Koiran aggressiivinen käytös – täydennyskoulutus koirankouluttajille 3 op

Ainutlaatuinen täsmäkoulutus alkaa 12.9.2024. Täydennä osaamistasi koiran aggressiivisesta käyttäytymisestä ja siihen vaikuttamisesta!

Koiran aggressiivinen käytös on valitettavan yleistä. Koira saattaa napata ohitustilanteessa taluttajaa jalasta tai puolustaa luutaan murisemalla, murista lasten kavereille tai vahtia vieraita uhakaavasti. Omistajalle kyseessä on aina pysäyttävä kokemus. Tyypillistä on lisäksi kiihtymisen aiheuttama aggressiivinen käytös sekä pelko- ja puolustautumistilanteissa tapahtuva aggressiivisuus.

Koirankouluttajille suunnattu Jaana Pohjolan koostama koulutuskokonaisuus auttaa ymmärtämään, mistä kaikesta aggressiivisessa käyttäytymisessä voi olla kyse ja millä työkaluilla asiakasta voi auttaa näissä tilanteissa parhaiten.

Kenelle kurssi sopii?

Koirankouluttaja kohtaa työssään koiran aggressiivista käyttäytymistä usein. Tämä koulutuskokonaisuus on suunniteltu koirankouluttajan ammattitaitoa täydentämään ja työkalupakkia rikastamaan nimen omaan aggressiivisen käyttäytymisen kokonaisvaltaisen hoidon suhteen.

Kurssi on tarkoitettu erityisesti eläintenkouluttajan ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon suorittaneille tai muun vastaavan koulutuksen käyneille kouluttajille, jotka tekevät käyttäytymisneuvontaa esimerkiksi kotikäyntien muodossa.

Kurssille voi tulla myös ilman pohjakoulutusta koirien kouluttamisesta, mutta koiran aggressiivista käytöstä käsittelevä verkkokurssi koiranomistajille suunnattuna löytyy erikseen.

Kussin erityispiirteet

Usein koiran aggressiivinen käytös säikäyttää omistajan, ja on tärkeää selvittää juurisyy käytöksen taustalla, jotta voi auttaa koiraa ja omistajia tehokkaalla tavalla.

Kurssi tarjoaa käytännönläheisiä ohjeita ja toimintatapoja koirankouluttajalle asiakastyöhön aggressiivisesti käyttäytyvien koirien kanssa. Kurssin käytyäsi osaat toimia asiakkaan kanssa ja kohdata aggressiivisten koirien omistajia ammattitaidolla. Tunnet yleisimmät syyt koiran aggressiivisuuden taustalla ja osaat hoitaa tilannetta johdonmukaisella tavalla: tunnistat motiivin käytöksen taustalla, osaat kertoa asiakkaalle oleelliset turvallisuusseikat ja opastaa häntä enneltaehkäisyyn ja hoitoon.

Kurssi painottuu käytännön tilanteisiin ja käytännön osaamiseen, eli kurssilla käsitellään todella paljon konkreettisia tilanteita ja niissä toimimista.

Kurssin sisältö

Kurssipäivät ja aikataulu:

• 12.9. klo 10-14.30 Koiran aggressiivinen käyttäytyminen – syyt ja riskit
  • 10.10. klo 9-14.30 Eri motiivit koiran aggressiivisen käytöksen taustalla
  • 7.11. klo 9-14.30 Aggressiivisen käyttäytymisen kokonaisvaltainen hoito
  • 5.12. klo 9-14.30 Aggressiivisen käyttäytymisen kokonaisvaltainen hoito käytännön tasolla
  • 2.1. klo 9-14.30 Asiakkaan kohtaaminen, tukeminen ja ohjaaminen ja käytännön sovellukset

Kokonaisuus on kolmen opintopisteen laajuinen, eli se sisältää yhteensä noin 81 tuntia opiskelijan työtä.

Työmäärä jakautuu näin:

• Luennot: 5 päivää (klo9-14.30)
  • Kysy & vastaa-tunnit: 4krt
  • Harjoittelu ja koirien havainnointi: noin 27 tuntia itsenäisesti
  • Vapaamuotoinen opinnäytetyö: noin 27 tuntia

Kurssin kouluttaja

Kouluttaja kurssilla on kiitetty ja edistyksellinen eläinten käytösneuvoja ja ammatillinen opettaja Jaana Pohjola. Jaanalla on liki 15 vuoden vankka käytännön kokemus koirien kouluttamisesta ja käyttäytymisen muokkaamisesta arkea varten, ja lisäksi hän on kouluttanut pitkään eläinalan ammattilaisia. Ammatillisen opettajan ja ratkaisukeskeisen työnohjaajan tutkinnoista Jaana ammentaa vahvaa osaamista koulutustyöhönsä. Hän onkin saanut kiitosta selkeästä ja innostavasta tavastaan käydä läpi monimutkaisiakin asiakokonaisuuksia.

Kurssi on koostettu vuosien käytännön kokemuksen ja teoriaosaamisen ymmärryksen kautta avuksi ja tueksi koirankouluttajien työhön. Kurssilla keskitytään sekä teoriassa että käytännössä ymmärtämään, miten koiran aggressiiviseen käyttäytymiseen voi vaikuttaa ja miten työskennellään yhdessä koiran omistajan eli asiakkaan kanssa.

Käytännönasioita kurssista

Saat kurssipäivistä tallenteet, jotka jäävät käyttöön vuodeksi. Käytännön harjoittelussa voit hyödyntää omaa koiraasi tai tuttavien koiria. Opinnäytetyötä voi olla esimerkiksi dokumentoitu hoitoprojekti, joka palautetaan vapaamuotoisena. Kurssilaisille tulee lisäksi Whatsapp-ryhmä, jossa voi keskustella ja jakaa kokemuksia.

Kurssin hinta on 749 € (sis alv. 25,5 %). Kurssi on mahdollista maksaa erissä. Ota yhteys sähköpostilla (info@elainkoulutus.fi) mikäli haluat maksaa erissä.

Vinkki: voit vähentää kurssimaksun verotuksessa, koska kyseessä on täydennyskoulutus!

Huom! Syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana alkaa useampi täydennyskoulutus koiran kouluttajille. Saat alennusta (pyydä sähköpostitse info@elainkoulutus.fi), mikäli osallistut useampaan kouluttajakoulutukseen:

• 2 kurssia —> -10%
  • 3 kurssia —> -15%
  • 4 kurssia —> -20%

Tervetuloa mukaan!

Miksi valita tämä kurssi?

Koiran aggressiivinen käytös – täydennyskoulutus koirankouluttajille 3 op