Resurssiaggressiivinen koira – mistä on kyse?

Resurssiaggressiivinen koira puolustaa arvokasta resurssia, kuten sohvapaikkaa, luuta, lelua tai lenkiltä löydettyä aarretta. Resurssien vahtiminen on usein sellainen piirre, joka nousee selkeämmin esille kun koira on väsynyt, kipeä tai muuten kuormittuneessa tilassa. Itselle tärkeiden asioiden puolustaminen on kuitenkin myös normaalia koiralle, mikä ihmisen tulee omassa toiminnassaan huomioida.

Resurssiaggressiivinen koira puolustaa aarrettaan

On normaalia, että koira pitää kiinni saaduista eduista ja ruuasta. Koiralle on tyypillistä kilpailla ruuasta ja osoittaa omat mieltymykset ja mielipiteet. Normaaliin resurssien vahtimiseen kuuluu se, että koira on tarkkana tavaroistaan. Aggressiivisuus näissä tilanteissa ei ole “normaalia”, ja usein omistaja huomaakin ongelman silloin kun koiran reaktio tilanteeseen on ylimitoitettu. Koira voi vetäytyä syömään luuta omalle paikalleen ja se on normaalia, mutta jos koira murisee ja vahtii esimerkiksi seuraavana päivänä sitä kohtaa, jossa se luuta söi, ei kyse ole välttämättä normaalista käyttäytymisestä.

Ennaltaehkäise koiran resurssiaggressiivisuutta

Kun tiedetään, miten tärkeitä ruoka ja muut tavarat ja paikat koiralle ovat, pitäisi ymmärtää samalla antaa koiralle rauha nauttia niistä ilman häiriötä. Paras tapa resurssiaggressiivisuuden ehkäisyyn on antaa koiralle rauha nauttia asioistaan ja olla ottamatta koiralta mitään pois. Valitettavan sitkeässä elää myytti, jonka mukaan koiralta pitäisi voida ottaa kerran annettu luu pois. Tämä yksittäinen uskomus aiheuttaa todella paljon turhia vaaratilanteita, eikä niin tule koskaan toimia. Kun koira tietää, että siltä ei viedä mitään pois, se ei opi tarpeelliseksi puolustaa aarteitaan.

Milloin resurssiaggressiivisuus on ongelma?

Resurssiaggressiivinen koira voi olla vaarallinen, kun se voi purra lähestyvää ihmistä. Mikäli koiralla on taipumus puolustaa aarteitaan, on ennaltaehkäisy tärkein yksittäinen hoitokeino asiaan. Jos koira on väsynyt, kipeä tai kuormittunut, älä aiheuta sellaisia tilanteita, joissa vaaraa ilmenee. Anna koiralle aina ruoka- ja luurauha tarvittaessa toiseen huoneeseen. Resurssiaggressiivisuus voi olla ongelma, jos se alkaa rajoittaa liikaa elämää ja aiheuttaa vaaratilanteita koiran kanssa. Resurssiaggressiivista koiraa voidaan auttaa ja hoitaa, yksi tärkeimmistä asioista on ensin sulkea pois mahdollinen kipu käyttäytymisen taustalta käyttämällä koira eläinlääkärin tutkittavana.

Älä provosoi resurssiggressiivista koiraa

Ihmisen huono tapa on alkaa provosoida koiraa, jolla on luu tai ruokakuppi edessään. Tämä on erittäin vaaralinen toimintatapa, koska mitä enemmän koira kokee uhkaa ihmisen taholta, sitä enemmän se kokee tarpeelliseksi puolustaa ja sitä hanakammin se myös niin tekee. Resurssiaggressiivinen koira varoittaa ihmistä murinalla, ja koiran murinaa on syytä totella.

Vaikka koira “antaa” ottaa suusta pois tavaroita, varo silti

Ei kannata tuudittautua siihen, että koiralta saa aina kaiken tarvittaessa pois suusta kaivamalla. Koiralle voi opettaa irti-vihjeen, jolla se irrottaa aarteet, mutta suusta kaivaminen on huono tapa, jota koira osaa monesti alkaa vastustaa. Moni yllättyykin kun nuori aikuinen koira yhtäkkiä ärähtää kun sen suusta kaivaa aarretta pois.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Asiakastyötä vuodesta 2010