Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Pihavahti koiralle

Pihavahti tarkoittaa sitä, että pihalle muodostetaan laitteen avulla “näkymätön” aita, jolloin koira pysyy pihalla ilman tavallista, fyysistä aitaa. Pihavahti ei ole asiallinen ratkaisu, eikä sellaista pidä hankkia. Sen teho perustuu maan alle upotettavaan rajausjohtoon, joka kommunikoi koiralle laitettavan pannan kanssa niin, että kun koira lähestyy rajaa, se saa pannasta sähköiskun.

Unohda pihavahti ja rakenna aita

Pihavahti tuottaa koiralle ahdistusta, koska koira ei voi hahmottaa, mihin rajausjohto on upotettu. Tästä syystä koiran ei ole mahdollisuutta oppia tontin rajoja tai hahmottaa ja muistaa niitä. Sähkön käyttäminen koiran “koulutuksessa” ei ole missään tapauksessa perusteltua, vaan siitä aiheutuu aina mittavia haittoja koiran hyvinvoinnille. Tavallinen fyysinen aita, joka on riittävän korkea ja jämerä, pitää koiran omalla pihalla turvallisesti.

Älä altista koiraa sähkölle

Jokaisen koiran perusoikeus on elää elämäänsä ilman tarpeetonta ahdistusta, pelkoa ja kipua. Pihavahti, kuten tavallinenkin sähkö- tai elektroninen panta aiheuttavat koiralle ahdistusta, pelkoa ja kipua. Ne eivät ole koskaan hyväksyttäviä keinoja, eivät edes vaikka myyntimies antaisi synninpäästön sanomalla, että koiraa pitäisi kouluttaa myönteisesti, mutta jos se ei johda toivottuun tulokseen, silloin voidaan käyttää pihavahtia. Tämä on pelkkää myyntipuhetta – ei ole sellaista koiraa, joka oppimistulosten takia tarvitsisi sähköä.

Älä osta itse ja valista myös muita

Pihavahteja ja muita haukunestolaitteita markkinoidaan helppoina ratkaisuina koiranomistajille, joilla on haasteita koiran normaalin lajityypillisen käyttäytymisen eli haukkumisen kanssa. Haukunestolaitteet perustuvat koiran säikäyttämiseen, ja jos kyseessä on esimerkiksi hälytyshaukku, kuten yleensä on, haukunestolaite vain pahentaa ongelmaa. Laitetta ei tee yhtään paremmaksi se, että nimen eteen on kirjoitettu deLUXE.

Epätoivoinen ihminen on valmis uhraamaan rahansa laitteeseen, joka ei toimi ja luo vain lisää ongelmia koiran ja omistajan välille. Älä siis hanki haukunestolaitetta ja anna palautetta sellaisille tahoille, jotka niitä yrittävät markkinoida. Toiminta ei ole ollenkaan eettistä, eikä myyjillä ole halua auttaa vaan pelkästään ansaita rahaa.