Jaa artikkeli: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg thisShare on RedditShare on Tumblr

Ratsastuskouluhevosilla ratsastavat hyvin erilaiset ihmiset. Jokaisella ratsastajalla on erilainen tyyli ja ratsastajat ovat lisäksi erilaisia taidoiltaan. Tästä syystä ratsastuskouluhevoset altistuvat usein epäjohdonmukaisille tai epämääräisille avuille sekä erilaiselle tuntumalle. Ratsastuskoulussa hevonen on arvokas, eikä hevosten jättäminen tunneilta pois uudelleenkoulutuksen vuoksi ole taloudellisesti järkevää.

Tutkijat halusivat selvittää, voiko hevosen käyttäytymiseen tunneilla vaikuttaa jollakin muulla tavalla kuin “läpiratsastamalla” hevosia. Voisiko pienellä lisäkoulutuksella, joka ei rasita hevosta fyysisesti, saavuttaa hyötyä, joka näkyy tuntikäytöksessä?

Kahdeksaa ratsastuskouluponia ja -hevosta seurattiin tuntien aikana. Sitten niiden ohjelmistoon lisättiin yksi sessio viikossa oppimisteoriaa tuntevan henkilön maastakäsittelyä (totuttamista, negatiivista ja positiivista vahvistamista), jossa hevoselle koulutettiin perusasioita. Hevoset harjoittelivat kerran viikossa 20 minuutin ajan pysähtymistä, liikkeellelähtöä, myötäämistä, kääntymistä ja paikoillaan pysymistä. Harjoitusjakso kesti kuudesta yhdeksään viikkoon.

Harjoitusjakson jälkeen hevosten käyttäytymistä tunneilla seurattiin jälleen – hevosten käytös oli huomattavasti parantunut. Kahdeksasta hevosesta viidellä ei-toivottu käytös väheni huomattavasti. Eniten väheni hännällä viuhtominen. Itse veikkaisin, että vielä tehokkaammin voisi toimia pienempiin osiin pilkottu, useammalle päivälle ripoteltu “läpiratsastus” maastakäsin. 20 minuuttia on pitkä aika, jossa iso osa on taukoa.

Tämä on mielenkiintoinen asia. Hevosen käyttäytymistä voikin korjata jossakin aivan muualla kuin siinä tilanteessa, jossa ongelma esiintyy. Sillä, mitä ja miten teet tallissa, pihalla, tarhassa tai käytävällä, on vaikutusta siihen miten hevonen toimii ratsastuksessa tai ajossa.

Tästä syystä oppimisteorian perusteiden tunteminen on erittäin tärkeää ihmisille, jotka työskentelevät hevosten kanssa. Jokainen hetki, jonka hevosen kanssa vietät, on vuorovaikutusta ja kouluttamista – siitä kannattaa ottaa kaikki irti.

Does groundwork according to learning theory affect unwanted behavior of riding school horses during regular lessons?

Jaa artikkeli: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInDigg thisShare on RedditShare on Tumblr
Jaana on EmailJaana on FacebookJaana on Linkedin
Jaana
Eläinten käytösneuvoja BSc, MSc @ Eläinkoulutusblogi
Uhittelu, ryntäily, merkkailu, rikkinäiset esineet... lista on loputon. Silti eläinten käytösongelmiin löytyy lähes aina ratkaisu jonka avulla voitte elää rakkaan lemmikkisi kanssa sulassa sovussa monia onnellisia vuosia. Olitpa sitten koiran-, kissan- tai hevosen omistaja, olet tervetullut blogiini josta löydät lisää ohjeita kuinka se tapahtuu!

2 kommenttia kirjoitukseen “Mitä teet siellä vaikuttaa täällä

Mitä mielessä?