Mitä koiranpentu tarvitsee

Koiranpennun hankinta on jännittävä ja palkitseva kokemus, mutta se tuo mukanaan myös paljon vastuuta. Pennun hyvinvointi ja onnellisuus riippuvat omistajan valmistautumisesta, sitoutumisesta ja oikeista välineistä. Mitä pentu tarvitsee ja mitkä ovat koiranpennun perustarpeet, niihin perehdytään tässä artikkelissa.

Tärkein asia, jota koiranpentu tarvitsee: sinun kanssasi vietetty aika ja huomio

Koiranpennulle vieroitus emosta ja sisaruksista ja muutto uuteen kotiin on todella stressaava kokemus. Pentu tarvitsee pienenä erityisen paljon rakastavaa huomiota, unta ja ihmisen seuraa – kaikki muu on toissijaista. Pentuaikana luodaan suhde perheen ja pennun välille, ja tämä suhde on tärkein asia, johon panostaa. Pentu ei arvosta niinkään hienoja ja kalliita välineitä ja varusteita, vaan aikaasi ja rakkauttasi.

Omistajaperheen sitoutuneisuus ja tiedon hakeminen ovat tärkeitä asioita pennun kanssa. Koiranpentu tarvitsee sitoutumista, eikä sitä voi hankkia hetken mielijohteesta. Liian moni koira joutuu pentuajan jälkeen etsimään uutta kotia, kun perhe ei jaksakaan huolehtia koirasta.

Mitä välineitä koiranpentu tarvitsee?

1. Koiranruoka ja ruokinta

Laadukas koiranruoka on perusta pennun terveelle kasvulle. Valitse pennun ikään ja kokoon sopivaa ruokaa, joka sisältää kaikki tarvittavat ravintoaineet. Kysy koirien ruokintaan perehtyneeltä henkilöltä suosituksia ja varmista, että ruoka on suunniteltu kasvaville koirille.

2. Ruokailu- ja juomakupit

Hanki kestävät ja helposti puhdistettavat ruokailu- ja juomakupit. Ruostumattomasta teräksestä tai kestävästä muovista valmistetut kupit ovat hyviä vaihtoehtoja. Pennulle kannattaa hankkia myös monenlaisia ruokintavirikkeitä, kuten syömistä hidastavia kuppeja – niitä on kätevä käyttää esimerkiksi yksinolon harjoittelussa.

3. Koiranpeti

Mukava ja oikean kokoinen peti on tärkeä, jotta pentu tuntee olonsa turvalliseksi ja mukavaksi uudessa kodissaan. Valitse pehmeä, mutta tukeva peti, joka on helppo pestä. Petejä kannattaa olla useita eri huoneissa ja niiden lisäksi on täysin ok antaa pennun olla sohvalla ja sängyssä.

4. Lelut ja puruluut

Leikki on olennainen osa pennun kehitystä. Varmista, että sinulla on erilaisia leluja, kuten puruleluja, palloleluja ja interaktiivisia leluja. Lelut auttavat myös estämään pureskelun kohdistumista kodin irtaimistoon. Pentu tutustuu maalimaan suullaan, joten sallittu pireskeltava on yksi tärkeimmistä hankinnoista.

5. Hyvät valjaat ja talutushihna

Suosittelen kaikille koiranpennuille Y-mallin valjaita, jotka ovat miellyttävät ja turvalliset ulkoillessa. Valjaiden sovituksessa ja valinnassa kysy apua myymälöistä. Riittävän pitkä talutushihna on käytännöllinen ja turvallinen. Voit antaa pennulle vapautta juosta ja leikkiä ja tarvittaessa saat sen lähellesi.

6. Häkki tai kuljetusboksi

Häkki tai kuljetusboksi ovat hyviä varsinkin pienemmille koirille, jos ne matkustavat paljon autossa tai muissa kulkuvälineissä. Häkki voi olla kätevä turvapaikka myös kotona.

7. Herkut

Palkkiot, kuten herkut, ovat tärkeitä koulutuksessa. Ne auttavat vahvistamaan hyvää käytöstä ja luomaan hyvää suhdetta pentuun. Palkkioissa ei kannata säästellä, vaan totuttaa pentu heti pienestä asti erilaisiin makuihin ja muihin palkkioihin. Liian usein ajatellaan, että pennulle riittää palkkioiksi tavalliset ruokanappulat. Mikäli ne eivät maistu palkkioina, tulee löytää sellaiset palkkiot, joihin pennulla on motivaatio, koska se helpottaa elämää merkittävästi.

10. Ensimmäinen eläinlääkärikäynti

Ensimmäinen eläinlääkärikäynti tulisi ajoittaa pian pennun saapumisen jälkeen. Eläinlääkäri tarkistaa pennun terveyden ja antaa tarvittavat rokotukset. Tämä on myös hyvä tilaisuus keskustella ruokinnasta, loishäädöstä ja muista hoitoon liittyvistä asioista. Muista kertoa eläinlääkärille, että haluat pennulle hyvän ensikokemuksen lääkäristä, koska se helpottaa elämää todella paljon kun koiran ei tarvitse pelätä eläinlääkäriä. Sama pätee trimmajaan.

Koiranpentu tarvitsee sitoutuneen perheen

Koiranpennun hankinta vaatii huolellista valmistautumista ja oikeiden välineiden hankkimista. Kun varmistat, että sinulla on kaikki tarvittavat tarvikkeet, voit auttaa pentuasi sopeutumaan uuteen kotiin ja kasvamaan terveeksi ja onnelliseksi koiraksi. Muista myös antaa pennullesi runsaasti rakkautta ja huomiota, sillä se on yksi tärkeimmistä asioista, mitä voit tehdä sen hyvinvoinnin eteen.

Valmistaudu huolellisesti ja nauti uudesta elämästäsi karvaisen ystäväsi kanssa!

Pentukurssi verkossa

Olen auttanut pennunomistajia monenlaisten pentujen ja tilanteiden kanssa jo vuodesta 2010 asti. Koiranpennut ovat suloisia, ja niiden kanssa oleminen on ihanaa. Olen vuosien varrella järjestänyt pentukursseja ja huomannut, että monesti pennunomistajat painivat ihan samanlaisten ongelmien ja kysymysten parissa. Tämä huomio on kannustanut laatimaan pentukurssin verkossa, jolla vastaan tyypillisiin kysymyksiin, joita pennunomistajille tulee. Kurssille on valikoitu parhaat opit vuosien varrelta.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus