Nosework alkeet kissoille

Opeta kissallesi haju, etsiminen ja ilmaiseminen!

Noseworkin ideana on opettaa kissa tunnistamaan tietty haju ja löytämään kyseinen haju esimerkiksi huoneesta. Lisäksi noseworkiin kuuluu se, että kissa osaa ilmaista eli kertoa tavalla tai toisella löydön ihmiselle. Kissojen kohdalla nosework ei (vielä) ole kilpailulaji, mutta sitä on hauska harrastaa kotona – välineet on helppo hankkia ja vain mielikuvitus on rajana erilaisten harjoitusten keksimisessä.

Noseworkista on kissalle myös hyötyä. Se on mainio aktivointimuoto, jossa yhdistyy kolme tärkeää virikeryhmää:

1. kongitiivinen: uuden taidon opettelu,
  2. hajuaistin käyttö ja
  3. sosiaalinen: mielekäs puuhastelu sinun kanssasi.

Kissaa voi olla hankala virikkeistää, kun asiat tulevat sille niin tutuksi ajan mittaan. Kissa ei kotioloissa usein joudu myöskään käyttämään hyvin kehittynyttä hajuaistiaan, minkä takia nosework on loistava tapa tarjota näihin molempiin mahdollisuus! Nosework sopii hyvin perinteisen leikittämisen rinnalle osaksi kissan aktivointiohjelmaa.

Nosework on suosittu harrastus koirien kanssa, mutta siitä on paljon iloa myös kissoille. Yhteisestä harrastustanne voi soveltaa vaikka mihin. Harjoittelun myötä voit opettaa kissasi etsimään jopa kanttarelleja!

Kenelle kurssi sopii?

Kurssi sopii kaikenlaisille kissoille ja erityistä hyötyä siitä on herkästi turhautuville ja aktiivisille kissoille. Moni kissa on varmasti iloinen saadessaan tehdä omistajansa kanssa yhdessä jotain uutta ja palkitsevaa. Sinulla itselläsi ei tarvitse olla mitään taustataitoja tai muuta osaamista tälle kurssille osallistuaksesi.

Mitä kurssilla opitaan?

Tällä kurssilla perehdytään kissan hajuharjoitteluun monipuolisilla treeneillä. Pääset hyvin alkuun, jos sinulla on tiedossa jokin kissallesi maistuva herkku, jota voit käyttää palkkiona. Voit käyttää etsittävinä kohteina herkkuja, jotain kohdehajua tai vaikkapa kissan lempilelua.

Kurssilla opetellaan kissan palkitsemista, luodaan palkkiomerkki ja tutustutetaan kissa etsinnän konseptiin ja etsittävään hajuun. Kurssilla opetetaan kissalle hajun ilmaisua ja etsintää niin, että kissalla on harjoituksissa hauskaa ja niin, että kissan motivaatio säilyy hyvänä.

Kurssimateriaali sisältää ohjeet tekstimuodossa ja havainnollistavat videot, jossa on selitetty ja näytetty harjoitukset.

• Haistelu konseptina – namien etsintä
  • Namien löytäminen ja ilmaisuharjoittelu
  • Kohdehajun merkityksen opettaminen
  • Kohdehajun ilmaisuharjoitus
  • Kohdehajun etsintä

Kurssin kouluttaja

Kurssin kouluttaja on Jaana Pohjola, jolla on pitkä kokemus kissojen käyttäytymisen haasteiden parista. Kissojen aktivointi ja virikkeet ovat keskeinen tapa hallita kissojen stressiä.

Verkkokurssi, johon kuuluu kouluttajan taustatuki

Osallistujille on whatsapp-ryhmä, jossa voi jakaa videoita ja kysymyksiä.

Hajuista ja välineistä

Koirien noseworkissa etsittävinä hajuina käytetään hydrolaatteja eli kasvivesiä, jossa on vain pieni määrä hajua mukana. Siitäkin huolimatta niissä on eläimen nenään voimakas haju, joten hajun käsittelyssä tulee olla varovainen. Kissoille voi sopia koirien hydrolaateista esimerkiksi laventeli, mutta voit harjoituksissa käyttää mitä tahansa hajua, joka on kissallesi mieluinen. Esimerkiksi jokin tietty tee tai vaikkapa kissanminttu sopii hyvin kotiharjoitteluun. Voit opettaa kissan etsimään useampiakin hajuja, mutta pidättäydy alkuharjoituksissa vain yhdessä hajussa.

Tarvitset kurssille osallistuaksesi hyviä herkkuja, kohdehajun kuten teetä ja muutaman siirrännäisen, kuten vanulappuja sekä kotoa löytyviä purkkeja. Muita tarvikkeita tai välineitä ei tarvita.

Kurssin materiaali jää pysyvästi käyttöösi ja voit suorittaa harjoituksia omaan tahtiin. Tervetuloa kurssille!