi ottaa huomattavasti nykyistä vakavammin.

Moni ihminenkin panostaa unen laatuun. Hankitaan patjoja, tyynyjä ja peittoja, joiden avulla tavoitellaan maksimaalista palautumista. Koirien kohdalla taas panostetaan usein aktivointiin ja vuorokauden aktiiviseen osaan, vaikka koirat ovat suurimman osan ajasta levossa tai passiivisia. Ajankäytön perusteella sillä, miten ja missä koira lepää, on enemmän vaikutusta sen hyvinvointiin kuin sillä, mitä tehdään vaikkapa puoli tuntia päivässä.

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus