Koiran murrosiän ongelmat -kurssi

Koira haukkuu, murisee tosissaan ja ei tottele yhtään mitään käskyjä? Koira käy läpi samanlaisia kehitysvaiheita kuin ihminen. Silti ymmärryksemme koiran vaiheita ja niistä johtuvia haasteita kohtaan saattaa olla puuttellista. Tämä näkyy jopa tilastoissa – Yhdysvalloissa hylätään eniten nuoria aikuisia koiria, jotka ovat juuri tässä hankalassa ikävaiheessa.

Murrosikä on hankala omistajalle, koska pennun kanssa on ehkä päässyt juuri nauttimaan helposta elämästä ja on ehtinyt onnitella itseään pohjataitojen opettamisesta. Murrosikäisen koiran kanssa kaikki voi alkaa alusta – yhtäkkiä koira on pelokas, välinpitämätön, tottelematon ja sosiaalistamaton.

Haluatko päästä kurkistamaan teinimonsterikoirasi pään sisään? Pari kuukautta sitten se oli vielä söpö pieni pentu, mutta nyt siitä on kuoriutunut täysipäiväinen gangsteri, jolla korvat on vain koristeena. Voiko suhdettanne enää korjata? Kyllä voi! Tämä kurssi auttaa teidät läpi murrosiän myrskypilvien.

Miten koiran murrosikä ilmenee?

• Koira alkaa pelätä asioita, joita se ei ole ennen pelännyt
  • Koira alkaa merkkailla sisälle
  • Koira ei tule enää luokse kutsuttaessa
  • Koira taantuu asioissa, jotka se on aiemmin osannut
  • Koira alkaa rähjätä toisille koirille ja ihmisille lenkillä

Kurssi avuksi koiran murrosiän vaiheisiin

Koiran murrosikä saa aikaan muutoksia koirassa, mikä näkyy niin, että koira ei tottele samalla tavalla kuin pentuna. Se voi taantua ja alkaa pelätä outoja asioita. Murrosikäisen koiran omistaja syyttää usein itseään ja voi uupua tilanteeseen.

Tämän kurssin tarkoitus on lisätä tietoisuutta koiran murrosiän vaikutuksista ja antaa murrosikäisen koiran omistajalle työkaluja hankalaan, mutta ohimenevään vaiheeseen.

Mihin ongelmiin kurssilta saa apua?

Teinikoirien kurssilta saa apua murrosikäisen koiran ymmärtämiseen ja auttamiseen. Saat käytännön vinkkejä miten toimia, jos koira rähjää remmissä, saa demonikohtauksia, luoksetulo heikkenee tai koira kokee esimerkiksi pelkotiloja.

Kurssi tarjoaa monipuolisen paketin tietoa murrosikäisen koiran omistajalle.

Kenelle kurssi sopii?

Kurssi sopii jokaiselle koiranomistajalle, jolla on murrosikäinen eli 6 kk – 1,5-vuotias koira. Kurssi soveltuu koiranomistajille, jotka haluavat ymmärtää koiransa toimintaa hieman syvällisemmin ja haluavat tuke koiraa murrosiän aikana.

Kurssi sopii koiranpennun omistajille, nuoren rescuekoiran omistajille, ns. haastavan eli turhautuvan tai pelokkaan koiranpennun omistajille sekä pienen ja isomman koiran omistajille.

Mitä kurssilla opitaan?

Luentojen avulla voit paremmin ymmärtää, mistä koiran murrosiässä on kysymys ja saat valtavan tietopaketin koiran perustaitojen opettamisesta, kuten:

• hihnalenkkeilystä js lenkillä tapahtuvista demonikohtauksista
  • koiran pelkotilojen hoidosta, jos koiralla on ns. “mörkökausi”
  • koiran itsehillinnästä
  • luoksetuloharjoittelusta
  • vieraiden ihmisten kohtaamisesta
  • merkkailusta
  • konflikteista
  • remmirähjäämisen syistä

Kurssin kouluttaja

Kurssin on suunnitellut Jaana Pohjola, eläinten käyttäytymisneuvoja MSc. Jaanalla on pitkä, liki kolmentoista vuoden, käytännön kokemus haastavien koira-asiakkaiden kanssa.  Jaanalla on kouluttamisen ohella ymmärrystä myös laajemmin koiran kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin rakentamisesta.

Jaana on saanut paljon kiitosta laatikon ulkopuolelta tulevista ideoista tilanteissa, joissa on jo yritetty kaikkea, syyllistämättömästä lähestymistavasta sekä yksilöllisestä otteesta.

Kurssi on suunniteltu siitä pohjaymmärryksestä käsin, että koiran murrosikä kuormittaa sekä koiraa että omistajaa, joten omistajan voimavaroista huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää.

Käytännönasioita kurssista

Kurssin materiaalit ovat video- ja tekstimuodossa. Kurssi on katsottavissa heti oston jälkeen. Kurssin materiaali jää pysyvästi käyttöön, joten voit palata siihen uudestaan.

Koiran murrosiän ongelmat -kurssi