Koiran omaehtoinen käsittely -verkkokurssi

Onko koiran kynsien leikkaus haastavaa? Kyllästyttääkö tehdä hoitotoimia koiralle puoliväkisin? Ärsyttääkö kun koira näyttää niin alistuneelta? Koiran opettaminen erilaisiin käsittelytoimiin on mahdollista niin, että koira nauttii tekemisestä!

Kysytään koiralta -menetelmän tärkeitä arvoja ovat koiran omaehtoisuus, hallinnan tunne, valinnan vapaus sekä aito motivaatio. Näitä kaikkia on mahdollista toteuttaa käsittelytoimien harjoittelussa, ja koiralähtöisellä harjoittelulla saavutetaan monia hyötyjä.

Ensinnäkin koiralähtöisellä harjoittelulla pystytään tuottamaan koiran ja omistajan välille myönteisiä vuorovaikutustilanteita ja kokemuksia, mikä lisää luottamusta. Osittain kaikessa harjoittelussa on kyse lajienvälisestä viestinnästä, ja tällä kurssilla haluamme korostaa koiran aktiivista toimijuutta sekä myös koiran viestejä ihmiselle. Mielekäs yhdessä tekeminen lujittaa suhdetta! Lisäksi yksinkertaisten harjoitusten kautta sekä koira että omistaja oppivat tuntemaan toisensa entistä paremmin.

Toinen tärkeä hyöty omaehtoisesta harjoittelusta on sen tuottama virikearvo. Omaehtoisuuteen perustuva harjoittelu ja käsittely tuottavat koiralle kognitiivisia, sosiaalisia ja aistivirikkeitä. Virikearvo perustuu nimen omaan omaehtoisuuteen; virikkeellistämisen tavoite on aina lisätä eläimen hyvinvointia ja tarjota eläimelle mahdollisuuksia omaehtoiseen motoriseen toimintaan tai käyttäytymiseen. Mikäli pakolliset toimenpiteet käännetään virikkeiksi, saadaan aikaan huomattava hyvinvointivaikutus koiralle – sen ei tarvitse enää turhaan pelätä tai jännittää toimenpiteitä, vaan se voi nauttia niistä.

Kolmas hyöty omaehtoisista käsittelyharjoituksista on se, että harjoittelu todella helpottaa arkea. Mikäli koira joskus sairastuu tai loukkaantuu, sen käsittely on huomattavasti helpompaa kun sitä on yhteisymmärryksessä harjoiteltu. Lisäksi monet tälläkin kurssilla harjoiteltavat tukitaidot ovat hyödyllisiä myös monissa muissa arjen tilanteissa, kuin käsittelytilanteissa.

Mihin ongelmiin kurssista saa apua?

Kurssista saa apua koiran hoitotoimien rakentamiseen, kun itsellä on jo hieman kykyä soveltaa. Kurssilla esitellään periaatteita, joiden mukaan erilaisten käsittelytoimien kouluttaminen sujuu soveltaen ja kokonaisuus huomioiden. Kurssi on loistava paketti, jos haluat perustietoa siitä, mitä omaehtoinen käsittely on ja mitä kaikkia elementtejä tulokselliseen harjoitteluun vaaditaan.

Kurssi ei niinkään tarjoa yksittäisiä ohjeita eri hoitotoimenpiteisiin, vaan sopii ihmiselle joka osaa soveltaa periaatteita ja muodostaa harjoitteita koiralle myös itse.

Kenelle kurssi sopii?

Kurssi sopii henkilöille, joilla on jo osaamista kouluttamisessa. Kurssi sopii perustitopaketiksi kaikille, jotka haluavat opettaa koiralle kaikki hoitotoimet omaehtoisuuden ja vapaaehtoisuuden kautta koiraa kuunnellen. Harjoitukset ovat sovellettavissa koiranpennuille, rescuekoirille ja kaikenikäisille ja -rotuisille koirille.

Mitä kurssilla opitaan?

Kurssi on kattava tietopaketti koiran omaehtoisesta käsittelystä ja siitä, millä tavoin kokonaisuutta rakennetaan pilkkomalla asioita pieniin osiin. Kurssilla käydään läpi eri osa-alueet hoitotoimien harjoittelussa koiran palkitsemisesta, erilaisista tukitaidoista, hallinnantunteen ja turvallisuudentunteen rakentamisesta

Kurssin kouluttaja

Kurssin kouluttaja on Jaana Pohjola MSc, joka on kysytään koiralta® -metodin kehittäjä. Jaana on kouluttanut vuodesta 2010 ja omaehtoisuus, koiran kunnioittaminen ja koiran kuunteleminen ovat hänen kaikissa kursseissa kantavia teemoja. Jaana on auttanut koiranomistajia ymmärtämään koiriaan paremmin hoitotoimien kautta – kun koiralle saadaan turvallinen olo, kaikki sujuu!

Käytännönasioita kurssista

Kurssin voit suorittaa itsenäisesti kuuntelemalla luentotallenteet ja katsomalla kurssin videot. Kurssin materiaalit ovat eläinkoulutus.fi-sivustolla heti oston jälkeen katsottavissa. Materiaali jää pysyvästi käyttöösi – pääset katsomaan sitä tunnuksilla, jotka oston yhteydessä itsellesi luot. Kurssin suorittamiseen tarvitsee vain nettiyhteyden. Materiaalit ovat videomuodossa.