Kissat tappelevat keskenään

Kissat tappelevat keskenään monista syistä. Kun kissa hyökkäilee toisen kissan kimppuun, on tilanne yleensä kaikille stressaava ja kuormittava. Pahimmillaan kissoista tulee vihamiehiä ja paluu kavereiksi ei ole ihan yksinkertainen asia. Kissa on omaa aluettaan puolustava eläin, joka lähtökohtaisesti ei hyväksy tunkeilijoita omalla alueellaan.

Kissa on sosiaalinen eläin

Kissa on sosiaalinen eläin ja se viihtyy yleensä hyvin porukassa. Porukan ulkopuolisiin kissoihin sitten suhtautuminen onkin yleensä vihamielistä. Useimmat kissojen väliset riidat syntyvät kun kotiin muuttaa uusi kissa ja tutustumisvaiheelle ei anneta riittävästi aikaa. Vaikka kissat tappelevat keskenään, niitä voi auttaa palauttamaan yhteisen sävelen.

Miksi kissat tappelevat keskenään?

Kun kissa hyökkää toisen kimppuun, voi syy olla esimerkiksi jokin seuraavista:

• reviiririita, kissa ei halua uutta kissaa omalle reviirilleen
  • turhautuminen; kissa on jostakin syystä kierroksilla ja purkaa sen kaveriinsa
  • säikähtäminen; kissalle sattuu jotain ja se yhdistää tilanteen kaveriinsa ja hyökkää siksi
  • pitkäksi mennyt leikki; kissa aloittaa leikin kivalla tavalla mutta se yltyy tappeluksi
  • sukupuolinen aggressiivisuus; leikattu kissakin saattaa kohdistaa kaveriinsa sukupuolista aggressiivisuutta

Toista kissaa kohtaan esiintyvä aggressiivinen käytös on hankala tilanne omistajalle. Kissat tulee totuttaa toisiinsa hyvin pienin askelin – väärin tai liian nopeasti yhdistetyt kissat eivät välttämättä opi sietämään toisiaan. Onneksi hyvin usein kissat lopulta tottuvat toisiinsa, kun omistaja malttaa pitää niitä eri huoneissa riittävän monta päivää ja totuttaa vanhaa ja uutta kissaa toisiinsa hyvissä merkeissä. Kissojen välisiin suhteisiin voi parhaiten vaikuttaa varmistamalla kaikille riittävät resurssit. Kissoille tärkeitä resursseja ovat tila, lepo- ja piilopaikat, hiekkalaatikot sekä ruokintapaikat. Jokaiselle kissalle tulisi olla kissakohtainen resurssi sekä lisäksi ylimääräisiä vapaaseen käyttöön – tämä on helpoin tapa ehkäistä kissojen riitatilanteita.

Tutustuta kissat huolella toisiinsa

Tyypillisin haaste kissojen välillä on silloin, kun ne eivät vielä tunne toisiaan. Kissa ei suhtaudu lähtökohtaisesti kivalla tavalla kotiinsa tuleviin vieraisiin kissoihin, vaikka se sosiaalinen eläin onkin. Siinä missä koiran on ehkä helppo hyväksyä uusi tulokas, kissalla saattaa kulua paljon aikaa tottumiseen. Ikävin riitatilanne kissojen välillä on reviiririita. Se on ehkä myös haastavin kaikista, koska siinä yleensä talon vanha kissa kokee tulokkaan todella uhkaksi ja omale alueelleen tunkeutujaksi. Tässä kissan motivaatio pitäisi pystyä kääntämään kokonaan toiseksi ja siksi asteittainen tutustuttaminen on ensisijaista. Muita kissojen välisiä riitatilanteita ovat pelästymiset, sukupuolinen aggressiivisuus ja stressin sekä turhautumisen aiheuttamat riidat.

Kissan käyttäytymisessä on paljon mysteerejä

Kissan käyttäytymistä ei tunneta yhtä tarkkaan kuin koiran. Koira on meille ihmisille ehkä helpompi eläin ymmärtää, kun taas kissa ja varsinkin sen sosiaalinen elämä on edelleen kysymysmerkki. Kissa voi olla vaikeasti tulkittava – on vaikea ymmärtää, miksi kissojen välit yhtäkkiä viilenevät vaikka ne ovat eläneet vuosia parhaina kavereina. On myös hankala tietää mikä kissaa mahdollisesti vaivaa kun se alkaa yhtäkkiä stressata.

Kissojen riitojen hoito on pääosin stressinhallintaa ja turvan lisäämistä

Usein kissojen välejä hiertävät turvallisuudentunteen puute. On luonnollista, ettei luottamus uuteen tulokkaaseen synny hetkessä ja sekin on luonnollista että jos kaveri yhtäkkiä käyttäytyy kummallisesti, luottoa on vaikea palauttaa. Puutteellinen turvallisuudentunne aiheuttaa kissassa stressiä ja monesti välien korjaaminen lähtee liikkeelle stressinhallinnasta.

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus