Koiran hihnakäytös, osa 2: ongelmat – erityisopinnot koirankouluttajille (3 op)

Haluatko kouluttajana auttaa ihmisiä, joiden koirat kiskovat hihnassa, räyhäävät muille koirille ja saavat demonikohtauksia lenkillä? Tämä kurssi on suunnattu koirankouluttajille, joilla on jo käytännön kokemusta asiakastyöstä. Kurssi on hihnakäytäksen ongelmiin painottuva paketti, joka tarjoaa konkreettisia harjoituksia ja asiakkaiden kanssa sovellettavia käytännön toimia hihnakäytöksen haasteiden ratkomiseen. Kurssilta saa työkalut esimerkiksi ohituskurssien järjestämiseen hallissa, kentällä tai puistossa. Kurssin on koonnut eläinten käytösneuvoja Jaana Pohjola.

Mitä kurssilla käsitellään?

Kurssilla käsitellään hihnakäytökseen liittyviä tyypillisiä ongelmia, kuten kiihtymistä, turhautumista, remmirähjäämistä ja hihnassa vetämista sekä demonikohtauksia. Mikäli koet, että sinulla on asiakkaina yhä enemmän kiihtyviä ja räyhääviä koiria, joita on vaikea motivoida tämä kurssi antaa sinulle työkaluja työskennellä tällaisten koirien kanssa. Tämän kurssin osa 1 perehtyy syvällisemmin hihnakäytöksen perusteisiin, joten ne aiheet eivät sisälly tähän kurssiin. Osa 1 on yhtä laaja kokonaisuus ja se alkaa syksyllä 2024.

Kenelle kurssi on suunnattu?

Koulutus on suunnattu koirankouluttajille, jotka tekevät asiakastyötä koirien hihnakäyttäytymisen ongelmien parissa, eli kouluttavat ryhmiä tai tekevät kotikäyntejä asiakkaan luona. Kurssi sopii eläintenkouluttajan ammattitutkinnon suorittaneille tai pidempään asiakastyötä tehneille, joilla on kouluttamisen periaatteet hallinnassa. Kurssin anti keskittyy siihen, millaisilla käytännön harjoituksilla hihnakäytöksen ongelmia voi ratkoa sekä koirakursseilla että yksityisneuvonnoissa asiakkaiden kanssa.

Kurssin sisältö

Kurssin jälkeen tunnet tyypillisimmät hihnakäytöksen haasteet, osaat selvittää juurisyyn niiden taustalla ja osaat neuvoa asiakkaalle sopivat ja yksinkertaiset harjoitukset, joilla hän pystyy saamaan tilannetta paremmin hallintaansa. Jokaiseen ongelmaan esitellään täsmäharjoitukset, joiden tavoitteena on tasoittaa koiran tunnetilaa – monet hihnakäytöksen haasteet ovat nimittäin yhteydessä koiran kokemiin voimakkaisiin tunteisiin, kuten turhautumiseen ja pelkoon. Mikäli koet kouluttajana kaipaavasi monipuolisemmin työkaluja ja käytännön harjoituksia, tämä kurssi on sinulle!

Koulutuksen ajankohdat

Kurssin sisältö ja ajankohdat:

• 13.2.2025 klo 10-14.30 Hihnassa vetäminen ja tempoilu sekä jumittaminen
  • 13.3.2025 klo 9-14.30 Remmirähjäys – syyt ja ratkaisut
  • 10.4.2025 klo 9-14.30 Turhautuminen ja demonikohtaukset lenkillä
  • 8.5.2025 klo 9-14.30 Riista, autojen vaaniminen ja liikenteen jahtaaminen
  • 5.6.2025 klo 9-14.30 Koiran pelokkuus lenkillä ja ”aarteiden” syöminen

Kokonaisuus on kolmen opintopisteen laajuinen, eli se sisältää yhteensä noin 81 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä jakautuu näin:

• Luennot 5 päivää (10-14.30) + 4 krt kysy & vastaa-tunnit
  • Harjoittelu ja koirien havainnointi noin 27 tuntia itsenäisesti
  • Opinnäytetyö vapaamuotoinen noin 27 tuntia

Kurssin kouluttaja

Kouluttaja kurssilla on kiitetty ja edistyksellinen eläinten käytösneuvoja ja ammatillinen opettaja Jaana Pohjola. Jaanalla on liki 15 vuoden vankka käytännön kokemus koirien kouluttamisesta ja käyttäytymisen muokkaamisesta arkea varten, ja lisäksi hän on kouluttanut pitkään eläinalan ammattilaisia. Ammatillisen opettajan ja voimavarakeskeisen työnohjaajan tutkinnoista Jaana ammentaa vahvaa osaamista koulutustyöhönsä. Hän onkin saanut kiitosta selkeästä ja innostavasta tavastaan käydä läpi monimutkaisiakin asiakokonaisuuksia.

Kurssi on koostettu vuosien käytännön kokemuksen ja teoriaosaamisen ymmärryksen kautta avuksi ja tueksi koirankouluttajien työhön, kun kouluttaja toimii ns. Vaikeasti motivoitavien, herkästi kiihtyvien ja äänekkäiden koirien ja monenlaisten lenkkeilyhaasteiden parissa.

Käytännönasioita kurssista

Kaikista luentopäivistä ja kysy & vastaa-tunneista tulee tallenteet, jotka jäävät käyttöön vuodeksi. Käytännön harjoittelussa voit hyödyntää omaa koiraasi tai tuttavien koiria. Opinnäytetyötä voi olla esimerkiksi dokumentoitu koulutusprojekti, joka palautetaan vapaamuotoisena. Kurssilaisille tulee lisäksi Whatsapp-ryhmä, jossa voi keskustella ja jakaa kokemuksia.

Kurssin hinta on 749 € (sis alv. 25,5 %) Kurssi on mahdollista maksaa erissä, ota yhteys sähköpostilla mikäli haluat maksaa erissä.

Vinkki: Voit vähentää kurssimaksun verotuksessa, koska kyseessä on täydennyskoulutus.

Mikäli ostat samalla hihnakäytös osa 1 – kurssin, joka alkaa alkuvuodesta 2025, saat 10 % alennuksen yhteishinnasta. Lisää alekoodi AJRR58HK kassalla alennuksen aktivoimiseksi.

Miksi valita tämä kurssi?

Koiran hihnakäytös, osa 2: ongelmat – erityisopinnot koirankouluttajille (3 op)