Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Sähköpanta koiralle

Sähköpanta tai “elektroninen koiran koulutuspanta” on voimakasta kipua tuottava väline, joka aiheuttaa koiralle kipua, pelkoa ja stressiä. Kuitenkin sähköpannat ovat maailmalla laajassa käytössä ja näin luultavasti Suomessakin, vaikka taannoisen kohun myötä niiden myynti painui maan alle.

Sähköpanta on taitamattoman ja laiskan ihmisen työkalu

Sähköpanta antaa koiralle sähköiskuja kaulaan ja jokainen voi päätellä, että kyseessä on sekä lainvastainen että täysin epäasiallinen työkalu. Pantaa käytetään ainakin kahdessa tarkoituksessa – osa käyttää sitä rankaistakseen koiraa eli antaakseen negatiivista palautetta ei-toivotusta toiminnasta. Osa käyttää pantaa toiminnan aikaansaamisen muotona. Tämän voi nähdä esimerkiksi sellaisissa tehtävissä, joissa koira juoksee ja irtoaa ohjaajasta – moni koira painaa korvat luimuun juostessaan ja juoksee aivan eri tavalla kuin esimerkiksi pallon kanssa opetettuna. Kun ihminen ei jaksa tai viitsi opetella koiran kouluttamista palkkioiden kautta, hän herkästi ottaa kauko-ohjaimen käteen.

Välineiden valinta on arvovalinta

Sähkön käyttöä perustellaan mm. sillä laiskalla väitteellä, että tietyntyyppistä koiraa tai tiettyä ongelmaa ei voi opettaa millään muulla tavalla. Tällaisen toteamuksen pitäisi aina herättää epäilemään esittävän tahon osaamista – kukaan asiansa osaava kouluttaja ei ikinä perustele mitään ratkaisua sillä että mitään muuta vaihtoehtoa ei muka ole olemassa. Aina on olemassa vaihtoehto, ja olisi tärkeää että kouluttaja tuntisi myös omat osaamisen rajat. Mitä menetelmiä tai välineitä käytetään millä tahansa koiralla, ratkaisun ja päätöksen tekee aina koiran ohjaaja eli omistaja. Omistaja kantaa vastuun valinnoista ja valitsee oman arvomaailmansa perusteella. Sähköpannan käyttö ei ole missään olosuhteissa hyväksyttävää, hyödyllistä eikä tarpeellista.

Millaisia ongelmia sähköpanta aiheuttaa?

Sähköpannan käyttö aiheuttaa ongelmia, kuten:

• Koira alkaa pelätä kaulapantaa ja pannan pitäminen stressaa koiraa
  • Koira ahdistuu tai masentuu, koska sillä ei ole keinoja hallita tilannetta
  • Koira ei toimi aidolla motivaatiolla, vaan sen motiivi on välttää sähköä – jo tämä on epäeettistä
  • Koira voi liittää sähkön sattumanvaraisiin asioihin ja koiran pelkotilat ovat yleisiä
  • Koirasta voi tulla arvaamaton ja vaarallinen

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus