Koiran resurssiaggressiivisuus – luentotallenne

Resurssiaggressiivisuus tarkoittaa sitä, että koira puolustaa voimakkaasti ruokaansa, luitaan, lelujaan tai sohvapaikkaa sekä muita omiksi kokemiaan asioita ja tavaroita joko ihmisiltä tai toisilta koirilta tai muilta eläimiltä. Resurssiaggressiivisuus ilmenee hampaiden näyttelynä, murinana ja jopa hyökkäämisenä. Vaikka voisi kuvitella, että ongelma on koiralta tietoista ilkeyttä, taustalla voi olla yllättäviä syitä, kuten väsymys ja liika aktiivisuus.

Resurssien puolustaminen on koiralle lajityypillistä toimintaa, mutta koirat osaavat usein taitavasti neuvotellen päästä rauhanomaiseen ratkaisuun. Mikäli ihminen tulkitsee koiraa väärin tai ei hyväksy koiran lieviä varoitusmerkkejä, tilanne voi pahentua hyökkäämiseen asti.

Mihin ongelmiin luennosta saa apua?

Luennolla käydään läpi sitä, mistä resurssiaggressiivisuudessa oikeastaan on kysymys. Lisäksi käydään esimerkkien kautta erilaisia vaaratilanteita ja hälytysmerkkejä läpi ja pohditaan erilaisiin tilanteisiin sopivia tukitaitoja. On tärkeää ymmärtää, että resurssiaggressiivinen toiminta on usein oire, jonka taustalla on mahdollisesti useampia syitä, eikä suinkaan harkittu toiminta koiralta.

Mikäli koira murisee ja pitää sohvaa tai sänkyä omanaan tai ei siedä kenenkään lähestyvän ruokailutilanteessa, luento antaa vinkkejä miten käytännössä näissä tilanteissa kannattaa toimia ja miten tilanteita voi ennakoida ja välttää.

Kenelle luento sopii?

Luento sopii kaikille koiranomistajille – sen voi katsoa ennaltaehkäisevästi pennun kanssa, jolloin voi ottaa vinkit ja käytännöt hyötykäyttöön. Luento sopii yhden koiran talouksille, jos koira puolustaa vaikkapa luutaan, mutta myös monikoiratalouksille, joissa koirienväliset riidat monesti kumpuavat juuri resurssi- ja kilpailutilanteista. Luento tarjoaa syvällisen katsauksen koiran omistushaluisen käyttäytymisen syihin ja seurauksiin, se on kiinnostavaa ja ymmärrystä lisäävää oppia jokaiselle, mutta erityisesti niille, joita ongelma arjessa koskettaa.

Mitä luennolla opitaan?

Luennolla käydään läpi koiran omistushalun ja resurssiaggressiivisuuden ilmenemistä eri tilanteissa sekä tyypillisiä vaaran merkkejä. Lisäksi käydään läpi millä keinoilla resurssiaggressiivisuuden riskiä voi vähentää.

Luennoitsija

Luennoitsija on eläinten käyttäytymisneuvoja Jaana Pohjola (MSc, BSc), jolla on vankka kokemus haastavien koirien kouluttamisesta ja erilaisten aggressiivisten välikohtausten ratkomisesta koiraperheissä.

Käytännön toteutus

Kun ostat luentotallenteen, pääset katsomaan sen eläinkoulutus.fi-sivustolta ostohetkellä luomillasi tunnuksilla. Luento pysyy käytössäsi pysyvästi, joten voit kuunnella sen useita kertoja halutessasi. Luentotallenne on katsottavissa heti oston jälkeen.

Koiran resurssiaggressiivisuus – luentotallenne