Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Koira pelkää lenkillä eikä suostu lähteä ulos

Mikä avuksi, jos koira ei halua lainkaan lenkille?

Koira pelkää lenkillä? Koirien pelkotilat ovat yleinen ongelma, ja pelko voi joskus heijastua niin, ettei koira halua lähteä ollenkaan lenkille. Ulkoilun välttely voi liittyä muuttoon tai kodin vaihtamiseen, kuten esimerkiksi rescuekoirilla. Koiraa voi pelottaa ulkona monenlaiset asiat, joihin se ei ole tottunut pentuaikana; toisaalta lenkkeilyhaasteisiin voi vaikuttaa se, että koira ei ole tottunut kulkemaan ihmisen kanssa tai tottunut varusteisiin. Mikäli aikuinen koira kieltäytyy lähtemästä lenkille ilman ilmeistä syytä, se kannattaa käyttää eläinlääkärissä, jossa voidaan selvittää onko muutoksen taustalla jokin kipu tai sairaus.

Lenkkeilyn haasteissa on monia mahdollisia tekijöitä, jotka voivat olla syynä haluttomuuteen lähteä kotoa ulos, kuten:

• Koiraa jännittää valjaiden pukeminen, ja se pakenee pukemis- tai lenkillelähtötilannetta siitä syystä
  • Koiralla on kipuja tai epämukavuutta, joka ilmenee niin, ettei se halua lähteä ulos
  • Koira on ulkona säikähtänyt jotakin kovaa ääntä tai muuta tilannetta, ja tästä syystä koira ei halua lähteä ulos lainkaan
  • Koira ei ole tottunut asuinympäristön ääniin tai liikenteeseen, ja siitä johtuen ei halua lähteä lenkille
  • Koira ei ole tottunut kulkemaan hihnassa tai ihmisen kanssa

Tutustu Pelokkaan koiran ulkoilutus-verkkokurssiin, josta saat vinkit miten pelokasta koiraa voi kannustaa lenkkeilyyn tehokkaimmalla tavalla.

Ulkoilu on koiran perusoikeus

Jokaisen koiran pitäisi päästä nauttimaan ulkoilusta sopivassa ympäristössä, joten on tärkeää, että lenkkeilypelot saadaan hallintaan. Kuitenkin on tärkeää, että pelokasta koiraa ei viedä lenkille väkisin raahaamalla ja odoteta että se pakottamalla tottuu lenkkeilyyn. Pelokas koira voi ulkona joutua paniikkiin ja päästä karkaamaan ja sitä voi olla todella vaikeaa saada kiinni ja turvaan. Erittäin pelokkaan koiran kanssa olisi löydettävä turvallisia paikkoja ulkoiluun ja usein joudutaan vähentämään ulkoilun määrää joksikin aikaa, jotta koiralla on aikaa palautua. Koiraa ei voi väkisin reipastuttaa vain käyttämällä sitä lenkillä, vaan aina tulee edetä koiran ehdoilla.

Kun koira pelkää lenkillä, selvitä syy

Koira on luontaisesti utelias ja aktiivinen eläin, eikä sille ole normaalia pitkäjaksoisesti kieltäytyä liikkumasta. On tärkeää selvittää, mikä koiraa vaivaa, jotta ulkoilu saadaan jälleen sujumaan. Koira voi jännittää ennen lenkkiä tapahtuvaa pukemista niin paljon, ettei se siksi halua lenkille lainkaan. Joskus taas koiralle jää pelko siitä, että se on kokenut, että ihminen pakottaa sen liikkeelle. Tämäkin voi heijastua niin, että koira ei lähde ulos. Joskus koira on saattanut pelästyä ulkona jotain asiaa niin kovasti, että se haluaisi jäädä tapahtuneen jälkeisinä päivinä mieluummin turvalliseen kotiin. Esimerkiksi uuden vuoden raketteja säikähtänyt koira saattaa kieltäytyä pitkänkin aikaa ulos lähdöstä.

Älä pakota pelkäävää koiraa

Koiralla on aina omasta mielestään aiheellinen syy olla lähtemättä lenkille. Koiran pelkoa ei voi lievittää raahaamalla halutonta koiraa väkisin ulos. Sen sijaan tilannetta voidaan helpottaa kasvattamalla koiran kokemaa turvallisuudentunnetta. Tähän on olemassa monia erilaisia keinoja, joista ensisijainen keino on löytää koiran mielestä turvallinen ulkoilupaikka, esimerkiksi oma piha, ja aloittaa lenkkeilyharjoittelu sekä koiran mukavuusalueen kasvattaminen siitä vähitellen.

🐾 Käytöksen syiden selvittämisen mestari
🐾 Yli 13 vuoden käytännön kokemus
🐾 Kouluttanut myös kouluttajia ja ammattilaisia