Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Kissan kouluttaminen – kohteet

Kissan kouluttaminen käsittää usein erilaisia temppuja. Kohteiden harjoittelu on hyvä tapa aloittaa kissan kouluttaminen. Mitä tarkoittaa kohdetreeni? Se tarkoittaa sitä, että jollekin kohteelle, kuten pahvinpalalle tai jumppatyynylle rakennnetaan merkitystä niin, että kissa osaa hakeutua kohteelle omaehtoisesti.

Harjoittelu on loistava tapa aktivoida kissaa

Kohdeharjoittelussa yhdistyy monen eri virikeryhmän elementit, mikä tekee siitä erityisen hyvän harrastuksen kissalle.

• Palkkioiden avulla harjoittelu tuottaa kissalle mielihyvää ja se on kognitiivinen virike. Kissa joutuu pähkäilemään ja ponnistelemaan hyvällä tavalla, kun se oppii uusia asioita. Kissa väsyy helposti uusia asioita opetellessaan, mikä auttaa vähentämään esimerkiksi toisten kissojen kanssa riitelyä tai kevään aiheuttamaa liiallista aktiivisuutta.
  • Kohdeharjoittelu on omistajan ja kissan yhteistä aikaa. Lyhyelläkin harjoitushetkellä on sosiaalinen merkitys – kissa voi alkaa luottaa omistajaan enemmän ja muutenkin yhteinen hauska tekeminen parantaa suhdetta.
  • Toiminnallisuus on aina osana kohdeharjoittelussa. Kohteiden avulla voi esimerkiksi pitää kissalle jumppahetken, jossa se tekee kohteiden avulla erilaisia jumppaliikkeitä. Tasapainotyynyn päällä seisominen, pujottelu, hyppääminen ja juoksuspurtit lisäävät kissan arkiaktiivisuutta.
  • Yksinkertaisessa harjoittelussa on mukana ruokinnallinen puoli – osan kissan päivittäisestä ruoka-annoksesta voi antaa harjoittelun yhteydessä. Ruoka motivoi kissaa harjoittelemaan ja kissoilla, kuten muillakin eläimillä on usein suuri motivaatio työskennellä ruokansa eteen.
  • Yksinkertaisesta lätkälle menemisestä voi jalostaa kymmeniä ja kymmeniä uusia taitoja ja temppuja. Vain mielikuvitus on rajana! Tehtävien ja temppujen opettaminen on taloudellinen ratkaisu – ei tarvitse aina hankkia kissalle uusia asioita pitääkseen sen tyytyväisenä, vaan voi tehdä yksinkertaista treeniä omassa olohuoneessa.

Tyypillisiä haasteita

Kohdeharjoittelussa suurin haaste on ihmisen kärsimättömyys. Kissaa aletaan helposti ohjata ruuan kanssa kohteille, mikä sinänsä ei ole haitallista. Haitallista on olettaa, että kissa osaa jonkin tehtävän, vaikka se ei sitä vielä osaisi. Tässä kohtaa kissan motivaatio voi laskea ja koko tilanne voi mennä umpisolmuun. Kissa on ihan loistava opettaja! Se harvoin tekee asioita siksi, että ihminen haluaa – kissa tekee asioita, joissa se näkee olevan pointtia. Ihmisen rooli on keksiä motivaation lähde kissalle.

Kissan kouluttaminen pitää kissan kiireisenä

Kevät saattaa tuoda mukanaan haasteita esimerkiksi kissaporukan kemioihin, kun lisääntyvä valo saa aikaan lisääntyvää aktiivisuutta. Virikkeet ovat keskeisin tapa vaikuttaa kaikkiin kissojen käyttäytymishaasteisiin – niitä suosittelen lämpimästi jo ennaltaehkäisevästi. Haasteena kissojen virikkeissä on se, miten kiinnostuksen saa pysymään. Monesti materiaaliset virikkeet muodostuvat saavutetuiksi eduiksi, jolloin kissan mielenkiinto niitä kohtaan laskee. Koulutuksellisissa virikkeissä ei ole tätä ongelmaa, koska harjoitus on aina uudelleen muunneltavissa!

Kokeile kissasi kanssa ottaa käyttöön tämä loistava virikemuoto. Jäsenenä näet paljon kissa-aiheisia videoita, joilla pääset alkuun. Kun koulutuksen perusteet ovat hallussa, voit edetä kohteiden harjoitteluun ja alkaa esimerkiksi rakentaa kissallesi jumppaohjelmaa erilaisten kohteiden avulla.