Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Kissa eläinlääkäriin

Eläinlääkärikäynti stressaa kissaa

Kissa viedään harvemmin eläinlääkäriin kuin koira, vaikka säännöllisillä terveystarkastuksilla saavutetaan paljon hyötyä. Syitä kissojen vähäisempään lääkärissä käyttämiseen voivat olla kissan kivun vaikea tunnistettavuus tai kissan vähäisempi arvostus lemmikkinä. Tärkeä syy eläinlääkärikäyntien vähäisyyteen on myös kuljettamisen aiheuttama stressi (sekä omistajalle että kissalle) ja eläinlääkärikäynnin aiheuttama stressi sekä kissalle että omistajalle.

Miten kissan, ja sitä myötä myös omistajan stressiä voitaisiin helpottaa?

1. Opeta kissa nauttimaan kuljetuksesta. Kissa oppii, kuten muutkin eläimet. Sen voi opettaa pitämään ensinnäkin kuljetuslaatikosta ja toiseksi matkustamisesta. Perusta kouluttaminen omaehtoisuuteen ja käännä asetelma niin päin, että kissa itse haluaa mennä kuljetuslaatikkoon ja autoon. Matkustamiseen opetettu kissa on helppo ottaa mukaan, eikä se kerää laatikossa turhia kierroksia. Kuljetusboksista kannattaa tehdä kissalle turvasatama.
  2. Kouluta kissalle, että käsittely on miellyttävää. Jo se, että kotona matkitaan eläinlääkärin tutkimusta herkkujen avulla, auttaa hallitsemaan kissan stressiä eläinlääkärissä. Nosta kissa pöydälle ja palkitse sitä, kun kosket eri puolille sen kehoa. Varsinkin tassuun tarttuminen on kissalle pelottavaa; kissaa voi valmistella verinäytteen ottoon huolellisella harjoittelulla. Kissa ei tiedä, kuka on eläinlääkäri ja kuka ei, käytä harjoittelussa apuna tuttuja ihmisiä. Varmista myös, että eläinlääkärissä käsitellään kissapotilaita mahdollisimman stressittömästi, eli minimikontaktilla ja herkkujen avulla ystävällisesti. Klinikkaympäristössä kissapotilaiden stressinhallinnan kannalta tärkeää on rauhallisuus; kissa ei halua kohdata odotushuoneessa koiria tai muita kissoja.
  3. Pyydä lääkäri kotiin. Kissat stressaavat tutkitusti vähemmän kotona kuin klinikalla. Lisäksi on havaittu, että kissa muistaa ihmiset; jos sama henkilö käsittelee kissaa enin kotona ja sitten klinikalla, stressi vähenee.

Valitse kissaystävällinen lääkäri

Tutkimuksen mukaan kissojen stressi oli sitä vähäisempää, mitä kissaystävällisemmin eläinlääkäriaseman henkilökunta kissoja käsitteli. Tutkijoiden mukaan stressiä ehkäisevät käsittelymenetelmät ovat omiaan lisäämään asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta kissoja mahdollisesti tuotaisiin useammin lääkäriin. Kannattaa muistaa, että eläinten käsittely on taitolaji, jossa kehittyy jatkuvasti. Kun kissa pitää viedä eläinlääkäriin, kannattaa yrittää valmistella reissua huolella ja valita itselle sopiva eläinlääkäri.

Minkä tahansa toimenpiteen tekeminen kissalle vastoin sen tahtoa on huono idea, sen tietää aina jälkikäteen. Pakottaminen murentaa luottamusta ja kissasta saa tällä tavalla taitavan vastustajan, joka on aina askeleen edellä. Pahimmillaan kissa joutuu pelätä turhaan omistajaansa huonojen käsitelykokemusten jälkeen.