Koiranäyttelykurssi – varmuutta tuomarikohtaamisiin

Koiranäyttelyt tulossa, mutta tuomarin kohtaamiset tuskastuttavat? Koirasi saattaa murista, kun vieras ihminen yrittää lähestyä tai väistää ja pistää peruutusvaihteen päälle. Esimerkiksi koiran hampaiden katsominen voi olla ongelmallista. Koira voi myös olla reaktiivinen ja reagoida herkästi näyttelypäivän tapahtumiin ja handlerin mielentilaan. Ei hätää, tämä kurssi on suunniteltu avuksi juuri teille!

Kurssilla opetetaan hampaiden katsominen ja paikoillaan seisominen maassa tai pöydällä koiralle konseptina, eli ennustettavana ja samanlaisena toistuvana tapahtumana. Voit harjoitella pääosin kotona ja sitten siirtää saman konseptin niin, että koiraa käsittelee vieras henkilö, eli tuomari.

Tämän kurssin käytyäsi osaat auttaa käsittelyä välttelevää koiraasi loistamaan itsevarmana ja iloisena näyttelykehässä. Kurssi esittelee sinulle ainutlaatuisen metodin, jonka opittuasi et tarvitse enää mitään muuta koulutusneuvoa koiran käsittelyharjoituksiin!

Mihin ongelmiin kurssista saa apua?

Kurssista saa apua, jos koirasi liennyttelee, lamaantuu, murisee, väistelee tai hyökkää silloin kun näyttelytuomari tulee sen luo, tutkii, katsoo purennan ja tunnustelee kehon rakennetta.

Kurssista on apua myös jos muut käsittelytilanteet, esim. trimmaajan kanssa, on koiralle hankalia.

Kenelle kurssi sopii?

Kurssi sopii näyttelykoirille, jotka ovat peloissaan, puolustautuvat tai ovat apaattisia näyttelytilanteissa.

Kurssista on erityistä hyötyä koirille, jotka murisevat tai haukkuvat lähestyville vieraille ihmisille, ja jotka välttelevät vieraan ihmisen kosketusta. Kurssi on suunniteltu sellaisille koirille, joiden käsittelyhaasteet johtuvat epävarmuudesta, pelosta tai aiemmista säikähdyksistä tai huonoista kokemuksista.

Kun koiran vastustelu kumpuaa pelosta, sitä ei voi auttaa pelkästään altistamalla käsittelylle uudelleen ja uudelleen. Kurssi sopiikin sellaisille koiranomistajille, joita kiinnostaa syyt koiran toiminnan taustalla ja koiran aito motivaatio.

Tärkeä näkökulma on se, että ei riitä, että koira ”antaa” katsoa hampaat, vaan sen pitää nauttia hampaiden katsomisesta. Tällä kurssilla hampaiden katsominen, seisominen ja koiraan koskettaminen rakennetaan hauskoina temppuina. Taustaideana on, että koira ei näyttelytilanteessa ole passiivinen tekemisen kohde, vaan aktiivinen, iloinen osallistuja!

Mitä kurssilla opitaan?

Kurssilla käydään konkreettisesti läpi koiraa voi valmistella näyttelyihin ja tuomarin käsittelyyn. Harjoitteet vieraan ihmisen tutkimista varten tehdään asteittain ja koiralähtöisellä tavalla, koiraa kunnioittaen.

Kurssilla käsitellään myös muita näyttelypäivään liittyviä asioita, joiden avulla koiran jaksamista voi tukea.

Voit tehdä kurssin pieneksi pilkottuja harjoitteita ensin kätevästi kotona ilman “tuomaria” ja myöhemmin omalle koiralle sopivalla tyylillä tavallisissa näyttelytreeneissä. Turvallisessa kotiympäristössä treenaaminen alkuun sopii erityisen hyvin arasteleville koirille.

Koiralähtöisellä tavalla harjoittelu nostaa koiran luottamusta itseensä ja ihmisiin, mikä näkyy yleensä niin, että koira lähestyy ihmisiä jatkossa reippaammin.

Kurssin kouluttaja

Kurssin on koonnut eläinten käytösneuvoja ja ongelmakoirakouluttaja Jaana Pohjola. Jaana on kouluttanut haastaville koirille luoksepäästävyyttä Kysytään koiralta®️ -menetelmän mukaisesti jo yli 14 vuoden ajan.

Käytännönasioita kurssista

Kurssi sisältää kaksi luentoa ja viisi käytännön harjoitusvideota:

• Luento: koiran pelon tunnistaminen
  • Luento: käsittelyharjoitusten periaatteet
  • Treenivideo: Seisomisen harjoittelu pöydällä ja maassa ja palkkion suunta
  • Treenivideo: Käsitargetin opettaminen hampaiden katsomista varten
  • Treenivideo: Vieraan ihmisen lähestyminen ja koskettaminen
  • Treenivideo: Hampaiden katsominen vaiheittain
  • Treenivideo: Koiraan koskeminen ja tutkiminen vaiheittain

Voit suorittaa kurssin itsenäisesti kuuntelemalla luentotallenteet ja katsomalla kurssin videot. Kurssin materiaalit ovat eläinkoulutus.fi-sivustolla heti oston jälkeen katsottavissa. Materiaali jää pysyvästi käyttöösi – pääset katsomaan sitä tunnuksilla, jotka oston yhteydessä itsellesi luot. Kurssin suorittamiseen tarvitaan vain nettiyhteys. Materiaalit ovat videomuodossa.

Koiranäyttelykurssi – varmuutta tuomarikohtaamisiin

Kysymyksiä ja vastauksia