Miten Eläinkoulutus.fi syntyi?

Eläinkoulutus.fi -sivuston tarina alkoi vuonna 2009, kun eläinten käytösneuvoja Jaana Pohjola perusti Eläinkoulutusblogin. Blogin tarkoituksena oli jakaa ajatuksia eläinten käyttäytymistieteen yliopisto-opinnoissa eteen tulevista teemoista.

Opiskeluajan blogista on vuosien varrella kasvanut laaja eläinaiheinen sivusto, jossa on tarjolla ajatusten ja tiedon ohella myös käytännön oppeja lemmikinomistajan elämään liittyvistä aiheista ja ongelmista.

Sivuston pääpaino ei ole siinä, miten opetamme tai koulutamme eläimiä vaan pikemmin siinä, mitä voimme itse oppia niiltä ja miten voimme ymmärtää toisiamme paremmin.

– Jaana Pohjola

saksanpaimenkoira on valjaissa pellolla ja ottaa kontaktia omistajaan

Yli 13 vuotta vuoropuhelua lemmikinomistajien kanssa

Vastavalmistuneena eläinten kouluttajana kaikki vaikuttaa kristallinkirkkaalta ja teoriaan on helppo tukeutua. Kun tapaa koiria ja niiden omistajia käytännössä, huomaa kuitenkin nopeasti, että tärkeintä on osata soveltaa oppimaansa. Pitää ymmärtää, että jokainen lemmikki ja omistaja on yksilö myös siinä, millaista apua kaipaa.

Vuosien varrella kohdatut omistajat koirineen ovat olleet parhaita opettajia matkalla kohti koiran ja ihmisen lajienvälisen ystävyyden ymmärtämistä.

Tavoitteena tyytyväinen koira ja onnellinen omistaja

Haluan kurssieni avulla opettaa ihmisiä ymmärtämään koiriaan paremmin.

Haluan olla tukena ja kannustaa myös siihen, että moni asia on täysin normaalia ja ehjää, jolloin varsinaista korjattavaa ei välttämättä edes ole. Koiran ei tarvitse olla “kympin koira”, vaan vähempikin riittää – tärkeintä on, että sinulla ja koirallasi on hyvä olla toistenne kanssa. Ja silloin te voitte olla todellinen kympin koirakko yhdessä.

Lue lisää Jaanan toimintaa ohjaavista arvoista.