Koiran yksinolo – tärkeä, mutta vaikea taito

Koiran yksinolo ja siihen liittyvät ongelmat, kuten eroahdistus, ovat sekä koiraa että ihmisiä kuormittavia asioita. Koiran valmistelu yksinoloon ja koiran ahdistus yksin jäädessä aiheuttavat ahdistusta koiran omistajalle – neuvoja löytyy laidasta laitaan ja on vaikea tietää, mikä lähestymistapa olisi omalle koiralle se paras ja tehokkain.

Koiran yksinolo on asia, jota osaa arvostaa vasta kun se ei toimi

Varsinkin vuosia sitten, kun ymmärrys koiran käyttäytymisestä oli vähäisempää, koiria ei sen kummemmin totutettu yksin jäämiseen vaan ne jätettiin vain yksin kun kesäloma päättyi. Osa koirista tottuu tällä tyylillä yksin olemiseen, mutta valtaosalle koirista se ei ole sopiva tapa. Vasta kun kohtaa läheltä yksinolohaasteita, huomaa, ettei koiran yksinolo ole lainkaan itsestäänselvyys, vaan asia, joka täytyy koiralle asteittain opettaa.

Koiria on erilaisia – jotkut stressaavat yksinoloa enemmän kuin toiset. Vaikka sama omistaja kouluttaisi kaksi koiraansa täysin samalla tavalla yksinoloon, siitä huolimatta toisella saattaa olla ongelmia ja toisella ei: koirien yksilöerot ovat valtavia, eikä kyse ole vain kouluttamisesta.

Koiran yksinolon opettaminen on aikaavievä projekti

Jos koira voisi valita, se olisi perheensä kanssa joka hetki. Koira on todella sosiaalinen eläin, jolle ei ole tyypillistä viettää aikaa eristyksissä muista. Tästä lajityypillisestä ominaisuudesta johtuu se, että koirilla on niin paljon haasteita yksinolon suhteen. Moni koira stressaantuu ilman perheensä seuraa ja tämä on täysin normaali ilmiö, jos koiraa ei erikseen harjoiteta sietämään yksinoloa systemaattisesti.

Koiran yksinolo voi häiriintyä monesta syystä

Ei ole olemassa vain yhdenlaisia yksinolo-ongelmia, vaan ongelmat voivat johtua monesta eri syystä. Koira voi yksin ollessaan ahdistua yksinäisyydestä, säikähtää jotain ääntä, haukkua naapurin äänille tai se voi tuhota tavaroita turhautuessaan. Tästä johtuen ei myöskään ole yhtä ratkaisua, joka auttaa kaikkiin yksinolon haasteisiin. Mikäli on epäilys siitä, että koiralla on yksin olemisessa haasteita, kannattaa nopeasti tarttua toimeen ja alkaa videoida koiraa kun se on yksin. Videointi paljastaa mitä asunnossa tapahtuu ja auttaa pääsemään syyn jäljille.

Koiran yksinolo ei ole itsestäänselvyys

Todella moni koiranomistaja kokee jossain vaiheessa koiran elämää jonkinlaista taantumaa koiran yksinolon suhteen. Tämä on normaali ilmiö, koska koiraan vaikuttavat monet asiat, kuten muutokset ympäristössä, ikäkaudet ja kehitysvaiheet sekä esimerkiksi terveydentila. Koiran yksinoloon ei kannata suhtautua itsestäänselvyytenä, koska se menee yllättävän herkästi vinksalleen. Onneksi nopea reagointi ja tukitoimet voivat pelastaa yksinolon ja mitään suurempaa ongelmaa ei ehdi kehittyä.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Asiakastyötä vuodesta 2010