Miksi koira nylkyttää?

Mitä koiran nylkyttäminen tarkoittaa?

Kun koira nylkyttää, se voi tarkoittaa monia eri asioita. Tämä käyttäytyminen voi liittyä seksuaalisiin haluihin, mutta siihen voi myös olla monia muita syitä, kuten leikkiminen, stressi, sijaistoiminto tai terveysongelmat. Koiran nylkyttäminen on tilannekohtaista, eli usein tietty tilanne laukaisee nylkyttämisen. Tyypillisiä kohteita nylkyttämiselle ovat omistaja, joku vieras ihminen esimerkiksi eteisessä, toinen koira stressaavassa tilanteessa tai leikin yhteydessä tai pehmolelu tai sohvatyyny kotona esimerkiksi jännittävän tilanteen jälkeen.

Koiran nylkyttäminen ei ole sellainen “ongelmakäytös”, joka pitäisi saada kitkettyä pois, vaan ensin pitää olla kiinnostunut syistä toiminnan taustalla. Joskus nylkyttäminen on täysin normaalia toimintaa ja joskus se kertoo koiran stressistä. Kyseessä ei ole sellainen toiminta, että sitä kieltämällä saisi koirasta pois, eikä se ole tarpeenkaan. Kannattaa ennemmin miettiä, mistä koiran nylkyttäminen voi kyseisessä tilanteessa kertoa.

Nylkyttäminen on tilannekohtaista

Tässä on tarkempi katsaus siihen, mitä koiran nylkyttäminen voi tarkoittaa:

1. Seksuaalinen käyttäytyminen

Hormonaalinen toiminta: Nylkyttäminen on usein seksuaalista käyttäytymistä, erityisesti kastroimattomilla uroksilla ja kiimassa olevilla nartuilla. Tämä käytös on yleistä nuorilla koirilla, jotka ovat saavuttaneet sukukypsyyden, ja se liittyy paritteluviettiin. Tätä tapahtuu eniten suhteessa muihin koiriin eli esimerkiksi koirapuistoissa. Asialle voi ihminen harvoin tehdä mitään, kieltäminen ei auta, koska koiralla on niin voimakas motivaatio nylkyttämiseen. Paras tapa on viedä koira pois tilanteesta.

2. Leikkiminen ja innostus

Leikkisä käyttäytyminen: Koirat voivat nylkyttää leikkiessään. Tämä käytös on erityisen yleistä nuorilla koirilla, jotka opettelevat sosiaalista kanssakäymistä ja leikkikäyttäytymistä. Nylkyttäminen voi olla osa normaalia leikkiä, eikä siihen aina liity seksuaalista motivaatiota.

Innostus: Koirat saattavat nylkyttää, kun ne ovat erittäin innostuneita tai ylikierroksilla. Tämä voi tapahtua esimerkiksi vierailijoiden saapuessa, leikkituokion aikana tai uusissa ja jännittävissä tilanteissa. Jotkut koirat nylkyttävät ohjaajaa harjoituksissa, ja tähän liittyy usein turhautuminen tai konflikti, eli koira ei tarkalleen tiedä mitä sen pitäisi tilanteessa tehdä ja tämä purkautuu nylkyttämisenä.

3. Stressi ja ahdistus

Stressin purkaminen: Nylkyttäminen voi olla koiran tapa purkaa stressiä tai ahdistusta. Koira saattaa nylkyttää, kun se tuntee olonsa epämukavaksi, hermostuneeksi tai epävarmaksi. Tämä voi tapahtua esimerkiksi muuton, uuden perheenjäsenen tai muiden suurten muutosten yhteydessä. Koira voi purkaa stressiä myös tilanteen jälkeen, eli esimerkiksi nylkyttää sohvatyynyä raskaan päivän jälkeen. Tämä on normaalia, ja kannattaa mieluummin antaa koiran tehdä näin kuin yrittää estää sitä.

4. Terveydelliset syyt

Ihon tai korvien ongelmat: Ihon ärsytys, korvatulehdukset tai muut terveysongelmat voivat saada koiran nylkyttämään. Jos koira nylkyttää jatkuvasti ja näyttää epämukavalta, kannattaa kääntyä eläinlääkärin puoleen. Virtsatieinfektiot tai muut virtsateihin liittyvät ongelmat voivat aiheuttaa koiralle epämukavuutta, mikä voi johtaa nylkyttämiseen.

5. Toiminnallinen tapa

Oppiminen ja toistuvat tavat: Koirat voivat oppia, että nylkyttäminen saa omistajan huomion, ja voivat toistaa tätä käytöstä saadakseen huomiota tai reaktioita. Jos koira oppii, että nylkyttäminen johtaa huomioon, se voi käyttää tätä käyttäytymistä myös silloin, kun se kaipaa viihdykettä tai vuorovaikutusta tai ennakoitavuutta. Koira voi nylkyttää, vaikka omistajan huomio olisikin kielteistä – tässä voi olla kyse siitä, että koira yrittää kontrolloida tilannetta ja ikäväkin palaute lisää koiran hallinnan tunnetta. Tällaisessa tapauksessa olisi hyvä tutkia tarkemmin koiran stressitasoja ja koiran ja omistajan välistä vuorovaikutusta.

Kun koira nylkyttää – älä heti puutu vaan kiinnostu

Kun koira nylkyttää, ei ole kiire puuttua asiaan. Tämä käyttäytyminen on usein itseään säätelevää, eli koira tekee sitä hetken ja sitten lopettaa itse. Nylkyttämisessä ei ole siis kyse ongelmakäytöksestä, vaan kannattaa kiinnostua tilanteista, joissa koira sitä harrastaa. Tilanteissa voi olla jotain koiraa jännittävää tai kuormittavaa, mikä purkautuu nylkyttämisenä ja se on ihan normaalia. Mikäli koiran nylkyttäminen on jollakin tapaa haitallista, siihen voi puuttua, mutta kannattaa muistaa, että nylkyttäminen on oire, ei itsessään ongelma.