Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Murrosikäinen koira näykkii ja puree

Koiran murrosikään kuuluu taantuminen

Koiran murrosikä tuo mukanaan monenlaisia haasteita. Taidot, jotka koira on osannut pentuna jo hienosti, alkavat murrosiässä unohtua, eli koira taantuu. On tyypillistä, että murrosikäinen koira näykkii ja puree. On myös havaittu, että murrosikään kuuluu tottelemattomuus varsinkin omaa omistajaa kohtaan – tämä on luonnollinen ja ohimenevä vaihe. Koiran käyttäytyminen saattaa vaikuttaa uhmaamiselta ja testaamiselta, ja sitä se voi ollakin, ei tosin siinä mielessä kuin se normaalisti ymmärretään. Koira voi testata murrosiässä suhteen turvallisuutta omistajaan ja murrosikäinen koira haluaa tietää, että omistaja on turvallinen.

Murrosikäinen koira näykkii ja puree – mistä voi olla kyse?

Ymmärrys koirien eri ikäkausista on vielä todella alkeellista, aihetta on tutkittu vasta niin vähän. Me emme tiedä, mitä kaikkea koira kokee eri ikävaiheissaan, ja. usein koiran käyttäytymistä pyritään hyvin paljon yksinkertaistamaan. Monesti ajatellaan, että koira on pentu ja sitten noin puolen vuoden iässä se on ns. valmis, eli aikuinen. Perinteisesti koiran pentuvaihetta on pidetty vaikeana ja murrosiän ajateltu olevan uhma- tai mörkökausi, joka kohdistuu nimen omaan ihmiseen. Murrosikäinen koira on vielä hyvin pentumainen ja murrosiässä koirassa tapahtuu monenlaista myllerrystä. Tämä voi aiheuttaa keskittymiskyvyn puutetta ja väsymystä sekä kärttyisyyttä, joka voi ilmentyä puremisena.

Koiran murrosikä altistaa ongelmille

Koiran murrosikä erilaisine ilmiöineen on omistajalle monesti kriisin paikka, kun oma työ näyttää valuvan hukkaan ja koira tekee aivan outoja asioita. murrosikäisiä koiria päätyy eniten kodinvaihtajiksi, luultavasti juuri tästä syystä. Murrosiässä koiran omistaja voi olla altis kokeilemaan jotakin sellaista neuvoa tai vinkkiä, joka perustuu koiran säikyttelyyn tai alistamiseen ja tästä voi sitten aiheutua monipuolisia ongelmia edelleen. Tärkein viesti murrosikäisen koiran omistajalle on se, että jaksa jatkaa, älä luovuta!

Murrosiässä koko koira muuttuu

Murrosikään liittyy monia muutoksia. Koiran aistit kehittyvät, se tulee sukukypsäksi, sen aivot järjestäytyvät uudelleen. Pentu, joka on kulkenut mallikkaasti hihnassa, alkaakin vetää ja kiinnostua kaikesta muusta paitsi taluttajasta. Kynsienleikkuu muuttuu vastusteluksi ja koira alkaa kiihtyä erilaisissa tilanteissa voimakkaasti ja tuntuu olevan mahdoton saada siihen kontaktia. Murrosikäinen koira voi alkaa kokea pelkoa sellaisissa tilanteissa, jotka ovat aiemmin olleet sille helppoja ja tuttuja.

Mitä tehdä kun koira näykkii ja puree?

• Älä ota tilannetta henkilökohtaisesti, vaan mieti mikä tilanteessa laukaisee koiran käytöksen
  • Mieti, onko koira väsynyt tai kuormittunut, onko se saanut riittävästi unta viime päivinä?
  • Onko koira turhautunut, eli kokeeko se, että sitä estetään tekemästä jotain mitä se haluaa tehdä?
  • Ota aikalisä ja palaa koiran perustarpeisiin, yritä ymmärtää että murrosikäinen koira ei ole tahallaan hankala, vaan sillä on itselläänkin vaikeaa
  • Vältä tilanteita, joissa koira puree ja näykkii ja ennakoi niitä

Mitä ei kannata tehdä kun koira näykkii?

Kiihtyneessä tilassa oleva koira ei tiedosta itsekään, mitä se tekee. Koira saattaa esimerkiksi jahdata juoksevia lapsia, näykkiä kynsienleikkuutilanteessa tai näykkäistä jos sitä estetään menemästä johonkin. Näykkiminen on siis aina tilannekohtaista, ja olisi tärkeä nähdä, mikä tilanteessa aiheuttaa koiran toiminnan.

• Älä lähde itse mukaan liskoaivotilaan, vaan pysy rauhallisena ja yritä keskeyttää tilanne rauhanomaisesti
  • Älä huuda tai käyttäydy aggressiivisesti, tämää vain pahentaa tilannetta kun koira säikähtää lisää tai kiihtyy enemmän
  • Älä syytä itseäsi, vaan muista että koira on eläin, joka ei aina tiedosta mitä se tekee
  • Älä suutu koiralle äläkä kosta sille, vaan rauhoita tilanne ja mieti hetken päästä uudelleen