Koiran valmistelu mittaukseen

Rally-tokoon ja agilityyn kuuluu koiran mittaus, joka on sinänsä yksinkertainen toimenpide, mutta joka voi kääntyä kynnyskysymykseksi. Näitä tilanteita ei tule sen kummemmin mietittyä, kun kaikki sujuu. Mikäli koiraa jännittää vieraan ihmisen kosketus, tutkiminen tai kiinnipito, saattavat mittausasiat mutkistua. Mikäli koiran mittaus jännittää, tämä kurssi on juuri teille.

Oletko jäänyt jumiin siihen, että koira venkoilee heti jos joku vieras ihminen yrittää sitä mitata? Onko koiraa hankala palkita mittauksen aikana ja kääntyileekö se mittakepin alta pois? Koiraa voi valmistella mittaukseen helposti kotona ja sitten siirtää tämä osaaminen oikeaan mittaustilanteeseen.

Kurssilla opitaan palkkaamisen suhteen yksinkertainen periaate, jota voit noudattaa ja soveltaa myös muihin käsittelyhaasteisiin. Lisäksi mittaustilanne pilkotaan pieniin osiin, joista muodostuu koiralle ennustettava konsepti, eli koira ei van “anna” mitata itseään vaan osaa olla mitattavana ja osallistuu tilanteeseen.

Tämän kurssin käytyäsi olet opettanut koirasi seisomaan luottavaisena paikoillaan mittauksen ajan ilman kiinnipitämistä ja venkoilua. Voit toteuttaa harjoitukset 90% yksin kotona.

Mihin ongelmiin kurssista saa apua?

Kurssilta saat vinkit siihen, miten koiraa voi valmentaa mittaamista varten. Et tarvitse mittaa harjoitellaksesi, vaan voi harjoitella kotoa löytyvillä varusteilla. Kurssi sopii pennuille ja koirille, joilla ei ole kokemusta mittaamisesta sekä myös koirille, joilla on huonoja kokemuksia vieraista ihmisistä ja mahollisesti pieleen menneitä mittaustilanteita taustalla.

Kenelle kurssi sopii?

Kurssi sopii kaikille, joilla on tavoite saada koira mitattua koiralle reilulla tavalla ja motivaatiota valmistella koiraa mittaukseen etukäteen. Kurssi sopii erityisesti koirille, joita jännittä vieraiden ihmisten kohtaaminen ja käsittely, mutta kurssi sopii myös koirille, jotka innostuvat ihmisistä eivätkä malta olla paikoillaan.

Mitä kurssilla opitaan?

Kurssilla käydään vaihe vaiheelta läpi ohjeet ja harjoitukset, joiden avulla koiralle voi opettaa mittaamisen. Voit harjoitella hyvin pitkälle ilman avustajaa kotona.

Kurssi sisältää luennon ja viisi käytännön harjoitusvideota:

• Luento: tunnista koiran pelko
  • Video: mittaamisen vaiheet pilkottuina osiin
  • Video: seisomisen opettaminen kohteen avulla
  • Treenivideo: mittaamisen esiopetus
  • Treenivideo: seisomisen harjoittelu
  • Treenivideot: vieraan ihmisen kanssa harjoittelu

Kurssin kouluttaja

Kurssin kouluttaja on eläinten käytösneuvoja Jaana Pohjola. Jaana on kouluttanut haastaville koirille luoksepäästävyyttä kysytään koiralta -menetelmän mukaisesti jo kolmentoista vuoden ajan.

Verkkokurssi, johon kuuluu kouluttajan taustatuki

Saat verkkokurssimateriaalin heti käyttöösi ja voit alkaa suorittaa sitä omassa tahdissasi. Jos tarvitset lisäapua, voit kysyä neuvoa kouluttajalta kurssin whatsapp-ryhmässä.

Käytännönasioita kurssista

Voit suorittaa kurssin itsenäisesti kuuntelemalla luentotallenteet ja katsomalla kurssin videot. Kurssin materiaalit ovat eläinkoulutus.fi-sivustolla heti oston jälkeen katsottavissa. Materiaali jää pysyvästi käyttöösi – pääset katsomaan sitä tunnuksilla, jotka oston yhteydessä itsellesi luot. Kurssin suorittamiseen tarvitaan vain nettiyhteys. Materiaalit ovat videomuodossa.

Koiran valmistelu mittaukseen