Toukokuun ale! Kaikki kurssit -10% koodilla KEVAT10 - hyödynnä tarjous!

Koira ei liiku lenkillä?

On yleistä, että joitakin koiria ei tunnu kiinnostavan lenkkeily samalla tavalla kuin toisia. Tämä voi olla haaste sekä koiran terveydelle että omistajan aktiivisuustavoitteiden saavuttamiselle. Onneksi on olemassa keinoja motivoida koiraa liikkumaan enemmän lenkillä ja saada siitä iloa sekä koiralle että omistajalle. Koira voi olla kokonaan haluton lähtemään lenkille tai se voi jumiutua johonkin tiettyyn tilanteeseen tai kohtaan lenkin varrella ja kieltäytyä jatkamasta matkaa. On aina hälyttävää, jos koira ei halua ollenkaan lenkille, mutta ajoittaiset kieltäytymiset voivat johtua ohimenevistä tekijöistä.

Miksi koira ei liiku lenkillä?

Koiran liikkumattomuudelle on aina jokin syy, ja tätä syytä kannattaa yrittää selvittää kun ongelmaa lähdetään ratkomaan. Tyypillisiä syitä liikkumattomuudelle ovat:

• Koira pelkää lähteä kodin ulkopuolelle. Tämä on tyypillistä varsinkin rescue-koirilla ja tämän pitäisi olla ohimenevä vaihe.
  • Koiraa jännittää jokin lenkillä: koira saattaa pelätä muita koiria tai liikennettä ja kieltäytyy lähtemästä tästä syystä.
  • Koira on säikähtänyt jotakin ääntä lenkillä ja se ahdistaa koiraa.
  • Koiralla on jokin kipu tai terveydellinen seikka, joka aiheuttaa epämukavuutta liikkumiseen tai kivun pelkoa.
  • Koira jumittuu jännittävissä tilanteissa, koska sen uhkatilnnestrategia on jäätyminen eli lamaantuminen.

Tutustu Pelokkaan koiran ulkoilutus-verkkokurssiin, josta saat vinkit miten pelokasta koiraa voi kannustaa lenkkeilyyn tehokkaimmalla tavalla.

Miten koiran saa innostumaan lenkkeilystä?

Tässä muutamia vinkkejä aktiivisempaan ulkoiluun:

• 1. Vaihda reittiä ja maisemaa: Koira saattaa kyllästyä samaan reittiin tai ympäristöön lenkkeilyn aikana. Vaihtelemalla lenkkipolkuja ja löytämällä uusia mielenkiintoisia paikkoja voit piristää koiran lenkkikokemusta ja saada sen innostumaan ulkoilusta.
  • 2. Käytä palkkioita ja kannustimia: Palkitse koira herkuilla tai leluilla, kun se liikkuu aktiivisesti lenkillä. Positiivinen vahvistaminen motivoi koiraa jatkamaan toivottua käytöstä.
  • 3. Harjoittele kävelyä uusissa ympäristöissä: Koirat saattavat olla varovaisia tai epävarmoja uusissa ympäristöissä. Kävelytä koiraa erilaisissa ympäristöissä, kuten metsässä, rannalla tai kaupungin keskustassa, jotta se tottuu erilaisiin ärsykkeisiin ja aktiviteetteihin.
  • 4. Kokeile erilaisia aktiviteetteja: Lenkkeilyn lisäksi kokeile muita aktiviteetteja, kuten frisbeen heittämistä, pallon noutamista tai kivoja harjoituksia, jotka voivat innostaa koiraa liikkumaan enemmän ja pitämään hauskaa ulkoillessaan.
  • 5. Huolehdi koiran terveydestä: Varmista, että koirallasi ei ole terveysongelmia, jotka saattavat estää sen liikkumista mukavasti lenkillä. Säännölliset terveystarkastukset ja oikeanlainen ruokavalio voivat auttaa koiraa pysymään aktiivisena ja terveenä.
  • 6. Lisää koiran turvallisuudentunnetta: Mikäli koiraa pelottaa, sitä ei voi pakottaa lenkille. Koira ei reipastu sillä, että sitä raahataan puoliväkisin ulos, vaan koiran tulee kokea olevansa oikeasti turvassa. Turvaa voi opettaa olemalla itse koiran tukena ja lisäämällä koiran mahdollisuuksia vaikuttaa lenkin kulkuun.

Kun koira ei liiku lenkillä, kyse ei ole protestoinnista

Tyypillinen “selitys” koiran liikkumattomuudelle on se, että koira yrittää protestoida tai olla tahallaan hankala taluttajaa kohtaan. Tällä selityksellä on perusteltu väkivaltaisia koulutuskeinoja, eikä se ole enää nykypäivää. Oleellisempaa kuin se, että ottaa koiran käyttäytymisen henkilökohtaisesti, on se, että pyrkii selvittämään syyn käytöksen taustalla ja auttamaan koiraa. Kun koira ei liiku lenkillä, ratkaisu ei koskaan ole pakottaa koiraa liikkeelle. On tärkeää olla koiran kanssa samalla puolella, eikä taistella omaa koiraa vastaan. Koiran käyttäytyminen joskus turhauttaa ja harmittaa, mutta ihminen on ns järkevä osapuoli, jolla on mahdollisuus ja velvollisuus käyttää harkintaa.

Kun koira ei liiku lenkillä

Koiran liikkeelle saaminen lenkillä voi vaatia hieman vaivannäköä ja kokeilua erilaisten motivointikeinojen kanssa. Vaihtelevat lenkkireitit, palkitseminen, erilaiset aktiviteetit, turvan kasvattaminen ja terveydenhuolto ovat avainasemassa koiran aktiivisuuden ylläpitämisessä. Muista olla kärsivällinen ja kuunnella koirasi tarpeita lenkkeilyn aikana.

Huomautus: Jos koira näyttää jatkuvaa vastenmielisyyttä liikkumiseen tai sillä on terveysongelmia, on suositeltavaa konsultoida eläinlääkäriä varmistaaksesi, ettei taustalla ole vakavampia kysymyksiä. Lisäksi, koulutusmenetelmiä valitessa on tärkeää käyttää aina positiivisia ja lempeitä menetelmiä koiran hyvinvoinnin takaamiseksi.

Tilaa uutiskirjeemme!

🐾 Kokemusta vuodesta 2010 lähtien
🐾 Kouluttaa myös kouluttajia ja ammattilaisia