Koiran pelkoaggressiivisuus – luentotallenne

Koira voi puolustautua voimakkaan aggressiivisesti silloin kun se kokee uhkaa jossakin tilanteessa. Jokainen koira voi käyttäytyä aggressiivisesti, ja tämä olisi ihmisen hyvä tiedostaa – tyypillisimpiä pelkoaggressiivisuustilanteita ovat koiran pitäminen kiinni väkisin hoitotilanteessa ja yllättävät vieraiden kohtaamistilanteet.

Koiran pelkoaggressiivisuus voi kohdistua tuttuun tai vieraaseen ihmiseen, toiseen koiraan tai johonkin muuhun eläimeen. Hamillisesti pelkoaggressiivinen koira leimataan helposti vihaiseksi tai luonnevikaiseksi, vaikka ihmisellä on pelkoaggressiivisen toiminnan kohdalla suuri rooli – koira saatetaan viedä aivan liian hankalaan tilanteeseen ja se altistaa aggressiiviselle hyökkäykselle.

Koiran pelkoa on usein vaikea tunnistaa tai hyväksyä, mutta oman koiran kohdalla voi opetella tunnistamaan erilaisia tilanteita, joissa koiraa jännittää. Näin voi omalla toiminnalla estää vaaratilanteiden syntymistä.

Mihin ongelmiin luennosta saa apua?

Luennolla käydään läpi sitä, mistä pelkoaggressiivisuudessa on kysymys; mistä sen tunnistaa ja miten sitä voi ennaltaehkäistä ja hoitaa. On hyödyllistä puuttua tilanteeseen heti kun koira osoittaa pieniä merkkejä jännittymisestä, eikä vasta silloin kun se on jo joutunut puolustamaan itseään aggressiivisesti.

Luennolla saa monipuolisia työkaluja koiran pelkoaggressiivisen toiminnan hallintaan ja hoitoon – sekä koulutuksellisia työkaluja että koiran elämänlaadun parantamiseen liittyviä vinkkejä.

Kenelle luento sopii?

Luento sopii kaikille koiranomistajille – sen voi katsoa ennaltaehkäisevästi pennun kanssa, jolloin voi ottaa vinkit ja käytännöt hyötykäyttöön. Luento avaa pelkoon liittyviä haasteita kansantajuisesti ja konkreettisten esimerkkien kautta, joten sitä voi suositella jokaiselle, joka on koirien kanssa tekemisissä.

Mitä luennolla opitaan?

Luennolla käsitellään konkreettisia esimerkkejä tilanteista, joissa pelkoaggressiivisuutta esiintyy. Luennolta saa työkaluja tunnistaa koiran pelkoa, ymmärtää mitä pelko on ja miten se toimii ja hahmottaa, mitkä tekijät vaikuttavat koiran pelkoaggressiivisuuteen sekä miten pelkoaggressiivisuutta voi hoitaa ja hallita.

Luennoitsija

Luennoitsija on eläinten käyttäytymisneuvoja Jaana Pohjola (MSc, BSc), jolla on pitkä kokemus haastavien koirien kouluttamisesta ja erilaisten aggressiivisten välikohtausten ratkomisesta koiraperheissä.

Käytännön toteutus

Kun ostat luentotallenteen, pääset katsomaan sen eläinkoulutus.fi-sivustolta ostohetkellä luomillasi tunnuksilla. Luento pysyy käytössäsi pysyvästi, joten voit kuunnella sen useita kertoja halutessasi. Luentotallenne on katsottavissa heti oston jälkeen.

Koiran pelkoaggressiivisuus – luentotallenne