Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Miten estää koiraa puremasta huonekaluja?

Kun koira puree tavaroita, ratkaisuksi tarjotaan usein etikkaa, sitruunaa tai tabascoa. Lue tästä, miten estää koiraa puremasta huonekaluja.

Mistä huonekalujen pureminen johtuu?

Koiran pureminen on kotona ongelma silloin kun se kohdistuu kiellettyihin kohteisiin. Koira puree sohvaa, pöydänjalkaa, kynnystä tai ovenkarmia, mikä harmittaa omistajaa. Koiran pureminen ja hampaiden käyttö on kuitenkin normaalia lajityypillistä toimintaa, johon koiralla tulee olla mahdollisuuksia. Suu on koiran käsi, ja koira tarvitsee sallittua purtavaa pennusta asti. Kun haluat estää koiraa puremasta huonekaluja, avain on tarjota sille riittävästi sallittua purtavaa.

Koira puree joka tapauksessa – tarjoa sallittua purtavaa

Koiran hampaat ja suu on suunniteltu käytettäväksi. Koira ei ajattele niin, että se ihmisen kiusaksi pursekelee ovenkarmia tai sohvanjalkaa, vaan koiralla on puremiseen aina hyvä syy. Syy voi olla tylsyys, uteliaisuus, joskus jopa kipu tai epämukava olotila tai ahdistus omistajan ollessa poissa. Kaikilla koirilla tulisi olla sallittuja pureskeltavia turvallisia asioita.

Auttaako etikka tai tabasco huonekalujen puremiseen?

Etikka, sitruuna tai tabasco eivät yleensä vähennä koiran puremista, mutta ne voivat ohjata sitä toiseen paikkaan. Pureskeluntarve on ja pysyy, eikä sitä saa eikä pidä koirasta yrittää kitkeä pois. Yksi syy, miksi koira pureskelee kiellettyjä kohteita, on se, että ne ovat sen suussa miellyttävän tuntuisia. Moni koira suosii esimerkiksi puuta, kun puisia koiraleluja taas ei ole olemassa. Koira valitsee usein ihan toisenlaisen materiaalin pursekeltavakseen kuin koiranleluissa käytetyt materiaalit.

Kun haluat estää koiraa puremasta huonekaluja – ole utelias ennen kuin toimit

Kun koira puree kiellettyjä tavaroita, voi taustalla olla monia syitä. Yritä mieluummin selvittää puremisen syy kuin peittää oiretta. Koira voi kärsiä vaikkapa närästyksestä tai eroahdistuksesta, jolloin on päivänselvää, ettei etikka auta ongelmaan vaan siirtää sen muualle. Mikäli kyseessä on koiranpentu, ohjaa luonnollista pureskeluntarvetta sallittuihin kohteisiin. Mikäli aikuinen koira alkaa yhtäkkiä pureskella asioita kotona, on syytä aina hieman huolestua ja selvittää, mikä pureskelun taustalla voi olla.

🐾 Käytöksen syiden selvittämisen mestari
🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus
🐾 Kouluttanut myös kouluttajia ja ammattilaisia