Koiran hälytyshaukku ja ääniin reagointi – luentotallenne

Koiralle on tyypillistä haukkua ja ilmoittaa mahdollisista vaaroista. Valitettavasti tätä puolta koirista ei tunnisteta tai hyväksytä kovin hyvin, ja haukkuisuus saattaa tulla koiran omistajalle ikävänä yllätyksenä. Pentuna koira ei vahdi tai hälytä useinkaan, ja kun se aloittaa haukkumisen nuorena aikuisena, omistaja voi olla nopeasti kriisissä. Naapurit huomauttelevat, sukulaiset paheksuvat, tuttavat pyörittelevät silmiään. Miten kiltistä pennusta kuoriutui tällainen haukkuja?

Haukkuminen on koiralle normaalia, lajityypillistä toimintaa. Valitettavasti koirien haukkuisuutta vähätellään, ja tiettyjen rotujen kohdalla annetaan ymmärtää, että haukkuisuus olisi enemmän kasvatuskysymys kuin rodun piirre. Haukkumiseen liittyy koiran omistajia syyllistävä asenne.

Koiran hälytyshaukkuun ja yölliseen ääniin reagointiin voi puuttua, mutta puuttuminen on tehtävä koiralähtöisellä tavalla. Valitettavasti erilaiset haukunestopannat ovat suosittuja, vaikka ne ovat erittäin epäeettinen tapa manipuloida koiraa. Koiran haukkuminen ei ole vain sattumanavaraista mölyä, vaan sillä on aina tilanteeseen sidottu viesti ja tarkoitus.

Tämän luennon kuunneltuasi osaat asettaa viisastelijoiden näkemykset oikeaan mittakaavaan ja toimia haukkuisan koirasi hyvinvoinnin huomioiden haukkuisuuden vähentämiseksi.

“SUURI KIITOS, antoisasta luennosta ja hyvistä vinkeistä. Tuntuu, että tunnen taas koiriani paremmin. Arvostan sinun johdonmukaista koiralähtöistä suhtautumistasi. Hyvä, että annat esimerkkejä tilanteista, sillä aina ei itse tule ajatelleeksi miten se käytännössä voisi toimia, kun jo vuosia on opetettu ihan toisenlaista ajatusmallia edellisten koirien kanssa.”

Mihin ongelmiin luennolta saa apua?

Luennolta saa apua tilanteisiin, joissa koiran hälytyshaukku häiritsee elämää. Luento keskittyy hälyttämiseen eli tilanteisiin, joissa koira kokee uhkaa; tällaisia ovat esimerkiksi ulkona ja rapussa liikkuvat ihmiset, pihalla liikkujat sekä yölliset äänet asunnossa. Luennolla ei käsitellä koiran huomiohakuista haukkua, eli turhautumisesta johtuvaa haukkumista.

Kenelle luento sopii?

Luento sopii erityisen hyvin kaikkien haukkuisten rotujen omistajille. Koiria on vuosituhansien aikana jalostettu haukkumaan, mutta nyky-yhteiskunnassa haukkuminen nähdään ongelmana. Paljon hälyttävien koirien omistajat usein yllättyvät, kuinka paljon ja herkästi koira haukkuukaan. Luento sopii ennaltaehkäiseväksi pennunomistajille ja ongelmatilanteisiin aikuisten koirien omistajille rotuun katsomatta.

Mitä luennolla opitaan?

Luennolla käydään läpi, mistä hälytyshaukku johtuu ja mitkä tekijät sen taustalla vaikuttavat. Lisäksi käydään konkreettisten esimerkkien kautta läpi, millaisia lähestymistapoja hälytyshaukulle on olemassa.

Luennoitsija

Luennoitsija on eläinten käyttäytymisneuvoja Jaana Pohjola (MSc, BSc), jolla on pitkä kokemus monenlaisten koiraongelmien, kuten koirien haukkumisen ratkomisesta.

Käytännön toteutus

Kun ostat luentotallenteen, pääset katsomaan sen heti. Luento löytyy sivustolta kohdasta “kurssini” kun olet kirjautuneena. Luento säilyy käytössäsi pysyvästi, joten voit palata sen pariin. Voit katsoa luennon, mutta se toimii myös kuunneltavana versiona, eli diojen seuraaminen ruudulta ei ole välttämätöntä.

Koiran hälytyshaukku ja ääniin reagointi – luentotallenne

Johdanto ja esittely