Käsittelytoimet, kuten kynsien leikkaaminen tai hampaiden harjaaminen saattavat tuntua pakkopullalta ja asioilta, jotka vain tehdään. Näin ajateltuna ne ovatkin silkkaa ajan hukkaamista – kallisarvoista aikaa ei todellakaan kannata käyttää parhaan ystävänsä kanssa riitelyyn ja suhteen pilaamiseen.

Samat minuutit, jotka kulutat ärsyyntyen ja pakottaen, voit hyödyntää vuorovaikutuksen parantamiseen. Oikein tehtynä esimerkiksi kynsien leikkaamisen uudelleenkouluttaminen ei vie vuosia tai edes kuukausia, vaan puhutaan viikoista ja jopa päivistä.

Treeniä helpottaaksesi voit miettiä, mitkä ovat juuri teille parhaat ja tarpeelliset tukitreenit ja tukitaidot. Tukitreeni on siis sellainen treeni ja taito, joka ei liity varsinaiseen toimenpiteeseen, mutta helpottaa sitä aikanaan.

Koulutus nähdään usein lineaarisena projektina, jolla on alkupiste ja päämäärä. Näin toimittaessa kuitenkin ollaan usein hataralla pohjalla, sen sijaan kannattaa lähteä liikkeelle useammalla projektilla, joista kaikki etenevät omalla painollaan ja näkyvät lopputuloksessa. Tukitaitojen avulla säästät aikaa ja vaivaa.

Varsinainen käsittelytoimenpide sisältää aina monta elementtiä ja kukin tekee toimenpiteet itselleen ja koiralleen sopivalla tavalla. Oleellista on löytää sopiva asento, väline, aine, palkkio ja tapa olla.

Jatka lukemista liittymällä jäseneksi!

Näet videon, jossa käyn läpi mielestäni tärkeimmän tukitaidon, joka liittyy käsittelyyn. Käsittely on hyvin kuvaava sana ja selvästi se on meidän kädellisten keksimä. Käsittelyyn liittyy aina oleellisesti käsi. Tästä syystä koiran asenne kättä kohtaan on äärimmäisen tärkeä. Siksipä juuri ensimmäinen käsittelyn tukitaito on nimeltään Rauhoittava Käsi!

Rauhoittava Käsi auttaa kotona käsittelytoimissa, mutta siitä on myös paljon hyötyä pennuille, koirienvälisiin kuumenemisiin, lenkillä, lääkärissä, trimmauksessa – oikeastaan kaikissa tilanteissa, joihin liittyy käsi!

Kirjaudu sisään nähdäksesi piilotetun sisällön.

Eikö sinulla ole tunnuksia? Hanki Maksullinen jäsenyys nähdäksesi piilotetun sisällön.


Mitä mielessä?