Pentu pissaa sisälle – mikä avuksi?

Kun pentu pissaa sisälle, voi se johtua monista eri syistä, kuten oppimisen puutteesta, kehitysvaiheesta, ympäristötekijöistä tai terveysongelmista. Johdonmukainen koulutus, säännölliset ulkoilutukset ja mahdollisten terveysongelmien poissulkeminen ovat avainasemassa, kun pyritään estämään pennun sisälle pissaaminen. Tärkeintä on olla kärsivällinen ja johdonmukainen pennun kanssa, sillä sisäsiisteyden oppiminen vie aikaa ja vaatii harjoittelua.

On paljon pentuja, jotka eivät ole kasvattajan luona käyneet montaakaan kertaa ulkona. Ulkomaailma ei tällaisille pennuille ole välttämättä turvallinen, vaan pelottava ja tämä on yksi syy siihen, miksi sisäsiisteys viivästyy. Kasvattajan luona pennuilla olisi jo mahdollisuus harjoitella sitä, että ne tekevät tarpeensa oleskelualueidensa ulkopuolelle, mutta jos pennuilla on rajalliset tilat tai kasvattajaa ei kiinnosta, tämä kehitysvaihe jää hyödyntämättä ja opettelu jää uuden perheen vastuulle.

Koiranpentu vasta opettelee elämää, ja tässä muutamia syitä, miksi se pissaa sisälle:

Kehitysvaihe

Koulutuksen alkuvaihe: Pentu ei ole vielä oppinut sisäsiistiksi, koska koulutus on vasta alussa. Pentujen virtsarakko on pieni ja heillä ei ole vielä kehittynyt kykyä pidättää virtsaa pitkään. Pentujen virtsarakko ja sen hallintamekanismit ovat kehittymässä. Tämä tarkoittaa, että ne eivät vielä pysty pidättämään virtsaa pitkiä aikoja.

Epäjohdonmukainen koulutus: Jos pentua ei viedä ulos säännöllisesti ja johdonmukaisesti, se ei opi, missä sen kuuluu tehdä tarpeensa. Johdonmukaisuus on avainasemassa sisäsiisteyden oppimisessa. Nuoret pennut eivät vielä osaa tunnistaa kehonsa signaaleja yhtä tehokkaasti kuin aikuiset koirat. Tämä voi johtaa siihen, että ne eivät tajua, että niiden on mentävä ulos ennen kuin on liian myöhäistä.

Ympäristötekijät

Uudet ympäristöt ja stressi: Muutokset ympäristössä, kuten muutto uuteen kotiin tai uudet ihmiset ja eläimet, voivat aiheuttaa pennulle stressiä. Tämä stressi voi johtaa siihen, että pentu pissaa sisälle.

Pelko ja jännitys: Pelottavat tilanteet, kuten kovat äänet tai vieraat ihmiset, voivat laukaista virtsaamisen.

Terveyteen liittyvät syyt

Virtsatieinfektiot: Terveyteen liittyvät ongelmat, kuten virtsatieinfektiot, voivat aiheuttaa pennulle lisääntynyttä virtsaamistarvetta ja johtaa siihen, että se pissaa sisälle.

Muut terveysongelmat: Muut terveysongelmat, kuten diabetes, munuaisongelmat tai hormonaaliset häiriöt, voivat myös vaikuttaa virtsaamiskäyttäytymiseen.

Mitä ei pidä tehdä, kun pentu pissaa sisälle

Kun pentu pissaa sisälle, on tärkeää reagoida oikein, jotta et pahenna tilannetta tai luo pennulle pelkoa ja stressiä. Tässä on luettelo asioista, joita ei pidä tehdä, kun pentu tekee tarpeensa sisälle:

1. Älä rankaise pentua

Älä huuda tai toru: Pennun rankaiseminen, kuten huutaminen tai toruminen, voi aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Tämä voi pahentaa ongelmaa, koska pentu voi alkaa pelätä sinua ja virtsata stressin vuoksi.

Älä lyö tai käytä fyysistä kuritusta: Fyysinen rangaistus ei koskaan ole hyväksyttävää ja voi johtaa pelokkaaseen ja epäluuloiseen koiraan. Tämä voi myös aiheuttaa aggressiivista käyttäytymistä ja vahingoittaa suhdettanne.

Älä työnnä pennun kuonoa virtsaan: Tämä vanhanaikainen ja haitallinen menetelmä ei opeta pennulle, mitä sen pitäisi tehdä, vaan ainoastaan lisää pelkoa ja hämmennystä.

2. Älä siivoa pennun edessä

Vältä siivoamista pennun nähden: Pennun näkeminen, kun siivoat, saattaa kiinnittää sen huomion virtsaamiseen liittyviin toimiin, mikä voi saada sen ajattelemaan, että tämä on tapa saada huomiota.

3. Älä jätä pentua ilman valvontaa

Älä jätä pentua yksin pitkäksi aikaa: Pennut eivät vielä pysty pidättämään virtsaa pitkiä aikoja, joten on tärkeää valvoa niitä tarkasti ja viedä ne ulos säännöllisesti. Jättämällä pennun yksin pitkäksi aikaa, lisäät todennäköisyyttä, että se pissaa sisälle.

4. Älä jätä siivoamatta kunnolla

Älä jätä hajua poistamatta: Jos siivoat vain pinnallisesti, virtsan haju voi jäädä ja houkutella pentua virtsaamaan samaan paikkaan uudelleen. Käytä entsymaattisia puhdistusaineita, jotka poistavat virtsan hajun kokonaan.

5. Älä odota liikaa liian aikaisin

Älä odota liikaa liian nopeasti: Sisäsiisteyden oppiminen vie aikaa, ja jokainen pentu oppii omassa tahdissaan. Ole kärsivällinen ja johdonmukainen koulutuksessa, ja muista, että toistot ja positiivinen vahvistaminen ovat avainasemassa.

Miksi pentu pissaa sisälle lenkin jälkeen?

On tyypillistä, että pentu pissaa heti lenkiltä palatessa sisälle. Tämä kertoo siitä, että pentu ei muista tai uskalla pissata ulos, ja tämä on yllättävän yleinen ongelma. Tämä johtuu usein siitä, että pentu ei ole kasvattajan luona tottunut käymään ulkona lainkaan. Tämä taas johtaa siihen, että pentua jännittää ulkona ja maa on sille vieras alusta – se on tottunut pissaamaan lattialle. Jos pentua pelottaa ulkona ja se kokee ulkoilun jännittäväksi, se ei koe turvalliseksi pissata ulos, vaan pissaa heti lenkiltä palatessa sisään.

Tällaisessa tapauksessa ratkaisuna on pennun turvallisuudentunteen kasvattaminen hyvien kokemusten kautta. Pentu kyllä oppii sisäsiistiksi aikanaan ja pitää muistaa, että kasvattajallakin on hyvin merkittävä osa tässä asiassa. Eli jos kasvattaja ei ole huolehtinut omasta osastaan, on sisäsiisteyskasvatus uudessa kodissa hitaampaa ja hankalampaa.

Pentukurssi verkossa

Olemme laatineet pentukurssin verkossa, joka on sisältää kysymyksiä ja asiantuntojan vastauksia niihin. Pentukurssille on koottu Jaana Pohjolan timanttisimmat opit, jotta sinun ei tarvitse tehdä samoja virheitä kuin yleensä pentujen kanssa tehdään.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Käytännön kokemus vuodesta 2010