Koira hakee huomiota haukkumalla

Huomion hakeminen on koiralle normaalia

Koira haukkuu, kun yrität katsoa telkkaria tai tehdä ruokaa? Koira hakee huomiota haukkumalla? Koira on ihmisen paras ystävä ja osa perhettä. Sillä on omat mielipiteet, tarpeet ja yksilölliset piirteet. Koiralle muut perheenjäsenet ovat erityisen tärkeitä, ja koiran ja ihmisen suhde onkin täysin poikkeuksellinen. Koiralle on normaalia nauttia ihmisen seurasta ja ihmisen kanssa puuhastelusta, ja koiralle on myös täysin normaalia hakea ihmiseltä huomiota ja seuraa. Koiran huomiohakuinen toiminta on perinteisesti leimattu huonotapaisuudeksi, mitä se ei suinkaan ole.

Koira hakee huomiota haukkumalla?

Turhautumishaukkua nimitetään usein komentamiseksi tai vaatimiseksi, koska se eroaa hälytyshaukusta niin, että haukkumisen kohteena on usein omistaja. Tämä haukkumisen kohde on hyvä tapa erottaa haukun syy, hälytyshaukussa haukku suuntautuu uhkaa kohti ja turhautumishaukussa omistajaan tai joissakin tapauksissa toiseen koiraan.

Haukkuminen on leimattu ongelmaksi

Haukku on ollut ihmisen ja koiran historiassa erittäin tärkeä tekijä – hiljaiset koirat eivät olisi pystyneet herättämään nukkuvia ihmisiä vaaran uhatessa. Ajan mittaan koiran rooli on muuttunut hälytysjärjestelmästä enemmän perheenjäseneksi ja samaan aikaan haukkumisesta ja muunlaisesta ääntelystä on tullut ongelma. Ajatellaan, että kaupungissa haukkuva koira on haitaksi ja haukkuminen on ehkä jossain määrin liitetty myös aggressiivisuuteen, ja siksi asenteet haukkumista kohtaan ovat negatiivisia.

Yksi näkökulma haukkumiseen on se, että koira ilmentää sillä tuhmuuttaan ja uhmaa ihmistä, jos se haukkuu tälle. Tästä syystä ihmiselle haukkumista nimitetään usein komentamiseksi, pomottamiseksi tai vaatimiseksi. Huomiohakuisuus on ehkä käytetyin ja kuvaavin termi, mutta sekin sisältää asenteen siitä, että huomion hakeminen ihmiseltä olisi jotenkin ei-toivottua.

Miksi koira hakee ihmiseltä huomiota?

Miksipä ei hakisi? Ihminen on kaikki mitä koiralla on ja tärkein palveluiden tuottaja. Kenelle muulle koiralla voisi olla asiaa kuin omistajalle? Huomion hakeminen on siis täysin normaalia ja toivottavaa toimintaa sosiaaliselle eläimelle. Huomion hakeminen ihmiseltä kertoo siitä, että koira uskaltaa tehdä aloitteita ihmisen suuntaan, mikä ei suinkaan ole itsestäänselvää. Kaikissa suhteissa aloitteiden tekemisellä on iso merkitys, se on merkki keskinäisestä luottamuksesta.

”Kiltti” koira ei saa huomiota helposti

Mitä koira tekee, jos se haluaa ihmiseltä huomiota? Monesti koira tuijottaa, istuu ja heiluttaa häntää tai tulee tökkimään tai muuten ilmentää toiveitaan. Nämä pienieleiset tavat hakea huomiota saavat harvoin reaktioita aikaan, kun ihminen osin tiedostamatta jättää reagoimatta ja tällä tavalla itse asiassa ohjaa koiraa kohti kovempia otteita. Kiltti koira jää siis usein huomaamatta ja kiltit eleet jäävät näin palkitsematta.

Koira haukkuu ja tehostaa viestiä

Koirille on normaalia tehostaa eleitään, jos edellinen toiminta ei tuottanut toivottua lopputulosta. Haukku tulee herkästi turhautumisen seurauksena, jos istuminen ja muu eivät toimi. Haukku on asia, johon ei voi olla reagoimatta. Varsinkin julkisilla paikoilla tai esimerkiksi kerrostalossa tai ryhmätreeneissä ihminen herkistyy koiran haukkumiselle ja se halutaan katkaista hinnalla millä hyvänsä. Vaikka ihmisen reaktio olisi koiralle ikävä, se silti on reaktio ja se voi ylläpitää haukkumista.

Haukkuminen voi olla oire turhautumisesta

Turhautumishaukku on tyypillinen niissä tilanteissa, joissa koira kiihtyy tai joissa koira ei tarkkaan tiedä, mitä sen pitäisi tehdä. Koirissa on paljon rotu- ja yksilöeroja siinä, miten helposti ne haukulla tehostavat kontaktia omistajaan. Tyypillisiä tilanteita, joissa turhautumishaukkua esiintyy, ovat kaikenlaiset tauot harjoituksen aikana, kun esimerkiksi jutellaan valmentajalle tai odotetaan omaa vuoroa. Muita tilanteita ovat kotona esimerkiksi leikkiinkutsut sekä ruokailua vaativat haukkumiset.

Turhautumisen rinnalla kulkee usein pettymys. Koira voi suuttua jossakin tilanteessa ja purkaa pettymystään haukkumisella. On tärkeää tunnistaa omassa koirassaan erilaisia haukkuja, koska niiden kautta päästään vaikuttamaan syihin toiminnan taustalla.

Miten haukkuun voi vaikuttaa?

Eläinten käytösneuvoja Jaana Pohjola avaa luennollaan koiran haukkumiseen liittyviä taustatekijöitä. Kun ymmärtää, mistä huomionhakuisessa haukussa on kyse, voi siihen puuttua helpommin. Luennolta saat ymmärrystä ja toimintaohjeita tilanteisiin, joissa koira “komentaa” tai vaatii asioita haukkumalla.

🐾 Käytöksen syiden selvittämisen mestari
🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus
🐾 Kouluttanut myös kouluttajia ja ammattilaisia