Aikuisen koiran opettaminen yksinoloon

Aikuisen koiran opettaminen yksinoloon on ajankohtaista esimerkiksi rescue-koirille tai sellaisille koirille, joiden ei ole koskaan tarvinnut olla yksin, mutta elämäntilanteen muuttuessa aihe tulee ajankohtaiseksi. Aikuinen koira on mahdollista totuttaa yksinoloon asteittain, samalla tavalla kuin koiranpentu. Aikuisen koiran kohdalla harjoitteluun ja sen onnistumiseen vaikuttavat koiran mahdolliset aiemmat kokemukset yksin jäämisestä sekä terveydentila.

Voiko aikuinen koira oppia olemaan yksin?

Aikuinen koira voi oppia olemaan yksin, kun se siihen valmistellaan ja totutetaan kunnolla. Aikuisen koiran kanssa harjoittelu voi ottaa enemmän aikaa kuin koiranpennun kanssa ja aikuisen koiran kohdalla täytyy huomioida monia seikkoja:

• Mikä on koiran stressitaso? Varsinkin vastikään kotia vaihtaneilla koirilla on korkea stressitaso, vaikka ne eivät näyttäisi stressaantuneilta. Stressitaso voi tulla esteeksi yksinoloharjoittelulle ja voi käydä niin, että j os koira vain jätetään yksin, se näyttää pärjäävän hyvin, mutta alkaa oireilla myöhemmin. Koiraa voi stressata kaikenlaiset muutokset ja koirissa on stressin suhteen paljon yksilöeroja.
  • Koiran terveys ja sairaudet: mikäli koiralla on jokin kipua aiheuttava sairaus, voi se haitata yksinoloharjoittelua. Tällaisia ovat esimerkiksi koiran närästys ja muut maha- ja suolistovaivat, nivelrikko ja muut koirille hyvin tyypilliset sairaudet. Jos tuntuu, että yksinoloharjoittelu tyssähtää tai koiran stressitasoissa on paljon vaihtelua, kannattaa olla yhteydessä eläinlääkäriin.
  • Muut koiran persoonallisuuspiirteet ja itsenäisyys: osa koirista oppii jäämään yksin hienosti, vaikka niillä ei ole siitä aiempaa kokemusta, osa taas on enemmän kiinni omistajissa ja kaipaa heidän turvaa ja tukea. Tätä ei etukäteen voi välttämättä tietää, vaan se selviää harjoittelun aikana.

Mistä aikuisen koiran opettaminen yksinoloon aloitetaan?

Aikuisen koiran opettaminen yksinoloon on prosessi, jonka pituus riippuu mm. edellä listatuista tekijöistä. On hieman eri asia opettaa esimerkiksi tarhaolosuhteista tullutta rescuekoiraa yksinoloon kuin sellaista aikuista koiraa, joka on koko elämänsä asunut ihmisten kanssa. Koiran tausta voi vaikuttaa myös siihen, mistä yksinoloharjoittelu kannattaa aloittaa. Tässä muutamia yleisiä periaatteita yksinoloharjoituksiin:

• Mikäli koiralla on jo jokin tilanne, jossa se osaa hetken odottaa, tämä on hyvä paikka aloittaa harjoitukset. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi se, että omistajat ovat saunassa tai vievät roskia.
  • Pysyttele aina koiran mukavuusalueella ja liitä yksin jäämiseen koiran kannalta miellyttäviä ja turvaa lisääviä asioita.
  • Osa koirista reagoi yksin jäädessään asunnon ulkopuolisiin ääniin ja vahtii asuntoa – varmista, että asunto ja tila on mahdollisimman miellyttävä koiralle.
  • Harjoittelussa ei tarvitse edetä sekunti sekunnilta, vaan seurata isompia asioita. Koiran rentoudesta kertoo esimerkiksi se, että se osaa ilman ihmistä asettua lepäämään.

Yhteenveto

Aikuisen koiran opettaminen yksinoloon on prosessi, jonka pituutta on hyvin hankala arvioida etukäteen. Prosessiin vaikuttaa koiran terveydentila, aiemmat kokemukset, persoonallisuus sekä käytettävät menetelmät.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Asiakastyötä vuodesta 2010