Koiran kouluttaja Jaana Pohjola

Kokenut, empaattinen ja edistyksellinen koiran kouluttaja Jaana Pohjola auttaa haastavissa käytösongelmissa asuinpaikastasi riippumatta!

Ihminen halaa saksanpaimenkoiraa

Jaana Pohjola on eläinten käyttäytymistieteen maisteri ja koiran kouluttaja.

Kaikessa eläinten kanssa tekemässäni työssä taustalla on ajatus siitä, että eläin opettaa ihmistä, eikä toisinpäin.”

Koiran kouluttaja ja paljon enemmän!

Jaana Pohjola on yksi Suomen pisimmälle kouluttautuneita koiran kouluttajia. Hänellä on harvinaisen laaja osaaminen ja koulutustausta:

• Eläinten käytösneuvoja (MSc, BSc)
  • Ongelmakoirankouluttaja
  • Ammatillinen opettaja (AmO)
  • Voimavarakeskeinen työnohjaaja

Jaana ymmärtää koirien, kissojen ja hevosten lajityypillistä käyttäytymistä ja on aina kiinnostunut eläimen yksilöllisestä kokemusmaailmasta.

Jaana ei ole opiskellut pelkästään eläinten kouluttamista, vaan myöskin eläinten käyttäytymistä – eli juurikin sitä, mihin kouluttamisella pyritään vaikuttamaan. Etenkin eläimiin liittyvissä ongelmatilanteissa on oleellista ymmärtää kokonaisvaltaisesti syyt toiminnan taustalla, jotta looginen ja kestävä ratkaisu on mahdollista löytää. Tähän Jaanan käymät opinnot eläinten käyttäytymistieteistä Portsmouthin yliopistossa antaa kattavat eväät.

Eläinalan ohella Jaana on kiinnostunut ja kouluttautunut myös suhteessa eläinten omistajiin eli ihmisiin. Ammatillisen opettajan ja voimavarakeskeisen työnohjaajan opinnot sekä hyvin maanläheinen arvomaailma tekevät Jaanasta ainutlaatuisen kouluttajan. Jaana osaa selittää vaikeatkin asiat selkeästi ja kohdata jokaisen koirakon yksilöllisesti.

Käytännön kokemusta koiran kouluttamisesta yli 14 vuoden ajalta

Jaana on ehtinyt soveltaa osaamistaan asiakastyössä jo pitkään – hän on kouluttanut koiranomistajia ja eläinalan ammattilaisia jo vuodesta 2010 lähtien.

Jaanalla on kokemusta erityisesti haastavista koirista ja monisyisten ongelmien ratkaisemisesta. Jaanalla on ollut asiakkaina paljon koiranomistajia, joilla on ollut haasteita hihnalenkkeilyyn, käsittelyyn ja reaktiivisuuteen liittyen.

Mielestäni eläin on aina oman hyvinvointinsa paras asiantuntija. Meidän ihmisten tehtävänä on oppia tuntemaan oma eläimemme yksilönä ja rakentaa vastavuoroista viestintää itsemme ja sen välille.

Ideoita laatikon ulkopuolelta

Jaanan ehdottomia vahvuuksia on kyky soveltaa ja keksiä uusia ratkaisuja vaikeisiin tilanteisiin. Siinä vaiheessa, kun muut nostavat kädet pystyyn ja tuntuu, ettei mikään auta, Jaana tutustuu tilanteeseen, laittaa ideamyssyn päähän ja lähtee kokoamaan ratkaisun palasia.

Jaana osaa auttaa myös ns. pattitilanteissa. Häneltä saa aina uutta ajateltavaa, vaikka olisi ollut pitempäänkin hänen opissaan.

Syyllistämätön lähestymistapa

Jaanan toimintaa ohjaa vahvat arvot, jossa keskiössä on niin lemmikin kuin omistajankin ymmärtäminen. Jaanalla on hyvin maanläheinen ja empaattinen, mutta samaan aikaan ratkaisukeskeinen tapa kohdata tilanteet. Hän on saanut paljon kiitosta asiakkailta syyllistämättömyydestä. Jaana tekee töitä koiramaailman epärealististen normien rikkomisen eteen.

Jaanalta saat yksilöllistä apua ongelmatilanteisiin - ympäri Suomen!