Koiranpentu tulee kotiin

Uuteen kotiin muutto on aina stressi

Kun koiranpentu tulee kotiin, se samalla jättää pentukotinsa taakseen. Koiranpennun erottaminen sen sisaruksista ja emostaan on sen siihenastisen elämän suurin kriisi ja siksi pentu tarvitseekin heti uuden elämänsä alkumetreillä rinnalleen turvallisen ihmisen. Pentua ei tule prässätä ihmisen seuralla ja käsittelyllä, vaan sen annetaan tutustua omaan tahtiin asuntoon ja muihin siellä eläviin ihmisiin ja lemmikkeihin. Kriisin aiheuttama stressi lievittyy rauhallisissa olosuhteissa yleensä melko nopeasti ja pentu hakeutuu yhä enemmän ihmisten seuraan. Vieraita kannattaa kutsua tutustumaan uuteen perheenjäseneen vasta kun pentu on kunnolla kotiutunut.

Varmista, että koti on turvallinen kun koiranpentu tulee kotiin

Varmista, että pennun ulottuvilla ei ole mitään mikä voi olla sille vaaraksi. Vaikka edellinen koira ei syönyt tai hajottanut mitään, uusi pentu on aina erilainen ja vaaroja on vältettävä. Älä päästä perheen muita eläimiä pennun kanssa samaan tilaan heti, vaan anna kaikille aikaa tutustua turvallisesti. Turvaa pennun perustarpeet:

• syöminen
  • juominen
  • nukkuminen
  • leikkiminen
  • turva ja seura

Anna pennulle aikaa kotiutua

Pentu on jo pienenä oma persoonansa, mikä vaikuttaa kaikkeen siihen, mitä sen kanssa on hyvä tehdä. Koiranpentu voi toisinaan kokea olonsa hyvinkin avuttomaksi ja tällöin on tärkeää olla sen tukena. Vaikka paineet sosiaalistamiseen ja erilaisissa paikoissa käymiseen ovat suuret, pitää edetä pennun ehdoilla – liika reissaaminen ja liiallinen ohjelma voi stressata pentua. Kotona voi tehdä paljon kehittäviä asioita, kuten opetella arjen rutiineja, tutustua ihmisiin ja kodin erilaisiin paikkoihin.

Rutiinit apuna kotiutumisessa

Koiranpentu oppii nopeasti talon rutiinit, eli sen järjestyksen, jossa asiat tapahtuvat. Rutiini on mielestäni paras ja tehokkain tapa totuttaa pentua uuteen kotiin ja kodin tapoihin. Anna pennulle mahdollisuus ennakoida, mitä seuraavaksi on tapahtumassa ja luo sille rutiini, joka kannattelee sitä arjessa. Rutiini tarkoittaa pennulle tärkeiden asioiden järjestystä; ensin ulkoillaan, sitten leikitään, sitten syödään (ja pistäydytään ehkä uudestaan ulkona) ja sitten nukutaan. Kun tapahtumat toistuvat samassa järjestyksessä, pentu oppii tämän järjestyksen ja silloin sen on helpompaa oppia tärkeitä koiranpennun taitoja, kuten sisäsiisteys ja yksin jääminen.

Pentu tarvitsee myös lepoa

Terve pentu on valpas ja energinen. Se tarvitsee kuitenkin huomattavasti enemmän lepoa kuin aikuinen koira, koska se kehittyy huimaa vauhtia ja kehitys tapahtuu nimenomaan nukkuessa. Sopiva levon määrä on yksilöllinen, mutta pienillä pennuilla lepoa tulisi olla 14-18, joskus jopa 20 tuntia vuorokaudessa. Pentu tarvitsee rauhaa riittävään nukkumiseen. Pennulle voi järjestää oman nukkumispaikan tai sen voi antaa nukkua siellä missä se itse haluaa; usein helpottaa jos itse nukkuu pennun vieressä. Usein koirat nukkuvat tapahtumien keskipisteessä, mikä voi olla joskus hankalaa. Pentu saattaa pelästyä pahasti, jos se herää, kun lapsi kompastuu siihen. Näitä tilanteita kannattaa välttää. Kannattaa miettiä, mikä on omalle perheelle ja pennulle paras tapa löytää nukkumiselle sopivia tilanteita ja paikkoja.

Pikkupentu haluaa olla perheensä lähellä, eikä sitä saisi eristää ihmisistä. On makuasia, ​haluaako koiran sänkyynsä vai ei​. Sängyssä nukkumisesta ei ole mitään koulutuksellista haittaa, eikä se lisää koiran riippuvuutta ihmisistä. Koira on erittäin sosiaalinen eläin, jolla on suuri tarve olla vuorovaikutuksessa ja läheisyydessä ihmisten kanssa. Eristämällä pentua jatkuvasti ihmisistä voi läheisriippuvuus itse asiassa pahentua.

Levon ja ruokailun välissä pentu leikkii ja oppii uutta. Joskus pentu saattaa olla yliväsynyt eikä itse ymmärrä levätä. Liian pitkät lenkit tai liian pitkä leikkituokio saattaa kostautua yliväsymyksenä, joka näkyy ylienergisyytenä. Tällaisissa tilanteissa on tärkeää, että väsynyttä pentua ei yllytetä lisää vaan annetaan sen rauhassa käydä nukkumaan. Yliväsyneen pennun kannattaa antaa olla rauhassa ja antaa sille vaikka puruluu tai käyttää pihalla rauhoittumassa. Rutiini antaa pennulle turvaa ja rytmittää sen päivää. Se on tyytyväinen silloin, kun se tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Hyvät rutiinit auttavat myös koulutuksessa – pentu oppii, että heräämisen jälkeen mennään ulos, ruuan jälkeen mennään ulos ja leikkimisen jälkeen mennään ulos.