Koiranpennun luovutusikä

Koiranpennun luovutusikä – miksi odottaminen on tärkeää

Koiranpennun luovutusikä on tärkeä aihe, joka vaikuttaa merkittävästi pennun terveyteen, hyvinvointiin ja kehitykseen. Suomessa suositellaan, että koiranpentu luovutetaan uuteen kotiin aikaisintaan 7-8 viikon iässä. Kennelliittoon kuuluva kasvattaja sitoutuu siihen, että pentu on luovutettaessa vähintään seitsemän viikon ikäinen.

Luovutus sopivassa iässä, mielellään kahdeksanviikkoisena varmistaa, että pentu saa parhaan mahdollisen alun elämälleen. Mitä vastuullisempi kasvattaja on, sitä paremmin pennun sosiaalistamisesta on huolehdittu jo kasvattajan luona, joten pennulle on hyödyksi olla emonsa ja sisarustensa luona pidempään.

Pennun kehityksen kannalta olisi hyvä, jos se saisi viettää emonsa ja sisarustensa kanssa riittävästi aikaa ja että kasvattajalla olisi mahdollisuuksia aloittaa tavoitteellinen ja suunnitelmallinen sosiaalistaminen, jotta se ei jää kokonaan uuden kodin vastuulle. Kannattaa harkita tilanteen mukaan, olisiko järkevää myöhäistää luovutusta yhdeksään tai kymmeneen ikäviikkoon asti.

Pidä pää kylmänä ja tutustu kunnolla kasvattajaan

On erittäin tärkeää pennun loppuelämän kannalta, että se hankitaan vastuulliselta kasvattajalta, joka on perehtynyt koirien käyttäytymiseen ja pitää huolta niiden hyvinvoinnista, sosiaalistamisesta ja terveydestä. Valitettavasti koirilla tehdään paljon rahaa, mikä voi näkyä siinä, että yritetään maksimoida tulot ja minimoida menot. Toisin sanoen pentuihin ei välttämättä haluta panostaa ja halutaan luovuttaa ne aikaisin. Tutustu kasvattajiin huolella ja haastattele heitä.

Miksi kannattaa odottaa luovutuksen kanssa?

1. Emotionaalinen kehitys:
    Koiranpennun ensimmäiset viikot ovat kriittisiä sen emotionaalisen ja sosiaalisen kehityksen kannalta. Emän ja pentueen kanssa vietetty aika opettaa pennulle tärkeitä sosiaalisia taitoja, kuten puremisen hallintaa, leikkikäyttäytymistä ja kommunikointia.
  2. Immuunijärjestelmän vahvistuminen:
    Pentu saa emänmaidosta vasta-aineita, jotka auttavat vahvistamaan sen immuunijärjestelmää. Tämä on erityisen tärkeää pentujen suojautumiseksi sairauksilta niiden ensimmäisten elinviikkojen aikana.
  3. Sosiaalistuminen ja käyttäytyminen:
    Pentu oppii tärkeitä sosiaalisia taitoja emältä ja sisaruksiltaan. Tämä varhainen sosiaalistuminen auttaa pentua kehittymään tasapainoiseksi ja hyvin käyttäytyväksi aikuiseksi koiraksi. Liian aikainen luovutus voi johtaa käyttäytymisongelmiin, kuten ahdistukseen ja aggressiivisuuteen.

Yhteenveto

Koiranpennun oikea luovutusikä on ratkaisevan tärkeä sen terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen kehityksen kannalta. Kahdeksan viikon ikä on yleisesti suositeltu luovutusikä, mutta joissain tapauksissa pidempi aika emän ja pentueen kanssa voi olla hyödyllistä. Noudattamalla näitä ohjeita varmistat, että koiranpentu saa parhaan mahdollisen alun elämälleen ja kehittyy tasapainoiseksi, terveeksi ja onnelliseksi aikuiseksi koiraksi.

Pentukurssimme ja pennun sosiaalistamisopas verkossa

Olemme laatineet koiranpennun omistajille aidoista asiakastilanteista kootut kurssit, joista pennunomistaja saa tukea ja ideoita pennun sosiaalistamiseen ja kouluttamiseen:

• Pentukurssi verkossa keskittyy pennun kouluttamiseen ja uusiin asioihin totutteluun uudessa kodissa, jotta yhteisen elämän alku olisi mahdollisimman palkitsevaa
  • Koiranpennun sosiaalistamisopas keskittyy pikkupennun sosiaalistamiseen tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti, mukana on konkreettiset ja selkeät ohjeet, miten pennun sosiaalistaminen käytännössä toteutetaan

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus