Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Miksi koira puree omistajaa?

Koira puree omistajaa, luottamus murentuu

Koira puree omistajaa tyypillisesti pakottamis-, hoito- tai säikähtämistilanteissa. Myös resurssien suojeleminen on yksi tyypillinen syy purra.

Voi olla huolestuttavaa ja haastavaa, jos koira puree, mutta asianmukaisella lähestymistavalla ja koulutuksella ongelmaan voidaan varmasti löytää kestävä ja turvallinen ratkaisu kaikkien kannalta.

Miksi koira puree omistajaa?

Koiran pureminen voi olla monisyinen ilmiö, ja sen taustalla voi olla useita syitä. Pienillä pennuilla pureminen on usein osa niiden tutkimus- ja leikkiprosessia, kun taas aikuisilla koirilla se voi johtua stressistä, ahdistuksesta tai jopa terveysongelmista. On tärkeää ymmärtää puremisen juurisyy, jotta siihen voidaan puuttua tehokkaasti.

Tyypillisimmät syyt koiran puremiseen

Koira puree tai murisee usein, jos se joutuu tilanteeseen, josta ei ole ulospääsyä. Tällaisia tilanteita ovat kiinnipito väkisin, hoitotoimet, kuten kynsien leikkuu väkisin tai muu koiran pakottaminen. Koira voi purra myös säikähtäessään, jos ihminen esimerkiksi kompastuu nukkuvaan koiraan tai koira säikähtää lenkillä toista koiraa ja puree omistajaa jalkaan tai omistaja astuu koiran tassun päälle. Muita tyypillisiä tilanteita, joissa koira puree omistajaa, ovat aarteiden ottaminen koiralta pois tai koiran siirtäminen väkisin esimerkiksi pois sohvalta tai sängystä. Useimmissa tapauksissa koira yrittää ensin murisemalla ja muin elein kertoa, että tilanne on liian haastava, ja vasta sitten turvautuu puremiseen.

Miten toimia, kun koira puree omistajaa?

Ensimmäinen asia on alkujärkytyksen jälkeen yrittää nollata tilanne. Usein säikähtänyt ihminen lähtee huutamaan koiralle tai rankaisemaan sitä muulla tavalla. Tämä ei auta, koska pureminen ei ole koiralta koskaan ns. harkittua toimintaa, joka olisi suoraan ihmiselle tarkoituksella suunnattua. Kyseessä on nopea reaktio, jota koira usein itsekin säikähtää. Puremistilanteen jälkeen kannattaa:

• Käyttää koira varmuuden vuoksi eläinlääkärissä, joka voi sulkea taustalta pois kivut ja sairaudet
  • Laittaa koira “sairauslomalle” muutamaksi päiväksi, eli yrittää tasoittaa tilannetta ja antaa koiran palautua
  • Kirjata ylös puremistilannetta edeltäviä tapahtumia – tämä auttaa kouluttajaa selvittämään, mistä voi olla kyse
  • Tutustua Aggressiivinen koira -verkkokurssiin

Muista, että koira on eläin

Monesti ihminen ottaa koiran puremisen hyvin henkilökohtaisena hyökkäyksenä, mikä on hyvin ymmärrettävää. Koira ei kuitenkaan tarkoita puremisella mitään henkilökohtaista, vaan se joutuu reagoimaan liian hankalassa tilanteessa näin. Koiralle ei pidä kostaa puremista, vaan yrittää mieluummin palata normaaliin arkeen mahdollisimman nopeasti ja välttää puremiseen johtavia tilanteita jatkossa.

Miten koiran puremistilanteista voi päästä eroon?

Koiran pureminen voi olla haastava käytösongelma, mutta oikealla koulutuksella ja omistajan sitoutumuksella siihen voidaan vaikuttaa myönteisesti. Opi tunnistamaan koirasi tarpeet, tarjoa sille riittävästi liikuntaa ja aktiviteetteja sekä lepoa ja palutumista. Näillä askelilla voit edistää harmonista yhteiseloa lemmikkisi kanssa ja estää ei-toivotun puremiskäytöksen kehittymisen.

Suosittelen tutustumaan myös laajaan aggressiivisuus-verkkokurssiin, joka tarjoaa käytännönläheiset ohjeet, joilla puremistilanteista voi päästä eroon nopeasti, turvallisesti ja koiralähtöisesti.