Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Miksi koira nuolee?

Koira nuolee ihmisiä, koirakavereita tai itseään, lattiaa tai jotain muuta kohdetta? Nuoleminen on koiralle lajityypillistä toimintaa, ja se kohdistaa sitä moniin paikkoihin, kohteisiin ja erilaisiin tilanteisiin. Koira voi nuolemalla ilmaista ja näyttää läheisyyttä, kipua ja kutinaa sekä muuta.

Kun nuolemisen kohteena on ihminen

Koiralle on täysiin normaalia nuolemalla osoittaa ihmiselle kiintymystään ja rakkauttaan sekä huolenpitoa. Nuoleminen on myös koiran tapa hoitaa ja tervehtiä. Nuoleminen on siis normaalia, paitsi joskus sekin menee liiallisuuksiin. Koira voi nuolla ihmistä erilaisissa tilanteissa, ja tilanteen tulkinta antaakin tietoa usein nuolemisen syistä: kotiin tullessa kyseessä on usein tervehtiminen kun taas illalla sohvalla kyseessä voi olla huomiontarve.

Pakonomainen nuoleminen voi liittyä johonkin vaivaan tai siihen, että koira yrittää nuolemalla tyynnyttää itseään – joskus koira siis nuolee ihmistä ahdistuneena. On mahdollista myös, että koira huomaa ihmisen ihossa jonkun erikoisen kohdan ja nuolemalla yrittää hoitaa sitä. Koira nuolee koirakavereita samoista syistä kuin ihmisiä, eli kyse on normaalista lajityypillisestä käyttäytymisestä.

Nuoleminen on osa turkinhoitoa

Nuolemalla koira hoitaa turkkiaan ja puhdistaa itseään. Kuitenkin jatkuva tietyn kohdan nuoleminen on ongelmallista ja voi kertoa siitä, että kohta on kipeä tai sitä kutittaa. Monesti koira saattaa myös etuhampailla kirputtaa jotakin tiettyä kohtaa itsessään ja tämäkin on normaalia, kun se tapahtuu satunnaisesti. Mikäli koira nuolee ihoa niin, että se punottaa, kannattaa etsiä syytä eläinlääkärin kanssa. Jatkuva itsensä nuoleminen ei ole normaalia, ja taustalla voi olla kutina tai sairaus.

Koira nuolee lattiaa tai muita paikkoja

Joskus koira nuolee lattiaa tai seinää. Tämä ei ole normaalia, ellei lattialla ole ruokaa. Lattian nuoleminen voi olla oire jostakin sairaudesta tai koiran huonosta olosta ja syy kannattaa selvittää yhdessä eläinlääkärin kanssa. Joskus koira on saattanut traumatisoitua ja se voi ilmentää ahdistustaan nuolemalla pakonomaisesti erilaisia kohteita. Kuitenkin aina on hyvä sulkea pois kipu, kuten närästys tai sairaus toiminnan taustalta.

Jos nuoleminen ärsyttää

Joskus nuolemisen voi suunnata sallittuun kohteeseen, kuten nuolumattoon tai koirien mehujäähän. Mikäli nuoleminen on koiralle tyynnyttävää ja tärkeää, sitä on syytä hyödyntää erilaisissa tilanteissa mieluummin kuin yrittää kieltää tai estää koiraa nuolemasta. Ei tarvitse pelätä, että kun koira saa nuolla mehujäätä, se nuolisi ihmistäkin enemmän, vaan yleensä on päin vastoin – on tärkeää, että koira pääsee toteuttamaan tarpeitaan sallittuihin kohteisiin.

Muista aina olla yhteydessä eläinlääkäriin, jos koiran nuoleminen vaikuttaa siltä, että koiralla on huono olo. Voit kysyä vinkkejä nuolemiseen puhelinneuvonnassa, linkki ajanvaraukseen.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Käytöksen syiden selvittämisen mestari
🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus
🐾 Kouluttanut myös kouluttajia ja ammattilaisia