Koira haukkuu kerrostalossa

Koira haukkuu kerrostalossa ja hermostuttaa naapurit – seurauksena voi olla heippalappu postiluukussa tai valitus. Koiran haukkumisella voi olla monia syitä, ja on tärkeää tietää mikä haukkumisen aiheuttaa – on paljon asioita, joita voi tehdä haukkumisen estämiseksi.

Miksi koira haukkuu kerrostalossa?

Kerrostalossa äänet kantautuvat porraskäytävästä asuntoon. Naapureiden kulkeminen ja ovien paukahdukset kuuluvat sisälle ja koira saattaa luulla, että joku tulee asuntoon. Usein koira haukkuu kerrostalossa, koska se hälyttää kuullessaan epäilyttäviä ääniä. Toinen tyypillinen syy, miksi koira haukkuu kerrostalossa, on se että koiraa stressaa kun se jää yksin. Tällöin se haukkuu kutsuakseen omistajia takaisin kotiin. Koira voi haukkua kerrostalossa myös muista syistä, mutta nämä tilanteet eivät kovinkaan usein johda valituksiin, koska haukkuminen on hyvin lyhytkestoista.

Miten toimia jos koira haukkuu kerrostalossa?

Ensimmäisenä tulee selvittää, mistä koiran haukkuminen johtuu.

• Onko syytä epäillä että koiralla on ongelmia yksin olemisessa? Onko koira levoton lähdön hetkellä ja haukkuuko se vain silloin, kun se jää yksin asuntoon? Tällöin kyse voi olla eroahdistuksesta.
  • Haukkuuko koira asunnon ulkopuolisille äänille? Reagoiko se naapureiden ääniin ja alaoven kolahduksiin ja haukkuu pääasiassa silloin kun ihmiset ovat kotona? Tällöin kyseessä voi olla hälytyshaukku.
  • Kun syy on selvillä, on aika hoitaa syytä eikä peittää oiretta. Monesti tulee mieleen “korjata” haukkuminen esimerkiksi haukunestopannalla – tämä ei kuitenkaan ole kestävä tapa puuttua koiran haukkumiseen, koska panta ahdistaa koiraa ja sen käyttö voi pahentaa ongelmia ja aiheuttaa lisäksi uusia ongelmia.

Perehdy haukkumisen syyhyn

Jos koira haukkuu kerrostalossa yksin ollessaan, on hyvä tallentaa koiran toiminta videon avulla. Tällöin saat tietää, kuinka paljon haukkumista päivän aikana on: onko kyse vain muutamasta haukahduksesta kun ääniä kuuluu vai haukkuuko koira koko päivän ikävissään? Tallennus on hyväksi myös silloin kun joudut keskustelemaan naapureiden kanssa koiran haukkumisesta – kun tallennat koiran toimintaa, olet hyvin perillä siitä mitä se tekee asunnossa.

Kun koira haukkuu öisin tai päivisin asunnon ulkopuolisille äänille, silloin kyse on lyhytkestoisesta mutta voimakkaasta hälytyshaukusta. Hälytyshaukku ärsyttää usein enemmän omistajaa kuin naapureita ja hälyttämisen taustalla on koiran turvattomuuden tunne, eli se rekisteröi äänet ja pitää niitä uhkaavina. Hälytyshaukkuun saattaa vaikuttaa äänieristys – on hyvin hiljaisia taloja ja sitten on taloja, joissa äänet kantautuvat todella pitkälle.

Milloin haukkuminen kerrostalossa on normaalia?

Koira on eläin, jonka lajityypillinen tapa viestiä on haukkuminen. Koiraa ei saa täysin hiljaiseksi ja äänettömäksi, eikä tähän pidä pyrkiäkään. Haukkuminen on ongelma silloin, kun se aiheuttaa koiralle itselleen, omistajalle tai ympäristölle stressiä. Esimerkiksi jos koira haukkuu tuntikausia (riippumatta siitä onko se omakotitalossa vai kerrostalossa), se kuluttaa energiaa ja on turhaan stressaantunut. Koiran haukkuminen voi siis olla ongelma koiralle itselleen, vaikka kukaan ihminen ei siitä häiriintyisi. Toisaalta haukkumista varotaan usein niin paljon, että tahattomasti annetaan koiralle lisää syitä kokea äänet epäilyttäviksi, kun ihmiset ovat hermostuneita ja vihaisia. Haukkuminen vähäisessä määrin on siis normaalia ja se tulee hyväksyä osana koiran normaalia käyttäytymistä.

🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus