Synttäriale - 15 vuotta koirien kouluttamista - kaikki kurssit -15 % koodilla SYKSY15

Koiran yksinolon harjoittelu

Koiran yksinolon harjoittelu täytyy tehdä suunnitelmallisesti ja systemaattisesti – muuten riskinä on yksinoloon liittyvä ahdistus ja eroahdistus. Koira on erittäin sosiaalinen eläin, joka ei nauti yksin olemisesta. Jokaisen koiran voi opettaa olemaan yksin työpäivän ajan, mutta harjoittelu ei aina ole helppoa, koska se on koiralle niin epälajityypillinen tilanne.

Koiran yksinolon harjoittelu on välttämätöntä

Koiraa ei voi vain jättää yksin ja toivoa parasta – valitettavasti hyvin usein tällainen toiminta johtaa vaikeaan oireiluun: koira voi satuttaa itsensä panikoidessaan yksin asunnossa. Koiraa ei saa myöskään sulkea häkkiin yksinolon ajaksi, koska se panikoi häkissä aivan samalla tavalla, häkki vain estää sitä liikkumasta ja toteuttamasta lajityypillisiä tarpeitaan. Koiraa ei siis opeteta yksinoloon häkkiin sulkemalla, vaan ajan kanssa totuttamalla ja rentouden kautta. Yksinoloharjoittelulla ei ole kiirettä, jos koiran ei milloinkaan tarvitse olla yksin. Mikäli koiran tulee pystyä olemaan yksin, on harjoittelu aloitettava heti pennusta alkaen.

Kuinka kauan koiran yksinolon harjoittelu vie aikaa?

On yksilöllistä, kuinka nopeasti koira oppii olemaan pitkiä aikoja erossa omistajastaan. Mitään sellaista aukotonta ohjelmaa ei ole, jota noudattamalla koira oppisi olemaan yksin esimerkiksi kahdessa viikossa tai kuukaudessa. Koiran yksilölliset piirteet on huomioitava, kun yksinoloharjoittelu aloitetaan – osa pennuista kypsyy hitaammin ja osa nopeammin. Lisäksi koiran eri ikäkaudet tuottavat yksinoloharjoitteluun taantumia ja poikkeamia. Muita asioita, jotka vaikuttavat yksinoloharjoitteluun sitä vaikeuttavasti, ovat erilaiset kivut ja sairaudet. Esimerkiksi närästys ja mahakipu sekä muut koirille valitettavan yleiset kiputilat nostavat koiran stressitasoa ja sillä tavalla hidastavat yksinoloharjoittelua.

Mikäli kaikki asiat sujuvat hyvin, pentu on terve ja harjoittelu edistyy, voi koira oppia viihtymään yksinään nopeastikin. Tähän vaikuttaa harjotitelun lisäksi olosuhteet ja kokemukset kasvattajan luona, eli tässäkin asiassa kasvattaja on jo muokannut pentua hyvin paljon ja kasvattajalla on valtava merkitys pennun kehittymiselle ylipäänsä. Aikaa yksinolon harjoitteluun on hyvä varata useita kuukausia joka tapauksessa. On varauduttava siihen, että koiranpennun kanssa neljä tai kahdeksan viikkoa ei riitä harjoittelussa muuhun kuin hyvään alkuun.

Mitä on hyvä ottaa huomioon koiran yksinolon harjoittelussa?

• Huomioi, että varaat riittävästi aikaa harjoitteluun, jotta siihen ei tule liikaa painetta mukaan
  • Tutustu omaan koiraasi yksilönä äläkä vertaa sitä muihin koiriin – kaikki ovat erilaisia tässä suhteessa
  • Mieti tarkkaan, mitä koiran näkökulmasta olisi hyvä oppia, jotta yksinolot sujuisivat mahdollisimman kivuttomasti
  • Älä lannistu, jos tulee taantumia – ne ovat osa prosessia!

Yhteenveto

Olipa kyseessä koiranpentu tai aikuinen koira, yksinolon harjoitteluun tulee varata riittävästi aikaa. Tärkeää on myös luoda yksin jäämisestä miellyttävä ja arkipäiväinen rutiini koiralle, jotta se viihtyy mahdollisimman hyvin yksinään.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Asiakastyötä vuodesta 2010