Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Miksi koira ulvoo?

Ulvominen on yksi koiran tapa viestiä, se kantautuu hyvin kauas ja se onkin susien käyttämä viestintämuoto nimen omaan pitkille välimatkoille. Susien ulvominen merkkaa myös niiden omaa aluetta ja viestii ulkopuolisille, että pysykää poissa. Kotikoirakin osaa ulvoa. Kaikilla koirilla on kyky ulvoa, mutta osa tekee sitä enemmän ja osa vähemmän. Alkukantaiset rodut ulvovat enemmän kuin muut.

Koiran historia selittää sitä, miksi koira ulvoo

Koirat voivat ulvoa monista eri syistä. Yksi yleisimmistä syistä on eristyneisyys tai yksinäisyys. Koirat ovat laumaeläimiä ja voivat ulvoa ilmaistakseen haluaan olla yhdessä muiden kanssa tai etsiäkseen huomiota omistajiltaan. Lisäksi koirat voivat ulvoa vastauksena ulkoisiin ärsykkeisiin, kuten sireenien ääniin, tai osoittaakseen epämukavuutta tai kipua. Joillakin koirilla voi myös olla taipumusta ulvoa, kun ne kokevat ahdistusta tai stressiä.

Koira ulvoo tietyille äänille

Tyypillisesti kotikoiran ulvontaa kuulee silloin, kun koira kuulee sireenit tai musiikkia ja koira yhtyy ääniin ulvomalla. Miksi koira ulvoo paloautojen sireeneille? Syy siihen, miksi koira yhtyy sireenien huutoon on epäselvä. Koira saattaa uskoa, että paloauton sireeni on toinen koira ja vastata ulvontaan ja kertoa oman olinpaikkansa.

Ulvominen yksin kotona

Kun koira ulvoo yksin jäädessään, se luultavasti yrittää viestittää perheelleen, että tulkaa takaisin. Koira saattaa ulvoa ahdistuneena ja yksinäisenä ja yksin jäädessä se voi yrittää huhuilla perhettään palaamaan. Koiran ulvominen kantautuu todella kauas, ja se monesti ärsyttää naapureita. Ulvominen voi olla merkki eroahdistuksesta.

Miksi koira ulvoo sosiaalisissa tilanteissa?

Jotkut koirat ovat hyvin äänekkäitä ja käyttävät ulvomista monissa erilaisissa tilanteissa. Siinä missä toinen koira haukkuu tavatessaan tuttuja ihmisiä tai koiria, ulvova koira ulvoo näissä sosiaalisissa tilanteissa. Ulvominen voi olla hyväntahtoista tai joskus koira voi ulvomalla yrittää pitää muut kaukana.

Mitä tehdä jos koira ulvoo?

Ulvominen sinänsä ei ole ongelmakäytöstä, josta pitäisi pyrkiä eroon. Se on koiran normaali, lajityypillinen tapa viestiä sekä ihmiselle että muulle ympäristölle. Kun koira ulvoo yksin kotona, silloin kannattaa pohtia, onko koiralla yksin jäämisen suhteen ongelma. Yksin kotona ulvominen voi kertoa siitä, että koira on stressaantunut tai ahdistunut ja silloin kannattaa esimerkiksi videoida koiraa kun se jää yksin kotiin jotta voi selvittää, onko koiralla muita ahdistuksen oireita.

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus