Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Rescue koira

Rescuekoiria tulee erilaisista taustoista

Rescuekoira on usein ulkomailta tuotu löytökoira, joka on ollut elämänsä jossakin vaiheessa koditon tai kaltoinkohdeltu ja huostaanotettu. Rescuekoira on siis usein hylätty ja jätetty heitteille tai kärsinyt kaltoinkohtelusta. Monet yhdistykset auttavat rescuekoiria ja etsivät niille uusia koteja. Rescuekoiran taustaa ei aina tunneta, mutta taustat voivat olla hyvin kirjavia – osa koirista on voinut syntyä koiratarhalle ja osa koirista on voinut elää lemmikkikoirana kodissa.

Rescuekoira ja aikuinen kodinvaihtaja

Rescuekoira voi olla pentu tai aikuinen, leimallista on se, että rescuella tarkoitetaan usein ulkomailta tuotua löytökoiraa. Sen sijaan kotimaassaan uutta kotia etsivät koira on usein aikuinen ja silloin puhutaan aikuisesta kodinvaihtajasta. Kodinvaihtajia järjestellään uusiin koteihin suoraan sekä erilaisten yhdistysten kautta.

Rescuekoira on aina yksilö, joka kaipaa erilaista tukea

Vaikka rescuekoirista puhutaan yhtenä ryhmänä, koirat ovat hyvin erilaista. Koirien erot liittyvät luonnollisesti ikään, rotutaustaan sekä myös elinolosuhtaisiin. On rescuekoiria, jotka ovat eläneet koiratarhalla koko ikänsä, jolloin on luonnollista olettaa, että niillä on erityisen paljon kokemusta toisista koirista ja ihmisistä vähemmän. Tällaisilla koirilla voi olla pelkoja ja arkuutta ihmisiä kohtaan. Vastaavasti koirat, jotka ovat eläneet ihmisten kanssa perheessä, eivät välttämättä arastele ihmisiä yhtään kun taas toiset koirat ovat niille hankalia kohdata. Kaikki koirat ovat yksilöitä, ja koiran lopullinen luonne paljastuu usein vasta kuukausia uuteen kotiin saapumisen jälkeen; koiran traumatausta ja muutto aiheuttavat lähes kaikille stressitilan, joka ajan mittaan lievenee ja koiran oma persoona pääsee esille.

Panosta rescuekoiran ja kodinvaihtajan kotiutumiseen

Olipa koira rescue tai kodinvaihtaja, sen muutto uuteen kotiin on usein stressaava kokemus. Muutossa koiran koko elinympäristö muuttuu, ja koiralla kestää aikaa sopeutua tilanteeseen. Usein heti muuton jälkeen koira vaikuttaa ns. kiltiltä ja harmittomalta, ja esimerkiksi haukkumista tai vahtimista alkaa esiintyä vasta muutataman viikon kuluessa. Tämä saattaa yllättää perheen, kun oltiin juuri totuttu hiljaiseen koiraan. Kuitenkin rescuen tai kodinvaihtajan kanssa on hyvin palkitsevaa elää, kun näkee käytännössä miten luottamus alkaa rakentua mahdollisten ikävien kokemusten jälkeen.

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus