Koira haukkuu ääniä

Koira haukkuu ääniä yöllä – mistä haukkuminen johtuu?

Kun koira haukkuu ääniä yöllä, se hermostuttaa omistajat ja naapurit. Yöllä haukkuva koira voi herättää nukkujat ja varsinkin kerrostalossa tämä on kiusallista. Kun koira haukkuu ääniä, kyseessä on hälyttäminen. Hälytyshaukku on melkein kaikille koirille tyypillinen tapa reagoida, jos kuuluu jotain vähänkin epäilyttävää. Omistajalle koiran haukkuminen tulee yllätyksenä, koska koiranpentu harvoin haukkuu äänille – tämä johtuu siitä, että koiranpennun aistit eivät ole vielä kehittyneet. Kun koira alkaa aikuistua ja tulee murrosikään, myös koiran aistit kehittyvät ja koira alkaa kokea erilaiset asunnon ulkopuoliset äänet mahdollisesti uhkaavina ja koira alkaa haukkua äänille. Tutustu koiran hälytyshaukku-luentotallenteeseen!

Haukkuminen on normaalia mutta kiusallista

Hälytyshaukulle tyypillistä on, että koira itsekin säikähtää ääntä, ja haukku tulee sen kummemmin harkitsematta. Hälytyshaukku kumpuaa siitä, että koira kokee ja aistii uhkaa eli jotain epätavallista. Vaikka rappukäytävän äänet ovat ihmiselle samanlaisia, koiralle ne saattavat kuulostaa hyvinkin erilaisilta. Hälytyshaukku on hyvin harvoin koiralta niin sanotusti harkittua toimintaa, eli koira ei ehdi miettiä äänen kuultuaan, että haukkuako vai ei – haukku tulee refleksinomaisesti. Tämä on yksi syy siihen, miksi haukkumiseen on niin vaikea puuttua.

Mitä ei kannata tehdä kun koira haukkuu ääniä?

Hälytyshaukku kumpuaa uhkan tunteesta. Mikäli uhka joskus realisoituu, haukkuminen lisääntyy – koira kokee, että kannatti hälyttää, koska vaara toteutui. Listasin tähän mitä haukkuvalle koiralle ei kannata tehdä:

• Haukunestopanta ei poista koiran kokemaa uhkaa ja se on epäeettinen tapa puuttua hälytyshaukkuun. Haukunestopanta aiheuttaa korialle usein kroonistuvan stressin, joka heikentää koiran elämänlaatua merkittävästi. Älä koskaan käytä haukunestopantaa vaan puutu haukkumisen syihin.
  • Huomioimattomuus, jota monesti tarjotaan ratkaisuksi haukkumiseen, toimii äärimmäisen huonosti. Koira on erittäin herkkä huomaamaan ihmisessä ärsytystä ja muuta reaktiota, joten huomioimattomuus ei juuri koskaan toimi. Tahattomasti tai riittävän hermostuneena kuitenkin tulemme antaneeksi koiralle palautetta, jonka se voi liittää uhkakuvan realisoitumiseen ja haukkukierre pahenee.
  • Koiran kieltäminen kuulostaisi loogiselta, mutta ongelma on se, että koiran silmissä rapusta kuuluva ääni, eli uhkakuva voi realisoitua ongelmaksi eli hermostuneeksi ihmiseksi. Mikäli koira liittää uhkakuvaan hermostuneen ja vihaisen ihmisen, se voi alkaa hälyttää yhä enemmän. Kieltäminen ei toimi, koska ihminen on aina kieltäessään tunteen vallassa.

Lisää koiran turvaa

Hälyttäminen ei ole tahallista pottuilua eikä huomion hakemista, vaan se on koiraan sisäänrakennettu toimintamalli. Hälyttäminen lähtee uhkan kokemuksesta, eli koira havaitsee mahdollisen tunkeilijan. Koiria on tuhansien vuosien ajan jalostettu tietoisesti toimimaan ihmisen puuttellisten aistien jatkeena, ja vaarasta hälyttäminen on ollut historiassa hyvin toivottu piirre koirassa. Se säilyy yhä edelleen, vaikka lukkojen takana nukkuvia ihmisiä ei vaara samalla tavalla uhkaa kuin menneinä aikoina.

Paras tapa helpottaa hälyttämistä on lisätä koiran kokemaa turvaa, eli opettaa koiralle kokemuksen kautta mistä äänet tulevat ja milloin oikeaa vaaraa ei ole. Toimivia keinoja ovat asioiden näyttäminen, erilaisten äänien nimeäminen eli sanoittaminen sekä korvaavan toiminnan opettaminen koiralle. Koiraa tuskin saa olemaan täysin välittämättä äänistä, mutta sen ilmaisutapaa voidaan muuttaa.

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus