Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Koiran mörköikä

Koiran mörköikä eli koiran murrosikä sijoittuu kuuden kuukauden ja kahden ikävuoden välille. Tuona ajankohtana koirassa tapahtuu merkittäviä hormonaalisia muutoksia ja sen aivot “järjestäytyvät” kokonaan uudelleen. Koiran mörköikä on puhekielen termi, joka tarkoittaa sitä aikakautta, kun nuori koira alkaa säikkyä ja pelätä asioita, joihin se ei ole aiemmin reagoinut.

Koiran mörköikä on toinen pelkokausi

Mörköiässä koira alkaa reagoida hyvin eri tavalla asioihin kuin pikkupentuna. Pienen pennun pelkoa ei omistaja välttämättä edes huomaa, kun taas murrosikäinen koira saattaa yhtäkkiä alkaa räyhätä karvat pystyssä tai ilmentää todella voimakasta pelkoa odottamattomissa tilanteissa. Toisen pelkokauden oletetaan liittyvän kasvupyrähdyksiin ja seksuaaliseen kehitykseen. Kyseessä on onneksi iän myötä ohimenevä vaihe, joka edellyttää omistajalta kärsivällisyyttä ja ymmärrystä.

Miten koira oireilee mörköiässä?

Nuori koira saattaa yllättää omistajansa monellakin tavalla tullessaan mörköikään. Usein nimittäin koiran ei-niin-toivotut käytösmallit tulevat esille murrosiässä, kuten:

• Oman alueen vahtiminen ja lisääntyvä hälyttäminen haukkumalla
  • Toisille koirille räyhääminen lenkillä
  • Pelkoreaktiot erilaisissa tilanteissa
  • “Tottelemattomuus” ja jo opittujen asioiden unohtaminen
  • Ihmisille haukkuminen ja kohti hyökkäily

Kaikki edellä mainitut käytökset ovat normaali osa koiran murrosikää. Harmittavasti kuitenkin omistaja säikähtää koiran erilaista käyttäytymistä, ja kokee itse “pilanneensa” koiran tai aiheuttaneensa kouluttamalla tai kouluttamatta jättämisellä ongelman itse. Usein myös ympäriltä tulee syyllistämistä ja pelottelua. Murrosikä on tyypillisin vaihe koiran elämässä, jossa siitä luovutaan ja murrosiän yllätyksenä tulevat vaiheet altistavat koiria hylkäämiselle.

Miten koiraa voi auttaa kun sillä on mörköikä?

Koiraa voi parhaiten auttaa olemalla kärsivällinen ja välttämällä ylikorjausliikkeitä. Ylikorjausliikkeillä tarkoitan esimerkiksi murrosikäisille tai “ongelmakoirille” markkinoitavia koulutuspalveluita, joissa koiraa alistetaan ja säikytellään lisää. Tällaiset menetelmät eivät ole milloinkaan perusteltuja, eivätkä luotettavat kouluttajat tarjoa tällaisia. Koiralla on täysi työ selviytyä murrosiän muutosten kourissa, sitä ei yhtään helpota jos omistaja kääntää selkänsä tai aiheuttaa lisähaasteita.

• Anna murrosikäiselle koiralle aikaa ja ymmärrystä ennen kuin muutat mitään omassa toiminnassasi.
  • Huolehdi, että koirasi saa riittävästi lepoa ja kykenee palautumaan kunnolla.
  • Säätele koiran kuormitusta, eli älä vie sitä väkisin tilanteisiin, joissa sitä pelottaa.

Koiran murrosiän ongelmat-verkkokurssilta saat vinkit siihen, miten koiran kanssa pääsee eteenpäin mörköiän kourista.

Jaana Pohjola

🐾 Eläinten käyttäytymistieteiden maisteri
🐾 Kysytään koiralta®️ -metodin kehittäjä
🐾 Käytöksen syiden selvittämisen mestari