Koiran hihnakäytös, osa 1: perusteet – erityisopinnot koirankouluttajille (3 op)

Haluatko kokonaisvaltaisen näkökulman hihnalenkkeilyn kouluttamiseen? Haluatko auttaa asiakkaitasi paremmin hihnatreeneissä? Haluatko ymmärtää ja ratkoa paremmin vetämistä ja sinkoilua? Haluatko tulla paremmin toimeen asiakkaiden kanssa?

Tämä kurssi on suunnattu koirankouluttajille, joilla on jo hieman käytännön kokemusta asiakastyöstä. Kurssi on eläinten käytösneuvoja Jaana Pohjolan oppeihin perustuva ja hihnakäytöksen perusteisiin painottuva paketti, joka tarjoaa konkreettisia harjoituksia ja asiakkaiden kanssa sovellettavia käytännön toimia hihnakäytöksen harjoitteluun.

Kurssi sisältää viisi luentopäivää, käytännön itsenäistä harjoittelua sekä opinnäytetyön.

Saat kurssin käytyäsi Koiran hihnakäytöksen perusteet -sertifikaatin.

Mitä kurssilla käsitellään?

Kurssilla käsitellään hihnakäytöksen perusfilosofiaa, koiran monipuolista palkitsemista ja monenlaisia käytännön harjoituksia, joilla saadaan mielekkyyttä koiran kanssa liikkumiseen. Mikäli koet, että sinulla on asiakkaina yhä enemmän sellaisia koiria, joita pelkät ruokapalkkiot eivät motivoi, tämä kurssi antaa sinulle työkaluja työskennellä tällaisten koirien kanssa.

Kurssin toisessa osassa perehdytään syvällisemmin hihnakäytöksen haasteisiin, kuten remmirähinään ja demonikohtauksiin, joten ne aiheet eivät sisälly tähän kurssiin. Koiran hihnakäytös, osa 2: ongelmat – erityisopinnot koiran kouluttajille (3op) on yhtä laaja kokonaisuus ja se alkaa alkuvuodesta 2025.

Kenelle kurssi on suunnattu?

Koulutus on suunnattu koirankouluttajille, jotka tekevät asiakastyötä koirien hihnakäyttäytymisen parissa, eli kouluttavat ryhmiä tai tekevät kotikäyntejä asiakkaan luona. Taustaosaamisena on hyvä olla käytännön kokemusta ja/tai perusasaaminen kouluttamisesta ja parhaiten kurssi palvelee, jos koulutat pentukursseja, arkitottelevaisuutta tai hihnakursseja koirakoulun asiakkaille tai itsenäisesti kotikäynneillä.

Kurssi on tarkoitettu kouluttajille, jotka auttavat muita ihmisiä hihnakäytöksen kanssa. Toki kurssille ovat tervetulleita myös sellaiset koiranomistajat, jotka haluavat syventää ymmärrystään hihnakäytöksen opettamisesta oman koiran kanssa.

Kurssin sisältö

Koulutuksen tavoitteena on opettaa toimimaan erilaisten koirien ja asiakkaiden kanssa tuloksellisesti ja ihmis- sekä koiralähtöisesti, positiivisen vahvistamisen keinoilla.

Koulutuksen läpäistyäsi osaat:

• Ymmärtää, että koulutus suunnitellaan aina asiakkaan näkökulmasta
  • Työskennellä tavoitteellisesti ja vuorovaikutteisesti erilaisten asiakkaiden kanssa
  • Huomioida lähtökohdiltaan ja ominaisuuksiltaan erilaisia koiria ja soveltaa harjoituksia niiden erityispiirteiden mukaisesti
  • Luoda koirakohtaisia koulutuspolkuja, joita asiakas pystyy kotona ja arjessa toteuttamaan
  • Kehittää yksinkertaisia harjoituksia, joilla parannetaan koiran hallittavuutta ja vahvistetaan katsekontaktia

Kurssin ajankohdat

Kurssin sisältö ja ajankohdat:

• 26.9. klo 10-14.30 Hihnakäytöksen filosofiaa
  • 24.10. klo 9-14.30 Erilaiset palkitsemistavat
  • 21.11. klo 9-14.30 Katsekontakti ja koiran ja taluttajan vuorovaikutus
  • 19.12. klo 9-14.30 Hihnan ja varusteiden merkitys lenkkeilyssä
  • 16.1. klo 9-14.30 Hihnalenkkeilyssä tarpeelliset tukitaidot

Kokonaisuus on kolmen opintopisteen laajuinen, eli se sisältää yhteensä noin 81 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä jakautuu näin:

• Luennot 5 päivää (10-14.30) + 4 krt kysy & vastaa-tunnit
  • Harjoittelu ja koirien havainnointi noin 27 tuntia itsenäisesti
  • Opinnäytetyö vapaamuotoinen noin 27 tuntia

Kurssin kouluttaja

Kouluttaja kurssilla on kiitetty ja edistyksellinen eläinten käytösneuvoja ja ammatillinen opettaja Jaana Pohjola. Jaanalla on liki 15 vuoden vankka käytännön kokemus koirien kouluttamisesta ja käyttäytymisen muokkaamisesta arkea varten, ja lisäksi hän on kouluttanut pitkään eläinalan ammattilaisia. Ammatillisen opettajan ja ratkaisukeskeisen työnohjaajan tutkinnoista Jaana ammentaa vahvaa osaamista koulutustyöhönsä. Hän onkin saanut kiitosta selkeästä ja innostavasta tavastaan käydä läpi monimutkaisiakin asiakokonaisuuksia.

Kurssi on koostettu vuosien käytännön kokemuksen ja teoriaosaamisen ymmärryksen kautta avuksi ja tueksi koirankouluttajien työhön. Kurssilla käydään läpi konkreettisia harjoituksia hihnakäytöksen opetteluun, joita voit soveltaa monipuolisesti erilaisilla kursseilla.

Käytännönasioita kurssista

Kaikista luentopäivistä ja kysy & vastaa-tunneista tulee tallenteet, jotka jäävät käyttöön vuodeksi. Käytännön harjoittelussa voit hyödyntää omaa koiraasi tai tuttavien koiria. Opinnäytetyötä voi olla esimerkiksi dokumentoitu koulutusprojekti, joka palautetaan vapaamuotoisena. Kurssilaisille tulee lisäksi Whatsapp-ryhmä, jossa voi keskustella ja jakaa kokemuksia.

Kurssin hinta on 749 € (sis alv. 25,5 %) Kurssi on mahdollista maksaa erissä. Ota yhteys sähköpostitse (info@elainkoulutus.fi) mikäli haluat maksaa erissä.

Vinkki: Voit vähentää kurssimaksun verotuksessa, koska kyseessä on täydennyskoulutus.

Mikäli ostat samalla hihnakäytös osa 2 – kurssin, joka alkaa alkuvuodesta 2025, saat 10 % alennuksen yhteishinnasta. Lisää alekoodi AJRR58HK kassalla alennuksen aktivoimiseksi.

Miksi valita tämä kurssi?