Kahden koiran kanssa lenkillä – mitä ottaa huomioon?

Yhden koiran kanssa lenkkeily voi olla haastavaa, mutta mitä ottaa huomioon kahden koiran kanssa lenkillä? Kaksi koiraa narujen päässä voi aiheuttaa melkoisen sotkun ja mellakan, tunteet kuumenevat helposti ja pahimmillaan sekä taluttaja että kaveri ovat vaaran vyöhykkeellä.

Mitä kahden koiran kanssa lenkillä kannattaa ottaa huomioon?

Ennen kuin hypätään niihin mellakkatilanteisiin, kannattaa käyttää hetki ja pohtia, miten juuri sinä haluat olla kahden koiran kanssa lenkillä. Tyylejä on monia, ja jokainen löytää itselleen ja koirilleen parhaat tavat; haluatko että koirat ovat samalla puolella vai eri puolilla, meneekö joku edellä ja muut perässä vai miten juuri teillä toimitaan?

• Ensisijaisesti kannattaa miettiä, mikä on itselle helpoin tapa liikkua ja pitää koirat hallinnassa. Turvallisuus menee kaiken muun edelle silloin kun ollaan kehden koiran kanssa lenkillä, koska ilman taluttajan hallinnan tunnetta rento ja kiva ulkoilu jää usein haaveeksi.
  • Järjestelyihin voi vaikuttaa koirien koko tai ikä – jos porukassa on eri ikäisiä ja kokoisia jäseniä, voi olla haastavampaa löytää yksi tapa liikkua. Jokaisen mieltymykset ja etenkin rajoitteet pitäisi ottaa huomioon, jotta lenkkeilyssä olisi järkeä.
  • Mikäli haluat omakohtaista kokemusta siitä, mitä on mukautua jatkuvasti toisen tahtiin ja tapaan liikkua, kannattaa kokeilla taluttaa todella reipasta hevosta ja pysytellä tahdissa mukana tai toisaalta kokeilla taluttaa kissaa, jolla ei olekaan kiire mihinkään. Ei tunnu kivalta, jos joutuu pinnistellä toisen mukana kaikki lenkit monta kertaa päivässä.
  • Koirien ikä tuo eroja tapaan liikkua; pennun voi olla liian raskasta hypätä suoraan aikuisten lenkeille mukaan ja samoin seniorilla saattaa olla hankaluuksia pysytellä mukana.

Kahden koiran kanssa lenkillä – sujuvuus

Kannattaa ensin miettiä, mitkä seikat sujuvat hyvin tällä hetkellä. Onko kaikki pelkkää kaaosta vai sujuuko valtaosa lenkistä hyvin ja vain erikoistilanteissa sattuu repeilyä? Tämä pohdinta helpottaa treenin suunnittelua huomattavasti. Sujumisen määrittelee aina kuljettaja itse, ei esimerkiksi kouluttaja. Myös ulkoilun tavan määrittelee kuljettaja, eli ei ole yhtä oikeaa tapaa taluttaa koiria.

Onko se niin, että kukin koira pitää ensin kouluttaa erikseen ja vasta sitten ottaa ne yhdessä lenkille? Itse en edusta tätä ajattelutapaa, koska

1. erittäin harva käytännössä toimii niin,
  2. on vaikea määritellä milloin koira on ns. valmis,
  3. koirat ovat yhdessä yleensä enemmän kuin toistensa summa,
  4. yksin treenaamisessa voi olla haasteita yhdessä kulkemiseen: koiran sijainti, palkkaaminen ja niin edelleen sekä
  5. vaikka koirat olisivat yksittäin hallittavissa, ne eivät välttämättä ole sitä yhdessä.

Kuitenkin kaikille koirille voi opettaa tukitaidot, joista on hyötyä yhteislenkillä. Tukitreenejä voi tehdä vaikkapa olohuoneessa, eli niitä varten ei tarvitse siirtyä yksittäisulkoilutukseen. Tukitaitoja ovat esimerkiksi kontakti ja sille erilaiset vihjeet sekä luvan pyytäminen kontaktilla. Muita tukitaitoja ovat asenne koskettamiseen sekä ohjaustyylit eli millä kerrotaan koirille, mihin suuntaan ollaan menossa sekä koirien sijainti suhteessa taluttajaan.

Hallinnan tunne tuo turvaa

Koirillakin olisi hyvä olla hallinnan tunne; kun jokainen narun päässä oleva koira voi luottaa siihen, että sen mielipide tulee vähintään kuulluksi ellei huomioiduksi, koiralla ei pitäisi olla mitään syytä turhautua, mikä on yksi keskeisistä ongelmanaiheuttajista monikoiralenkeillä.

Turhautuva kaveri saattaa saada kaaoksen aikaan, kun se alkaa hyökkiä muita päin ja purkaa turhautumistaan muihin. Voimakkaasti turhautuva koira voi aiheuttaa ikävää tunnetta kanssalenkkeilijöissä, ja turhautumisen räiskyminen voi olla syynä siihen, että joku porukasta ei enää halua lenkille tai tiettyyn suuntaan. Esimerkiksi ohitustilanteet ovat tyypillisesti niitä, joissa koiraporukan intressit jakautuvat; joku ehkä jännittää ja joku ehkä turhautuu. Jos kukaan ei tiedä mitä tehdään ja mihin mennään, voi seurauksena olla sekamelska.

Porukkalenkki tarkoittaa kompromisseja

Kun ollaan kahden koiran kanssa lenkillä, se usein tarkoittaa kompromisseja, yleensä myös taluttajalle. Mitä enemmän jaksaa tehdä aivan perusharjoituksia, sitä paremmin koirat yleensä lenkillä toimivat. Mitään vippaskonsteja ei ole; parhaimmillaan kannattaa hyödyntää jo olemassaolevia taitoja ja rakentaa muutama palikka lisää.

Voisit olla kiinnostunut näistä kursseista