Koiran kouluttajaksi: Koiran käyttäytymisen ja koulutuksen perusteet 3 op

Ainutlaatuinen mahdollisuus koiran kouluttajaksi haluaville ja koiran käyttäytymisestä kiinnostuneille elokuussa 2024!

Koiran käyttäytymisen ja koulutuksen perusteet -kokonaisuus tarjoaa laajan ymmärryksen siitä, millainen eläin koira on ja miten sen käyttäytymiseen voi vaikuttaa konkreettisesti. Kurssilla käsitellään koiran lajityypillisiä tarpeita elämässä ihmisen kanssa, koiran tunteita ja tunteiden huomioimista koulutuksen taustalla. Kouluttamisen perusteet käydään läpi sekä ”tempputasolla” että arjen tilanteiden tasolla eli saat käytännön työkalut kouluttajana toimimiseen.

Opit koulutuksessa:

• Millainen eläin koira on ja mitä se tarvitsee voidakseen hyvin ihmisen kanssa
  • Miten koira oppii (motivaatio ja palkitseminen) ja mitkä ovat kouluttamisen perusperiaatteet
  • Miten palkitsemiseen perustuva koulutus on yhteydessä tunteisiin
  • Treenien pilkkominen ja suunnittelu
  • Miten koiran käyttäytymiseen vaikutetaan arjessa – ei siis vain pelkkää teoriaa!

Kurssi antaa vahvan käytännön pohjan koiran kouluttamiseen ja koulutustyön tekemiseen. Kurssi on kolmen opintopisteen laajuinen ja se kestää vuoden 2024 elokuusta joulukuuhun.

Saat kurssista Koiran käyttäytymisen ja kouluttamisen perusteet -sertifikaatin.

Kurssin kouluttajana toimii kokenut eläinten käytösneuvoja, ammatillinen opettaja ja voimavarakeskeinen työnohjaaja Jaana Pohjola.

Kurssin sisältö

Koulutuskokonaisuus sisältää yhteensä noin 81 tuntia opiskelua. Työmäärä jakautuu näin:

• 5 luentopäivää
  • 4 kysy & vastaa -tuntia
  • Itsenäinen harjoittelu ja koirien havainnointi noin 27 tuntia
  • Opinnäytetyö (vapaamuotoinen) noin 27 tuntia

Kurssi antaa työkaluja koiran kouluttamiseen, ymmärtämiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen.

Käytösongelmia, kuten pelon hoitamista ei käsitellä syvällisesti tällä kurssilla. Syksyllä 2024 alkaa myös erityisopintoja kouluttajille! Esimerkiksi Koiran aggressiivinen käytös -täydennyskoulutus alkaa 12.9.

Kurssin kohderyhmä

Kurssi soveltuu jokaiselle koirankouluttajaksi haluavalle. Erityisesti se sopii pelkän teorian lisäksi syvemmästä ymmärryksestä kiinnostuneille ja käytännön tasoon soveltamisesta innostuville. Kurssi tarjoaa laajan perustan siitä, miten koiran käyttäytymiseen voi vaikuttaa.

Kurssi soveltuu myös valveutuneille koiranomistajille, jotka haluavat syventää osaamistaan ja ymmärrystään koirista.

Luentopäivien aiheet:

• 30.8. klo 10-14.30 Koiran lajityypillinen käyttäytyminen – millainen eläin koira on? Koiran ja ihmisen ainutlaatuinen suhde
  • 27.9. klo 9-14.30 Kouluttamisen edellytykset ja koiran tunteet
  • 25.10. klo 9-14.30 Kouluttaminen käytännössä; toiminnan aikaasaaminen ja pilkkominen
  • 29.11. klo 9-14.30 Kouluttaminen käytännössä; vihjeet, kesto, varmuus, häiriöt
  • 27.12. klo 9-14.30 Kouluttaminen konkreettisesti arjessa

Kurssin kouluttaja

Kouluttaja kurssilla on kiitetty ja edistyksellinen eläinten käytösneuvoja ja ammatillinen opettaja Jaana Pohjola. Jaanalla on liki 15 vuoden vankka käytännön kokemus koirien kouluttamisesta ja käyttäytymisen muokkaamisesta arkea varten, ja lisäksi hän on kouluttanut pitkään eläinalan ammattilaisia. Ammatillisen opettajan ja ratkaisukeskeisen työnohjaajan tutkinnoista Jaana ammentaa vahvaa osaamista koulutustyöhönsä. Hän onkin saanut kiitosta selkeästä ja innostavasta tavastaan käydä läpi monimutkaisiakin asiakokonaisuuksia.

Kurssi on rakennettu siitä näkökulmasta, että erilaisten “koulutustemppujen” opettamisen ohella on tärkeää kokonaisuuden käsittäminen ja koiran havainnointi isommassa mittakaavassa. Kurssilla keskitytään sekä teoriassa että käytännössä ymmärtämään, miten koiran käyttäytymiseen voi vaikuttaa.

Käytännönasioita kurssista

Saat kaikista kurssipäivistä tallenteet vuoden ajaksi käyttöösi.

Osallistujille tulee myös oma whatsapp-ryhmä, jossa saa kysyä ja jakaa ajatuksia/kokemuksia.

Käytännön harjoittelussa voit hyödyntää omaa koiraasi tai tuttavien koiria. Opinnäytetyö voi olla esimerkiksi dokumentoitu koulutusprojekti, joka palautetaan vapaamuotoisena.

Kurssin hinta on 669 € (sis alv. 25,5 %). Kurssi on mahdollista maksaa erissä. Ota yhteys sähköpostilla mikäli haluat maksaa erissä

Miksi valita tämä kurssi?

Koiran kouluttajaksi: Koiran käyttäytymisen ja koulutuksen perusteet 3 op

Jätä kommentti